ΤΕΧΝΗ

«Απόπλους, οι αόρατες πόλεις και οι πόλεις – λιμάνια του Ιονίου» στην Κέρκυρα

Δημοσίευση 7 Ιουλίου 2019, 14:00 / Ανανεώθηκε 12 Ιουλίου 2019, 13:48
«Απόπλους, οι αόρατες πόλεις και οι πόλεις – λιμάνια του Ιονίου» στην Κέρκυρα
Facebook Twitter Whatsapp

 

Σήμερα, Κυριακή 7 Ιουλίου, ώρα 22:30, ολοκληρώνεται η έκθεση στις Αλευραποθήκες του Παλαιού Φρουρίου της Κέρκυρας

 

«Στην τοιχογραφία της Νηοπομπής (ή Ζωοφόρος του Στόλου), την αρχαιότερη γνωστή αναπαράσταση λιμανιού που βρέθηκε στις ανασκαφές της αρχαίας Θήρας, το ανατολικό τμήμα φέρει τον τίτλο ‘Απόπλους’. Η έκθεση εστίασε στην εξερεύνηση της πολύσημης αυτής έννοιας σκηνοθετώντας ένα πολυεπίπεδο περιβάλλον που παρέπεμπε σε λιμάνι, ως ενδιάμεσο χώρο, όριο και κατώφλι για την πόλη και τη θάλασσα. Σε δεύτερη ανάγνωση, λιμάνι, πόλη και θάλασσα αποτέλεσαν τα σύμβολα της δράσης, του εσωτερικού κόσμου του ανθρώπου και του ταξιδιού της ζωής. Η πολυσύνθετη δομή της έκθεσης πρότεινε αδρά σημασιολογικά πλαίσια, τα οποία ο επισκέπτης καλέστηκε να συγκεκριμενοποιήσει κατά το βίωμα της περιπλάνησής του. Σημαντική έμπνευση για το σχεδιασμό της έκθεσης υπήρξε το έργο του Ιταλού λογοτέχνη Italo Calvino Αόρατες Πόλεις, μια υποδειγματική παρουσίαση της πολυεπίπεδης φύσης της πόλης–λιμανιού, καθώς συνδέει σε ένα κοινό αφήγημα ποικίλες περιγραφές πόλεων που συνιστούν συνάμα και τις πολλαπλές όψεις μιας και μόνο πόλης, της Βενετίας. Επιπλέον μέσα από τους διαλόγους και τις περιγραφές των πόλεων στο έργο διαφαίνονται ποικίλες άλλες δυναμικές αλληλεπίδρασης, όπως η συνομιλία δύο πολιτισμών, του Ελληνικού και του Ιταλικού, ή αυτή του λόγου και της εικόνας. Οι Αόρατες Πόλεις είναι φανταστικές. Στην έκθεση συνομιλούν με τις ‘ορατές’ πραγματικές πόλεις του Ιονίου Πελάγους, όπως τις περιγράφουν Έλληνες λογοτέχνες του Ιονίου, όπως ο Κάλβος, ο Σολωμός, ο Καρυωτάκης, ο Χερν, ο Σικελιανός, η Μαρτινέγκου, η Πολυδούρη, ή με πόλεις της Κάτω Ιταλίας, μέσω της αντίστοιχης ελληνόφωνης μουσικής παράδοσης των ‘Grico’. Η έκθεση εμπνεύστηκε ακόμη από τον πολιτιστικά σημαντικό χώρο φιλοξενίας της, τις Αλευραποθήκες στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας, οι οποίες σχεδιάστηκαν ως ένα ατμοσφαιρικό οπτικοακουστικό περιβάλλον, αναδεικνύοντας την ιδιαίτερη αισθητική τους που συνδυάζει ποικίλες ποιότητες και υλικά, όπως η αρχιτεκτονική της πέτρας, η πατίνα του χρόνου, η θέση τους σε τάφρο. Οι στεγασμένοι και υπαίθριοι χώροι των Αλευραποθηκών κλήθηκαν να αποτελέσουν για τους επισκέπτες φορείς εννοιών, πρωταγωνιστές που ενσάρκωσαν ρόλους και υλοποίησαν το αφηγηματικό πλαίσιο του Απόπλου. Οι επισκέπτες επανασύνθεσαν θραύσματα και σχημάτισαν πολλαπλές και ρέουσες εκδοχές του Απόπλου από τη συνύφανση δράσεων, βιωμάτων, αφηγήσεων. Η αντίληψη της πόλης–λιμανιού σχηματίστηκε έτσι σταδιακά μέσα από συνομιλίες, αντιπαραθέσεις, αλληλεπιδράσεις εικόνων και ήχων».

