Τα πετρελαιοκίνητα της δεκαετίας του 70, με τον κινητήρα που έκανε σαν «τρακτέρ», δεν έχουν καμία σχέση με τα μαγευτικά μοτέρ που οδηγούμε σήμερα, στην Ελλάδα της απελευθερωμένης πετρελαιοκίνησης. Οι νέοι κινητήρες είναι δυνατοί, καθαροί και οικονομικοί σε απίστευτο βαθμό. Όλα όμως έχουν την εξήγησή τους. Και η αρχή γίνεται στην Ιταλία!

Η δημιουργία του πρώτου συστήματος άμεσου ψεκασμού από τη Fiat (unijet) που οδήγησε στην κατασκευή των σημερινών κινητήρων Multijet, ήταν μία σημαντική κατάκτηση για την Ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία καθώς μέχρι τότε οι πετρελαιοκινητήρες έκαναν θόρυβο στις χαμηλές στροφές κατά την επιβράδυνση και την επιτάχυνση…

 

 

Η εξέλιξη του κινητήρα από τη Fiat οδήγησε το 1986, στην παρουσίαση του Fiat Croma TDI, του πρώτου αυτοκινήτου παραγωγής με άμεσο ψεκασμό πετρελαίου. Το μοντέλο θεωρήθηκε τεράστιο τεχνολογικό άλμα στα πλαίσια της βελτίωσης της καύσης των κινητήρων πετρελαίου. Η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε αργότερα και από άλλες εταιρείες που παρουσίασαν diesel μοντέλα.

Λίγο αργότερα, η πατέντα που είχε δημιουργηθεί από τη συνεργασία των Fiat, Magneti Marelli και Elasis ανατέθηκε στην Bosch για την εξέλιξη της (λόγω οικονομικών «θεμάτων» των Ιταλών).

 

Ο θόρυβος και οι κραδασμοί στις χαμηλές στροφές παρέμεναν πονοκέφαλος για τους μηχανικούς. Υπήρχαν δύο προφανείς λύσεις. Είτε η μόνωση του κινητήρα, είτε η εξέλιξη ενός καλύτερου συστήματος έγχυσης που θα μείωνε τους θορύβους.

 

Οι μηχανικοί της Fiat ξεκίνησαν άμεσα την έρευνα της νέας έχοντας ήδη απορρίψει διάφορα συστήματα υψηλής πίεσης ψεκασμού. Αυτά που απορρίφθηκαν ήταν μεν ικανά να παράσχουν την υψηλή πίεση ψεκασμού αλλά μόνο όταν ο κινητήρας εργαζόταν σε υψηλές στροφές ενώ παράλληλα δεν προσέφεραν και τη δυνατότητα πρό-ανάφλεξης, δύο από τα βασικά ατού του κινητήρα της Fiat.

 

Η περαιτέρω εξέλιξη του συστήματος ξεκίνησε από την Fiat και την Bosch και 11 χρόνια μετά την παρουσίαση του Fiat Croma TDI, άλλο ένα μοντέλο με την τελευταία τεχνολογία στους κινητήρες diesel παρουσιάστηκε στην παγκόσμια αγορά. Ήταν η Alfa Romeo 156 JTD με common rail, την εξέλιξη του Unijet, η οποία εμφάνιζε απόδοση τόσο εντυπωσιακή που κανένα άλλο πετρελαιοκίνητο δεν είχε παρουσιάσει μέχρι τότε!

Η 156 JTD έγινε άμεση επιτυχία και η βασική μορφή του κινητήρα της χρησιμοποιήθηκε έκτοτε και από πολλές άλλες εταιρείες.

Τα αυτοκίνητα με common rail ήταν πολύ ήσυχα, αποδοτικά και ιδιαίτερα οικονομικά σε σχέση με τους προγόνους τους.

 

Το 2002, η Fiat παρουσίασε τη νέα γενιά εκείνης της τεχνολογίας με diesel κινητήρες Πολλαπλής ανάφλεξης και 16 βαλβίδων. Το φθινόπωρο του 2002 μία πρώτη γεύση αυτής της τεχνολογίας έδωσε ο 1.9 Multijet 16v αλλά ήταν το 2003 όταν παρουσιάστηκε ο μικρός αλλά ισχυρός 1.3 Multijet 16v και το 2004 με τον πανίσχυρο 2.4 Multijet 16v που ο κόσμος κατάλαβε ότι η πετρελαιοκίνηση έμπαινε σε νέα φάση.

 

Η δεύτερη γενιά των Μultijet που από το 2009 εξοπλίζει τους κινητήρες της Fiat  βασίζεται φυσικά στην αρχή του common rail (δηλαδή του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου ψεκασμού υψηλής πίεσης)  αλλά έχει να προσφέρει ακόμα ένα τρικ.

 

Ο αριθμός των ψεκασμών σε κάθε κύκλο καύσης είναι μεγαλύτερος. Έτσι αν και μέσα στο θάλαμο καίγεται η ίδια ποσότητα καυσίμου, αυτό γίνεται πιο σταδιακά με αποτέλεσμα πιο τέλεια καύση. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη κατανάλωση, θόρυβος και εκπομπές ρύπων, ενώ η απόδοση αυξάνεται κατά 6-7% προσφέροντας ευχάριστη οδήγηση ακόμα και σε σπορ ρυθμούς.