Με όσους συναντηθήκαμε και συζητήσαμε στην έκθεση της Γενεύης -συναδέλφους ή στελέχη εταιρειών- συμφωνήσαμε σε ένα πράγμα: αυτή η έκθεση θύμιζε τις παλιές -προ κρίσης- εποχές, από πλευράς εικόνας, συμμετοχών και επισκεπτών.

Καμία σχέση με το καταθλιπτικό περιβάλλον του 2009, με τις πολλές απουσίες, τα μισοάδεια περίπτερα και τους ελάχιστους επισκέπτες κατά τις μέρες του Τύπου, ούτε με το μέτριο περσινό περιβάλλον όπου διέκρινες ότι κάτι άρχιζε να αλλάζει, αλλά όχι τόσο ώστε να προκαλεί χαμόγελα. Φέτος ήταν όλοι παρόντες, ίσως χωρίς τις υπερβολές της εποχής των παχιών αγελάδων σε ό,τι αφορά κάποια «σόου» πριν τις συνεντεύξεις Τύπου, αλλά με πλούσια περίπτερα, πολλά αυτοκίνητα μέσα σ' αυτά και αρκετούς δημοσιογράφους να γεμίζουν τους διαδρόμους των αιθουσών και το τεράστιο γραφείο Τύπου (πάντα το καλύτερα οργανωμένο απ' όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές εκθέσεις).

Η διαφορά ήταν στις ελληνικές παρουσίες, μια που όλα στην Ελλάδα συμβαίνουν με ...διαφορά φάσης σε σχέση με την Ευρώπη. Το 2009 η κρίση δεν μας είχε αγγίξει ακόμα και οι έλληνες επισκέπτες την πρώτη «δημοσιογραφική» μέρα ήταν περισσότεροι από φέτος. Σχεδόν σε κάθε σου βήμα τότε, όπως και στο παρελθόν, έβλεπες μια γνωστή φυσιογνωμία από κάποια εταιρεία ή μέσο ενημέρωσης. Σήμερα οι μισοί δημοσιογράφοι αυτοκινήτου στην Ελλάδα είναι άνεργοι και οι αντιπροσωπείες έχουν κάνει ένα σωρό απολύσεις και περικοπές. Οπότε στη βόλτα μας κατά τη διάρκεια της πρώτης μέρας της έκθεσης είδαμε πολύ λιγότερα γνωστά πρόσωπα και εντοπίσαμε χτυπητές απουσίες.

Απουσίες δεν είχαμε από την πλευρά των εταιρειών της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ακόμα κι αυτές που πέρασαν δύσκολες μέρες λόγω της κρίσεις και έλειψαν από κάποιες μεγάλες εκθέσεις ήταν και πάλι εδώ, με πλήρες ...οπλοστάσιο, ενώ πολλές ήταν και οι παρουσίες κατασκευαστών αμαξωμάτων, σχεδιαστών κλπ. Φυσικά η μόδα της εποχής είναι τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είτε ως μοντέλα παραγωγής είτε ως πρωτότυπα, και προφανώς αυτό είναι κάτι που θα συνηθίσουμε να βλέπουμε στα επόμενα χρόνια. Μέχρι και ηλεκτρική ...Rolls Royce παρουσιάστηκε! Από την άλλη πλευρά, μια από τις καλύτερες αποδείξεις ότι η κρίση δεν είναι πια στο φόρτε της ήταν οι πρεμιέρες κάποιων υπεραυτοκινήτων και γενικά ακριβών μοντέλων. Εδώ να δούμε αν και πότε θα υπάρξει ανάκαμψη...

Chevrolet Aveo Sedan

Με σεντάν αμάξωμα παρουσιάστηκε το Aveo της Chevrolet. Για την Ευρώπη ο ατμοσφαιρικός 1.400άρης κινητήρας της Chevrolet θα αποτελεί το βασικό μηχανικό σύνολο. Στον τομέα των χώρων στο εσωτερικό δεν υπάρχουν αλλαγές σε σχέση με το 5θυρο μοντέλο που αναμένουμε, αλλά ο χώρος αποσκευών έχει αυξηθεί στα 502 λίτρα, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες μιας οικογένειας. Σύμφωνα με τις δηλώσεις των ανθρώπων της εταιρείας, βελτιώσεις έχουν γίνει επίσης στην ανάρτηση του μοντέλου, ώστε να προσφέρει μεγαλύτερη σταθερότητα στο δρόμο αλλά και καλύτερο χειρισμό στην οδήγηση. Tο Aveo Sedan θα διαθέτει από τη βασική έκδοση σύστημα ελέγχου ευστάθειας, κάτι που αυξάνει ακόμα περισσότερο τα
επίπεδα ασφάλειας που προσφέρει.

