Βρισκόμαστε μια «ανάσα από την έναρξη του φετινού πρωταθλήματος της Formula 1 και οι μηχανές των μονοθεσίων έχουν ήδη ζεσταθεί. Η αυλαία θα ανοίξει με το Grand Prix του Άλμπερτ Παρκ της Αυστραλίας (Κυριακή, 15:00, ΕΤ1, αλλά πέρα από το αγωνιστικό κομμάτι, τα «χρυσά» συμβόλαια των πιλότων και τα τεράστια ποσά που απαιτεί η διοργάνωση του πρωταθλήματος, το άθλημα «κρύβει» και εξαιρετικά ενδιαφέροντα στοιχεία-λεπτομέρειες, που δεν είναι ευρέως διαδεδομένα.  
Οι βασικότερες αλλαγές του φετινού πρωταθλήματος

Το 2013 θα είναι η τελευταία χρονιά που τα μονοθέσια θα τρέξουν με τους κινητήρες V8 2.4 λίτρων, αφού από του χρόνου θα «φοράνε» οικολογικούς κινητήρες.

Σχετικά με τον σχεδιασμό των μονοθεσίων, οι αλλαγές δεν είναι πολλές, με μία από αυτές να είναι το σκαλοπάτι στο ρύγχος. Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, το ρύγχος θα πρέπει να καλύπτεται με πλαστικό πάνελ, κυρίως για αισθητικούς λόγους.

Επιπλέον, η FIA απαγόρευσε το ενεργό διπλό DRS, το οποίο είχε εξελίξει η Mercedes πέρυσι, ενώ οι δοκιμές ακαμψίας για την εμπρός πτέρυγα έχουν γίνει πιο αυστηρές. Εξαιτίας των νέων ελαστικών της Pirelli, το ελάχιστο βάρος του μονοθεσίου από τα 640 κιλά πήγε στα 642. Τα ελαστικά έγιναν πιο μαλακά, σε σχέση με το 2012, προσφέροντας καλύτερη πρόσφυση στην πίστα και καλύτερο κράτημα και η σκληρή γόμα από ασημί έγινε πορτοκαλί. Έτσι, οι πιλότοι θα πρέπει να περνούν από τα πιτς 2-3 φορές, αφού η ζωή των νέων ελαστικών είναι σαφώς μικρότερη. 

Όσον αφορά στους πιλότους, η σημαντικότερη φετινή μεταγραφή είναι αυτή του Lewis Hamilton από τη McLaren στη Mercedes στη θέση του Michael Schumacher. Η McLaren, με αφορμή την απόσυρση του Schumacher για δεύτερη φορά στην καριέρα του, επέλεξε τον ανερχόμενο μεξικάνο Sergio Perez. Ηχηρή θα είναι όμως και η απουσία του Kamui Kobayashi.

Ένα άλλο κομβικό στοιχείο που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το πρωτάθλημα του 2013 είναι φυσικά η οικονομική κρίση. Εξαιτίας, των μειωμένων χορηγιών, αλλά και των δημοσιονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν πολλές χώρες, οι αγώνες σε ευρωπαϊκό έδαφος θα περιοριστούν στους  7. Με το Grand Prix της Βαρκελώνης πέρυσι να «κόβει» 82.000 εισιτήρια και της Βαλένθια μόλις 52.000, ο αγώνας της Βαλένθια δεν θα πραγματοποιηθεί. Τη θέση της ήταν να πάρει το Νιού Τζέρσει, ωστόσο τα προβλήματα χρηματοδότησης που ανέκυψαν και η δυσκολία απόκτησης άδειας από τους διοργανωτές, απομάκρυνε και αυτή τη λύση. Έτσι, στο παιχνίδι μπήκαν πάλι η πίστα στο Μάνι-Κουρ της Γαλλίας, αλλά και αυτή της Κωνσταντινούπολης. Και εδώ όμως υπήρξε πρόβλημα χρηματοδότησης, ενώ παραλίγο να μην διεξαχθεί και το Grand Prix της Γερμανίας. Με όλα αυτά τα προβλήματα, λοιπόν, φέτος το καλεντάρι περιλαμβάνει 19 αντί για 20 αγώνες.