Δρ. Ευφροσύνη Τσακίρη, επιμελήτρια έκθεσης

Στην έκθεση  «Απόπλους, οι αόρατες πόλεις και οι πόλεις – λιμάνια του Ιονίου» συμμετέχουν 130 καλλιτέχνες και νέοι δημιουργοί, 1 μουσικός και 11 ακαδημαϊκοί. Εμφανίζονται 52 in situ εγκαταστάσεις έργων, ατομικές, ομαδικές, ομάδες έργων που περιλαμβάνουν πάνω από 200 έργα τέχνης, 7 εκ των οποίων είναι μουσικά. Την επιμέλεια (σχεδιασμό, υλοποίηση, επιστημονική τεκμηρίωση) της έκθεσης είχε η αρχιτέκτονας και εικαστικός πόλης Δρ. Ευφροσύνη Τσακίρη, μέλος του Εργαστηρίου Πολεοδομικής Σύνθεσης της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Σε συνεργασία με το Εργαστήριο Πολεοδομικής Σύνθεσης μια ομάδα ακαδημαϊκών ανέλαβε την επιστημονική υποστήριξη και συντονισμό της συμμετοχής νέων δημιουργών: Σοφία Αυγερινού Κολώνια Ε.Μ.Π., Αρχοντούλα Βασιλαρά Ε.Μ.Π., Σωκράτης Γιαννούδης Πολυτεχνείο Κρήτης, Ανδρέας Καλακαλλάς Ε.Μ.Π., Μαρία Κονομή Ε.Α.Π., Νικόλαος Κουρνιάτης Πα.Δ.Α., Μαρία Μάρκου Ε.Μ.Π., Φοίβος Μυλωνάς Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Φίλιππος Περιστέρης Ε.Μ.Π., Ευφροσύνη Τσακίρη Πα.Δ.Α., Ελένη Χανιώτου ΕΜΠ. Την οργάνωση της έκθεσης ανέλαβαν για το ΥΠ.ΠΟ.Α.: ο Μάριος Κωστάκης, Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού, η Άννα Καλαφατάκη, Προϊσταμένη του Τμήματος Θεάτρου και Χορού της Διεύθυνσης Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου και η Ελένη Ανδρέου, Στέλεχος του Τμήματος Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Διεθνών Συνεργειών και Προώθησης της Επιχειρηματικότητας της Διεύθυνσης Ανάπτυξης Σύγχρονης Δημιουργίας.

Υπεύθυνη οργάνωσης και συντονισμού της έκθεσης για το ΥΠ.ΠΟ.Α. ήταν η Άννα Καλαφατάκη, η οποία μαζί με την επιμελήτρια συνεργάστηκαν στην σύλληψη και αποκρυστάλλωση της ιδέας για την συγκεκριμένη θεματική που αναπτύχθηκε.