Chevrolet Captiva

Ξεχωρίζει από την πρώτη στιγμή, χάρη στο πλήρως ανασχεδιασμένο ρύγχος, που υιοθετεί τα πρότυπα της σχεδιαστικής ταυτότητας που θέσπισε το Cruze. Η τεράστια μάσκα χωρίζεται σε δύο τμήματα, με τις άκρες να οριοθετούνται από τα μακρόστενα παραλληλόγραμμα φώτα. Από εκεί και πέρα, οι αλλαγές εντοπίζονται στα φουσκωμένα φτερά, τους πλαϊνούς αεραγωγούς και την υιοθέτηση των δύο ξεχωριστών απολήξεων στην εξάτμιση. Επίσης, ανανεώθηκε ολόκληρη η γκάμα των κινητήρων. Η χωρητικότητα του βασικού βενζινοκινητήρα διατηρήθηκε στα 2.4 λίτρα, η απόδοση του όμως έχει ανέβει στους 167 ίππους. Το κορυφαίο σύνολο είναι πλέον ένας 3λιτρος V6 κινητήρας 258 ίππων, ενώ υπάρχει και ένας 2,2 λίτρων πετρελαιοκινητήρας που είναι διαθέσιμος με 163 και 184 ίππους. Το ανανεωμένο Captiva έρχεται στη χώρα μας τον Απρίλιο και θα διατίθεται και σε δικίνητες εκδόσεις.

Ferrari FF

Το όνομα της είναι FF, από τα αρχικά των λέξεων Ferrari Four, που χρησιμοποιούνται για να προσδιορίσουν τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, (τετραθέσιο και τετρακίνητο). Το σύστημα τετρακίνησης 4RM, που η εταιρεία έχει κατοχυρώσει ως ευρεσιτεχνία, έχει βάρος μικρότερο κατά 50% σε σχέση με ένα συμβατικό σύστημα τετρακίνησης και συμβάλλει στην ιδανική κατανομή βάρους του αυτοκινήτου (47% στον μπροστινό άξονα και 53% στον πίσω). Η FF είναι επίσης εφοδιασμένη με σύστημα ενεργητικής ανάρτησης με ρυθμιζόμενα αμορτισέρ και με την τελευταία γενιά κεραμικών φρένων της Brembo. Ο κινητήρας είναι ένας V12 άμεσου ψεκασμού με 660 ίππους και, παρ' όλο που είναι σημαντικά ισχυρότερος από τον 5.75 των 540 ίππων της Scaglietti, έχει σημαντικά μικρότερη κατανάλωση. Οι επιδόσεις που ανακοινώθηκαν για την FF είναι 0-100 χλμ./ώρα σε 3,7'' και τελική ταχύτητα 335 χλμ./ώρα. Το μήκος του αυτοκινήτου, που σχεδιάστηκε από την Pininfarina, είναι 4,907 μ., το βάρος του είναι 1790 κιλά, 50 λιγότερα από της Scaglietti, ενώ ο χώρος αποσκευών είναι 450 λίτρα. Κάτι που σημαίνει ότι οι 4 θέσεις επιβατών δεν είναι ένα κόλπο του μάρκετινγκ, αλλά μία πραγματικότητα, που προφανώς στοχεύει στην καλύτερη αντιμετώπιση των τετραθέσιων υπεραυτοκινήτων που έχει παρουσιάσει τα τελευταία χρόνια ο ανταγωνισμός. Οι πωλήσεις της θα ξεκινήσουν στην Ευρώπη προς το τέλος της Άνοιξης.

Fiat Freemont

Το Fiat Freemont αποτελεί μια εξευρωπαϊσμένη έκδοση του Dodge Journey. Πρόκειται για ένα μεγάλο 7θέσιο αυτοκίνητο (μήκος 4,89 m.), στο οποίο οι πίσω σειρές καθισμάτων είναι τοποθετημένες ψηλότερα, για να εξασφαλίζεται καλύτερη ορατότητα προς τα έξω για τους επιβάτες. Τα καθίσματα της τρίτης σειράς αναδιπλώνονται κάτω από το δάπεδο, μεγαλώνοντας ανάλογα το χώρο αποσκευών. Το Freemont είναι προσθιοκίνητο και θα προσφέρεται αρχικά με 2λιτρο κινητήρα diesel MultiJet σε δυο εκδόσεις (με 140 ή 170 ίππους) και χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Αργότερα θα είναι επίσης διαθέσιμο και σε εκδόσεις 4x4 με αυτόματο κιβώτιο και ισχύ 170 ίππων από τον 2λιτρο MultiJet ή 276 ίππων από ένα βενζινοκινητήρα 3.6 V6 της Chrysler. Οι πωλήσεις θ' αρχίσουν το πρώτο εξάμηνο του 2011.