Ο άγνωστος κόσμος της Formula 1

Τα μονοθέσια

- Τα περισσότερα μονοθέσια πιάνουν  τα 160 χλμ/ώρα σε 3-5 δευτερόλεπτα, ενώ «κοκαλώνουν» μέσα σε λιγότερο από 7 δευτερόλεπτα.
- Κάθε μονοθέσιο αποτελείται περίπου από 80.000 μέρη και για να κατασκευαστεί απαιτεί απόλυτη ακρίβεια. Χαρακτηριστικό είναι πως εάν ένα όχημα είναι συναρμολογημένο σωστά κατά 99,9%, σημαίνει πως 80 κομμάτια είναι τοποθετημένα λάθος!
- Οι στροφές της μηχανής αγγίζουν τις 18.000 το λεπτό, δηλαδή 300 το δευτερόλεπτο, ενώ οι μηχανές των μονοθεσίων «ζουν» μόνο για 2 ώρες.
- Τα μονοθέσια στο εσωτερικό τους έχουν πάνω από ένα χιλιόμετρο καλώδιο, που συνδέεται με περίπου 100 αισθητήρες, προκειμένου να ελέγχονται αποτελεσματικά.
- Τα ελαστικά περιέχουν άζωτο γεγονός που τα κάνει πιο σταθερά. Η «ζωή» τους είναι μόλις 90 με 120 χιλιόμετρα και σε κάθε αγώνα χάνουν περίπου μισό κιλό βάρος!
- Το προσωπικό στα πιτς θέλει μόνο 3 δευτερόλεπτα, για να ανεφοδιάσει το μονοθέσιο και να αλλάξει ελαστικά.

Οι πιλότοι

- Κατά τη διάρκεια κάθε αγώνα, οι πιλότοι χάνουν περίπου τέσσερα κιλά και 2-3 λίτρα νερό, εξαιτίας των μεγάλων θερμοκρασιών που αναπτύσσονται στο εσωτερικό του μονοθεσίου. Γι' αυτό πριν την έναρξη πίνουν πολλά υγρά, ώστε να αποφύγουν την αφυδάτωση, και μετά τον τερματισμό τα αναπληρώνουν άμεσα. Σε περιοχές όμως με υψηλές θερμοκρασίες, όπως η Βραζιλία, η Αυστραλία και η Μαλαισία, οι οδηγοί πίνουν πάνω από 8 λίτρα νερό, προτού αρχίσει ο αγώνας, ενώ  για να διευκολυνθούν έχουν ενσωματωμένο στη στολή τους ένα δοχείο με νερό, που περιέχει και ανόργανα άλατα.
- Οι οδηγοί των μονοθεσίων έρχονται αντιμέτωποι με πίεση ίση με 4G, την ώρα που οι επιβάτες των αεροπλάνων αντιμετωπίζουν βαρύτητα 1G. 
- Οι χτύποι της καρδιάς των οδηγών μερικές φορές φτάνουν τους 200 παλμούς το λεπτό κι αυτός είναι ο λόγος που είναι απαραίτητος ο συνεχής έλεγχος των ζωτικών τους λειτουργιών.
- Οι αριθμοί των οδηγών σχετίζονται με τη θέση που έλαβαν την προηγούμενη σεζόν. Το νούμερο 13 ωστόσο δεν υπάρχει, καθώς θεωρείται γρουσούζικο.
- Ο Michael Schumacher κατέχει το ρεκόρ των 7 τίτλων, αλλά και το ρεκόρ συνεχόμενων νικών σε πρωταθλήματα (2000-2004). Κατά τη διάρκεια της καριέρας του κέρδισε 1.369 πόντους, 570,5 περισσότερους από κάθε άλλο οδηγό.
- Ο Fernando Alonso έγινε ο νεότερος πιλότος που έχει κερδίσει δύο παγκόσμιους τίτλους.
- Ο Kimi Raikkonen το 2005 έσπασε όλα τα ρεκόρ νικών (7), χωρίς ωστόσο να κερδίσει τον τίτλο.  

Οι ομάδες και οι πιλότοι του 2013  

Red Bull
1. Sebastian Vettel: Κατέχει ήδη 3 συνεχόμενους τίτλους και κάνει πολλούς να τον θεωρούν τον επόμενο Michael Schumacher.
2. Mark Webber: Το 2012 δεν κατάφερε να κατακτήσει τον τίτλο, τερματίζοντας στην 6η θέση του πρωταθλήματος, αλλά ο ίδιος είναι έτοιμος να κυνηγήσει τα καλύτερα.

