ΑΜΥΝΑ

Ώρα «μηδέν» για το Πολεμικό Ναυτικό - Με γερασμένες φρεγάτες απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις

του Κώστα Σαρικά - Δημοσίευση 9 Οκτωβρίου 2019, 07:00 / Ανανεώθηκε 9 Οκτωβρίου 2019, 07:45
Ώρα «μηδέν» για το Πολεμικό Ναυτικό - Με γερασμένες φρεγάτες απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις
Facebook Twitter Whatsapp

Το υπουργείο Οικονομικών ζητά πίσω 50 εκατ. ευρώ από τα ελάχιστα τελευταία κονδύλια που διαθέτει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας για να καλύψει τρέχουσες ανάγκες!

 

Ως πότε οι «σιωπηλοί φονιάδες»-τα καινούργια υποβρύχια 214 δηλαδή-αλλά και οι «αστακοί»-πυραυλάκατοι SUPER VITA θα τρομάζουν τον τουρκικό στόλο, αναρωτιούνται όσοι γνωρίζουν καλά τι συμβαίνει στο Αιγαίο; 

Ενδεικτικό είναι ότι στις τελευταίες μεγάλης κλίμακας ασκήσεις του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού,με αποκορύφωμα τον «Παρμενίωνα», σχεδόν το σύνολο των τουρκικών αεροναυτικών δυνάμεων, έψαχναν με λυσσαλέα επιμονή  να εντοπίσουν υποβρύχια και πυραυλακάτους. 

Ειδικά για τις ελληνικές πυραυλακάτους  που διαθέτουν πανίσχυρα βλήματα ικανά να πλήξουν τουρκικά πλοία από μεγάλη απόσταση, οι γείτονες προσπάθησαν απεγνωσμένα να ανακαλύψουν τις «φωλιές» τους στα εκατοντάδες βραχώδη μικρονήσια του Αιγαίου. 

Πλοία 40 ετών απέναντι σε νεότευκτα 

Με γερασμένες όμως τις πιο ισχυρές μονάδες  του ναυτικού μας, τις 13 φρεγάτες του στόλου και την ενίσχυση να αργεί απελπιστικά, το τουρκικό ναυτικό το οποίο κάποτε  έβγαινε φοβισμένο στο Αιγαίο και μόνο με μπουνάτσα, έχει αναθαρρήσει. 

Με  τα βαριά σκαριά του στόλου να κουβαλούν πάνω τους ακόμα και 40 χρόνια επίπονης δράσης στη θάλασσα και την ίδια ώρα οι γείτονες να «φορτώνουν» συνεχώς τον δικό τους στόλο, με νέα πλοία τα οποία κατασκευάζουν οι ίδιοι, η ισορροπία βρίσκεται σε οριακό σημείο. 

Και ενώ το Πολεμικό Ναυτικό υπερτερούσε εδώ και δεκαετίες, αφού διέθετε τα πλέον ποιοτικά πλοία στην περιοχή, τα τελευταία χρόνια αφέθηκε στην τύχη του και τώρα ψάχνει πιστωτές στη Γαλλία για να χρηματοδοτήσουν τις νέες φρεγάτες που τόσο έχει ανάγκη. 

Την ίδια ώρα το υπουργείο Οικονομικών ζητά πίσω 50 εκατ. ευρώ από τα ελάχιστα τελευταία κονδύλια που διαθέτει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας για να καλύψει τρέχουσες ανάγκες! 

Μονόδρομος οι [email protected]; 

Στις 23 Οκτωβρίου οι Γάλλοι κόβουν στα ναυπηγεία της Λοριάν το πρώτο κομμάτι χάλυβα για να «χτίσουν» την πρώτη ψηφιακή φρεγάτα Belh@rra. Έως τότε ελπίζουν ότι θα έχουν προχωρήσει οι συζητήσεις με την Ελλάδα για την αγορά από τη χώρα μας τουλάχιστον δύο τέτοιων πλοίων. To ίδιο ελπίζει και η Αθήνα. 

Στα ελληνικά ταμεία χρήματα είτε δεν υπάρχουν είτε προκύπτει αδυναμία να αποδεσμευτούν άμεσα ακόμα κι αν αυτό αφορά την άμυνα της χώρας. 

Μόνη λύση φαίνεται ότι είναι να μεσολαβήσει η γαλλική κυβέρνηση ώστε την παραγγελία να χρηματοδοτήσουν γαλλικά πιστωτικά ιδρύματα με συμφωνία για μακροχρόνια αποπληρωμή από την Ελλάδα. 

Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, μεταβαίνει σήμερα στο Παρίσι και αναμένεται να παραδώσει εγγράφως το δεσμευτικό ενδιαφέρον της Ελλάδας ώστε να προχωρήσει η διαδικασία. 

Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού φαίνεται ότι έχει καταλήξει στην επιλογή των ψηφιακών φρεγατών [email protected]Τόσο εξαιτίας της δυνατότητας χρηματοδότησης-την οποία κανένας άλλος δεν φαίνεται ότι προσφέρει-όσο και των χαρακτηριστικών του πλοίου που μπορεί, όπως εκτιμάται,να καλύψει τις ανάγκες που θα έχει τα επόμενα χρόνια το ΠΝ. 

Ενστάσεις,ωστόσο, υπάρχουν κυρίως λόγω του υψηλού κόστους  το οποίο μαζί με τον οπλισμό αγγίζει το 1.2 δισ. ευρώ για κάθε πλοίο αλλά και επειδή η νέα φρεγάτα ακόμη δεν έχει δοκιμαστεί. Η πρώτη [email protected] θα είναι έτοιμη σε πέντε χρόνια. Το ΠΝ σχεδιάζει μικρότερο σε αριθμό αλλά πιο ποιοτικό στόλο. Το ερώτημα είναι αν προλαβαίνει πλέον, πριν αλλάξουν δραματικά οι ισορροπίες όχι μόνο στο Αιγαίο αλλά κυρίως στην υψηλής σημασίας για τα εθνικά συμφέροντα ανοιχτή θάλασσα του Καστελόριζου, όπου μόνο μεγάλα σύγχρονα πλοία μπορούν να επιχειρούν αποτελεσματικά.