Hyundai Veloster

Στη Γενεύη παρουσιάστηκε η ευρωπαϊκή έκδοση του μικρού κουπέ της Hyundai, η αμερικανική έκδοση του οποίου έκανε πριν λίγο καιρό το ντεμπούτο της στην έκθεση του Ντιτρόιτ. Από την μεριά του οδηγού συναντάμε μια πόρτα, σε αντίθεση με εκείνη του συνοδηγού, όπου οι σχεδιαστές επέλεξαν για λόγους πρακτικότητας και ευκολίας πρόσβασης στις πίσω θέσεις τη λύση των δύο θυρών. Η πίσω δεξιά πόρτα είναι αρκούντως δυσδιάκριτη, με τη χειρολαβή της να είναι κρυμμένη στην πίσω κολόνα. Το αν τελικά το αγοραστικό κοινό «πριμοδοτήσει» εμπορικά τη συγκεκριμένη επιλογή, είναι κάτι που θα αποδειχτεί στην πράξη. Το Veloster καλείται να αντιπαρατεθεί με καταξιωμένα μοντέλα του είδους, όπως το VW Scirocco και το Opel Astra GTS. Κάτω από το καπό του θα φιλοξενείται ένας νέος 1.600άρης κινητήρας άμεσου ψεκασμού με απόδοση 140 ίππων στις 6.300 σ.α.λ., ο οποίος μάλιστα θα συνδυάζεται με ένα νέο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (6 σχέσεων) της εταιρείας, που ανήκει ωστόσο στον προαιρετικό εξοπλισμό, ως εναλλακτική επιλογή αντί για το «βασικό» χειροκίνητο των έξι σχέσεων.

Hyundai i40

Το νέο μεσαίο Hyundai είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρείας που σχεδιάζεται ειδικά για την ευρωπαϊκή αγορά -στο Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας της Hyundai στο Ρίσελσχαϊμ της Γερμανίας- και η πρώτη έκδοσή του είναι η στέισον, ενώ θα ακολουθήσει μέσα στο 2011 και η έκδοση σεντάν. Η Hyundai υπόσχεται πολύ πλούσιο εξοπλισμό για τα μέτρα της κατηγορίας και αναφέρει χαρακτηριστικά τη διαθεσιμότητα θερμαινόμενων και ανακλινόμενων εμπρός και πίσω καθισμάτων, θερμαινόμενου τιμονιού και αυτόματου αντιθαμβωτικού συστήματος για το παρμπρίζ. Το αυτοκίνητο θα καλύπτεται από το πρόγραμμα Five Year Triple Care της Hyundai, που περιλαμβάνει πενταετή εγγύηση για απεριόριστα χιλιόμετρα, πενταετή οδική βοήθεια και δωρεάν τεχνικό έλεγχο για πέντε χρόνια.

Kia Picanto

Το νέο Picanto θα κινείται από δύο μηχανικά σύνολα: το πρώτο θα είναι 3κύλινδρο με χωρητικότητα 1 λίτρου, ενώ το δεύτερο θα είναι 4κύλινδρο, 1,2 λίτρων. Η ισχύς των εν λόγω συνόλων θα είναι 69 και 85 ίπποι αντίστοιχα, ενώ η μέγιστη ροπή τους θα κυμαίνεται από 9,6 έως και 12,3 kgm. Αξιοσημείωτες ωστόσο δεν είναι μόνο οι τιμές της απόδοσής τους, αλλά και οι χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Σύμφωνα με την Kia, στις βενζινοκίνητες εκδόσεις του μοντέλου θα κυμαίνονται μεταξύ 95 και 105 γραμμαρίων για κάθε χιλιόμετρο. Στην περίπτωση που τα αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με το σύστημα ISG της Kia (δηλ. Start & Stop), τότε οι ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα που θα εκλύονται στην ατμόσφαιρα για κάθε χιλιόμετρο θα είναι 90 έως 100 γραμμάρια. Το νέο Picanto θα προσφέρεται για πρώτη φορά τόσο σε 5θυρο όσο και σε 3θυρο αμάξωμα.