Ferrari
1. Fernando Alonso: Κατέχοντας ήδη δύο παγκόσμιους τίτλους, θέλει να φέρει ξανά τη Ferrari στην κορυφή.
2. Felipe Massa: Σκεφτόταν να μην αγωνιστεί στο πρωτάθλημα, παρόλα αυτά παρέμεινε ανανεωμένος και πολλά υποσχόμενος.

McLaren
1. Jenson Button: Μετά την αποχώρηση του Lewis Hamilton από την ομάδα, γέννησε μεγάλες προσδοκίες στη McLaren.
2. Sergio Perez: Νέος και με πολύ ταλέντο έκανε την ομάδα να πιστέψει σ' αυτόν.

Lotus
1. Kimi Räikkönen: Το 2012 ήταν η χρονιά που επανήλθε στη Formula 1, καταφέρνοντας να κατακτήσει την 3η θέση.
2. Romain Grosjean: Παρόλο που πέρυσι προκάλεσε αρκετά ατυχήματα, κατάφερε να έρθει στην 8η θέση.

Mercedes
1. Nico Rosberg: Έχει αρκετές φιλοδοξίες για τον ίδιο και την ομάδα του.
2. Lewis Hamilton: Στα χνάρια του Michael Schumacher.  

Sauber
1. Nico Hulkenberg: Άφησε τη Force India, για να ενταχθεί στο δυναμικό της Sauber.
2. Esteban Gutierrez: Το 2013 θα κάνει το ντεμπούτο του στη Formula 1.

Force India
1. Paul di Resta: Τα δύο προηγούμενα χρόνια κατέκτησε τη 13η και τη 14η θέση, ενώ φέτος θα προσπαθήσει για κάτι καλύτερο.
2. Adrian Sutil: Το 2012 κατέκτησε την 9η θέση, γεγονός που κάνει την ομάδα του να πιστεύει πολύ στις δυνατότητές του.

Williams
1. Pastor Maldonado: Θα καταβάλει κάθε προσπάθεια να δείξει τον καλύτερό του εαυτό και να επαναλάβει την περσινή νίκη της Καταλωνίας.
2. Valtteri Bottas: Από δοκιμαστής της Williams πήρε τη θέση του Bruno Senna.

Toro Rosso
1. Jean-Eric Vergne: Πέρυσι κατέκτησε τη 17η θέση.
2. Daniel Ricciardo: Στο πρωτάθλημα του 2012 τερμάτισε στην πρώτη δεκάδα, αναπτερώνοντας το ηθικό της ομάδας του.

Caterham
1. Charles Pic: Θα αγωνιστεί για δεύτερη χρονιά, αλλά πλέον όχι με την ομάδα Marussia.
2. Giedo van der Garde: Ο μόνος Ολλανδός στο πρωτάθλημα.

Marussia
1. Jules Bianchi: Έφυγε από τη Force India, αλλά βρήκε θέση στη Marussia.
2. Max Chilton: Τα καλά αποτελέσματα του 2012, έκαναν τη Marussia να πιστέψει σε αυτόν και να τον εντάξει στην ομάδα της.  

Το πρόγραμμα των αγώνων

15-17 Μαρτίου: Αυστραλία, Άλμπερτ Παρκ
22-24 Μαρτίου: Μαλαισία, Σεπάνγκ
12-14 Απριλίου: Κίνα, Σανγκάη
19-21 Απριλίου: Μπαχρέιν, Σακχίρ
10-12 Μαΐου: Ισπανία, Καταλούνια
23-26 Μαΐου: Μονακό, Μόντε Κάρλο
7-9 Ιουνίου: Καναδάς, Ζιλς Βιλνέβ
28-30 Ιουνίου: Μεγάλη Βρετανία, Σίλβερστοουν
5-7 Ιουλίου: Γερμανία, Νίρμπουργκρινγκ
26-28 Ιουλίου: Ουγγαρία, Βουδαπέστη
23-25 Αυγούστου: Βέλγιο, Σπα
6-8 Αυγούστου: Ιταλία, Μόντσα
20-22 Σεπτεμβρίου: Σιγκαπούρη, Μαρίνα Μπέι
4-6 Οκτωβρίου: Κορέα, Γέονγκαμ
11-13 Οκτωβρίου: Ιαπωνία, Σουζούκα
25-27 Οκτωβρίου: Ινδία, Νέο Δελχί
1-3 Νοεμβρίου: Άμπου Ντάμπι, Γιας Μαρίνα
15-17 Νοεμβρίου: ΗΠΑ, Όστιν
22-24 Νοεμβρίου: Βραζιλία, Ιντερλάγκος


Ντία Μούλου