Στην έκθεση συμμετείχαν οι καλλιτέχνες: Ηώ Αγγελή, Γιάννης Αδαμάκης, Αντώνης Βάθης, Όλγα Βενετσιάνου, Σπύρος Βερύκιος, Ευθύμιος Ευθυμιάδης, Δημήτρης Ευθυμίου, Κυβέλη Ζαχαρίου, Αντρέας Καλακαλλάς, Γιώργος Καλακαλλάς, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Νικόλας Κληρονόμος, Ασπασία Κουζούπη, Νικόλας Κουρνιάτης, Λία Κουτελιέρη, Νίκος Κρανάκης, Δημήτρης Κώστας, Λούλα Λεβέντη, Ελισάβετ Μανδουλίδου, Δήμητρα Μερμίγκη, Δημήτρης Μηλιώτης, Φρύνη Μουζακίτου, Στέλιος Παναγιωτόπουλος, Παναγιώτης Πάνος, Μαρία Παπαδημητρίου, Δημήτρης Σεβαστάκης, Βαγγέλης Ρήνας, Αντρέας Σιτορέγκο, Στέφανος Σουβατζόγλου, Αναστασία Ζωή Σουλιώτου, Ευφροσύνη Τσακίρη, Δημήτρης Τσιαντζής, Βιβέττα Χριστούλη, Colleen Corradi Brannigan, Fabio Alessandro Fusco, Paul Haigh, Stephen Nova, Karina Puente Frantzen, Donatella Violi.

Ειδικά για την έκθεση και τις θεματικές της έγραψε μουσική ο συνθέτης Φίλιππος Περιστέρης. Στην προσπάθεια να συνομιλήσουν η επιστήμη, η έρευνα και ο πειραματισμός με καταξιωμένες μορφές τέχνης, στην έκθεση συμμετείχαν και νέοι δημιουργοί, φοιτητές σχολών του Ε.Μ.Π., του Π.Κ., του Πα.Δ.Α., του Ιονίου καθώς και σχολών της Ιταλίας: Αγγελετοπούλου Κ, Ακριώτη Α., Αμανατίδη Ξ., Αμοργιανού Κ., Αυγουστίδης Δ., Βουγάς Π., Γεωργαντά Ε., Γιαλιαδάκη Γ., Γκολέμη Κ, Γκουγκούδη Δ., Δαμιανάκου Α., Δριμάκη Μ., Ελευθεράκη Γ., Ζαχαριάκη Ά., Ζεϊμπέκη Α., Καδά Δ., Κεχρά Κ., Κυριακοπούλου Η., Κωστελλέτου Σ., Κωστοπούλου Ε. Μ., Κωτούλα Ι., Λιακόπουλος Ο., Λιανόπουλος Χ., Λούπα Α., Μαγριπή Χ., Μαντζουνέας Ε., Μαραγκού Δ., Μιχαήλ Ε., Μιχαηλίδης Γ., Μουντάκη Δ., Μπάρης Α., Μπαρμπούνη Μ., Μπελέρη Δ., Μπίλια Τ., Μπιμπίκου Α., Ξυδέα Β., Οικονόμου Β., Ορφανουδάκης Α, Ουζούνης Γ., Ουζουνίδη Κ., Παγανιά Ν., Παναγοπούλου Α., Παπαδοπούλου Χ., Παπάζογλου Μ., Παπακωστόπουλος Κ., Παπαχρήστου Έ., Παπαχριστοφίλου Ν., Παταβάλη Α., Πίττα Ε., Ραχιώτης Ο., Ρέππα Ε., Ρέτσα Α., Σαλαλίδου Α., Σιγάλα Ν., Σημαρέση Ε., Σισκάκη Ε. Σοφαδίτη Β., Σφακιανάκη Δ., Ταγκλή Κ., Τζαβάρα Ε., Τοκατλίδης Χ., Τραγίδη Ν., Τσικούκου Α., Υδραίος Ν., Φακίδης Σ., Φρεμεντίτη Α., Φυσεντζίδη Δ., Φυτάς Γ., Χαραλάμπους Γ., Χατζηδάκης Γ., Χατζητριανταφύλλου Χ., Χελιδόνης Μ, Χουσίνας Μ., Χριστοδούλου Α., L. Ayats Andres, Brandimarte Μ.A., Cherchi F., Lidan H.