Saab 9-5 SportCombi

Με στόχο να είναι κομψό σχεδιαστικά και διασκεδαστικό στην οδήγηση, ώστε να ενισχύσει την καλή παράδοση της εταιρείας στα αυτοκίνητα «στέισον», το SportCombi προσθέτει ευελιξία στις δυνατότητες του νέου 9-5. Οι χώροι, η πολυτέλεια αλλά και οι λειτουργικές λύσεις έχουν την τιμητική τους. Μια ηλεκτρικά ανοιγόμενη πίσω πόρτα είναι διαθέσιμη σε όλες τις εκδόσεις του μοντέλου. Κάτω από το καπό φωλιάζουν οι γνωστοί υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες βενζίνης, βιοαιθανόλης και πετρελαίου, δανεισμένοι από το 9-5 sedan. Το SportCombi περιλαμβάνει στην κορυφαία έκδοση του το εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης της εταιρίας (XWD) αλλά και αρκετά προηγμένα χαρακτηριστικά στον τεχνολογικό εξοπλισμό του, όπως: Saab DriveSense (προσαρμοζόμενος έλεγχος ανάρτησης), προσαρμοζόμενο cruise control, προβολείς Bi-Xenon Smart Beam, τριζωνικό αυτόματο κλιματισμό και ένα Head-up Display που προβάλλει πληροφορίες στο παρμπρίζ, στα πρότυπα των μαχητικών αεροσκαφών.

Honda Accord

Στο ανανεωμένο Accord οι συνηθισμένες αλλαγές σε μάσκα και φώτα χαρακτηρίζουν τις εξωτερικές σχεδιαστικές επεμβάσεις, ενώ στο εσωτερικό έχουν γίνει αλλαγές σε λεπτομέρειες του φινιρίσματος και στα χρησιμοποιούμενα υλικά. Βελτιώσεις έχουν γίνει στην κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων, με επεμβάσεις όχι μόνο στους κινητήρες, αλλά και στα κιβώτια (μείωση απωλειών λόγων τριβών). Η Honda ανακοινώνει επίσης σημαντική βελτίωση της ηχομόνωσης, όπως και διαφορετική ρύθμιση των αμορτισέρ, για βελτίωση της σταθερότητας στις υψηλές ταχύτητες και της ποιότητας κύλισης. Οι ακριβές εκδόσεις εφοδιάζονται με στρεφόμενα φώτα και σύστημα αυτόματης απενεργοποίησης των προβολέων όταν υπάρχουν άλλα αυτοκίνητα στο δρόμο.

Lancia Delta

Στη Γενεύη η Lancia έκανε μια οργανωμένη επίθεση διαρκείας, αφού ξαφνικά παρουσιάζει μοντέλα για πολλές κατηγορίες στις οποίες μέχρι σήμερα απουσίαζε. Αφορμή στάθηκε η συνεργασία της με την Chrysler, που σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα εμπλουτίσει ιδιαίτερα τη γκάμα της Lancia. Η ιταλική εταιρεία δεν άφησε στο περιθώριο όμως την Delta της και παρουσίασε έτσι ένα ελαφρό «φέις λιφτ» του μεσαίου μοντέλου της, με τη νέα γρίλια που θα φορούν τα αυτοκίνητα της μάρκας, καθώς και φώτα ημέρας με LED, ενώ στα μηχανικά μέρη θα υπάρχει η προσθήκη ενός νέου ντίζελ 1.6 της γενιάς Multijet με ισχύ 105 ίππων.

Mercedes C-Class

Το νέο μοντέλο έχει αλλαγές στο εμπρός και πίσω μέρος, νέο ταμπλό και υλικά στο εσωτερικό, η Mercedes αναφέρει μέχρι και 31% μείωσης της κατανάλωσης, αλλά και νέο V6 3,5 λίτρων, με άμεσο ψεκασμό και 306 ίππους, για την C 350. Μια ολόκληρη σειρά από συστήματα ασφαλείας είναι διαθέσιμη, από το αυτόματα ρυθμιζόμενο ύψος προβολέων μέχρι το σύστημα ελέγχου της έντασης προσοχής του οδηγού κι από το σύστημα ελέγχου τυφλών σημείων μέχρι το σύστημα αυτόματου ελέγχου της απόστασης από το μπροστινό όχημα Distronic Plus. Επίσης, κάνουν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους νέα συστήματα τηλεματικής (μέχρι και δυνατότητα σύνδεσης στο Internet θα προσφέρεται).

Opel Antara

Από την άνοιξη θα κυκλοφορήσει το αισθητικά ανανεωμένο Opel Antara με πιο τολμηρή εξωτερική σχεδίαση, νέους κινητήρες, νέες ρυθμίσεις πλαισίου και αναβαθμισμένο εσωτερικό. Η ανανεωμένη γκάμα κινητήρων περιλαμβάνει δύο νέες μονάδες 2.2 CDTI με 163 και 184 ίππους και ένα νέο βενζινοκινητήρα 2.4 ECOTEC με 167 ίππους. Όλοι οι κινητήρες πληρούν τις προδιαγραφές Euro 5 και υπόσχονται βελτιωμένες επιδόσεις με σημαντικά μειωμένα επίπεδα κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων, ενώ αναβαθμισμένα είναι τα κιβώτια -ένα εξατάχυτο μηχανικό και ένα αυτόματο. Ανάμεσα στις βελτιώσεις του πλαισίου και της ενεργητικής ασφάλειας είναι η εξέλιξη του συστήματος ABS και της στάνταρ λειτουργίας Hill Start Assist (HSA).

Peugeot 308

Το 308 απέκτησε νέα χρώματα και σχεδιαστικές αλλαγές εξωτερικά (αρκετές), αλλά και εσωτερικά (ταμπλό, υλικά, ταπετσαρίες). Από τους βασικούς στόχους ήταν η μείωση των εκπομπών CO2 με μια σειρά επεμβάσεων, μερικές από τις οποίες αφορούν τους κινητήρες ντίζελ. Υπάρχει και μία μείωση του βάρους κατά 25 κιλά ανά αυτοκίνητο κατά μέσο όρο, τροχοί 16'' πολύ χαμηλής τριβής κύλισης, βελτίωση της ηλεκτρικής αντλίας υποβοήθησης του συστήματος διεύθυνσης, βελτίωση του εναλλάκτη στο ηλεκτρικό σύστημα ορισμένων κινητήρων, ενώ στις εκδόσεις με πολύ χαμηλές εκπομπές CO2 (ντίζελ προφανώς), ο αεροδυναμικός συντελεστής Cx μειώθηκε στο (εξαιρετικό) 0,28.

Saab 9-3

Η ανανέωση του 9-3, το όνομα του οποίου θα συμπληρωθεί με τη λέξη "Griffin", περιλαμβάνει εξωτερικές και εσωτερικές αλλαγές, ως είθισται, αλλά και μηχανικές. Εξωτερικά ανανέωση δέχτηκαν η μάσκα, οι προφυλακτήρες και τα φώτα, ενώ μέσα δόθηκε έμφαση στις ταπετσαρίες, στα υλικά και στην ποιότητα παραμονής. Αλλαγές έχουμε και στους κινητήρες, με την εισαγωγή της τεχνολογίας του άμεσου ψεκασμού και μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων, που υπόσχονται μειωμένη κατανάλωση και ρύπους. Έτσι, ο δίλιτρος βενζινοκινητήρας θα αποδίδει 163 και 220 ίππους, ενώ ο πετρελαιοκινητήρας των 1,9 λίτρων 130/160 και 180 ίππους. Ειδικά για την έκδοση κάμπριο θα υπάρξει έκδοση περιορισμένης παραγωγής, ένα 9-3 Cabrio με τον ντιζελοκινητήρα των 180 ίππων (με αυτόματο κιβώτιο) για κάθε μία μέρα του πρώτου έτους ανεξαρτησίας της εταιρείας.

VW Tiguan

H VW παρουσιάζει το ανανεωμένο Tiguan, που έριξε εσπευσμένα στην αγορά πριν την προγραμματισμένη επίσημη πρεμιέρα στο Σαλόνι της Γενεύης, γιατί οι υψηλές πωλήσεις του προηγούμενου μοντέλου επί αρκετές εβδομάδες εξάντλησαν το στοκ που υπήρχε! Το ανανεωμένο Tiguan θα βασίζεται και πάλι στους δοκιμασμένους πλέον κινητήρες TSI (και τους ντίζελ TDI), με βασική έκδοση αυτή των 122 ίππων. Σύμφωνα με την εταιρεία, από την παρουσίαση του αυτοκινήτου το 2007 πουλήθηκαν πάνω από 572.000 αυτοκίνητα, με μερίδιο αγοράς στην κατηγορία των μεσαίων αυτοκινήτων ελεύθερου χρόνου το 2010 12% στην Ευρώπη και 21% στη Γερμανία.