Η νέα Honda CBR1000RR Fireblade

Η νέα Honda CBR1000RR Fireblade

Επί 21 χρόνια η Honda έμεινε πιστή στο δόγμα του ‘Απόλυτου Ελέγχου’ με τη Fireblade, αφότου βέβαια άλλαξε τα δεδομένα με την πρώτη CBR900RR το 1992. Την τελευταία δεκαετία η CBR1000RR εξελίχτηκε στην πιο ζυγισμένη ίσως Super Sport μοτοσυκλέτα της αγοράς, συνδυάζοντας εξαιρετικές επιδόσεις και κράτημα με μία απολαυστική ικανότητα να εκμαιεύει το καλύτερο από κάθε αναβάτη. 

Οι νίκες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Superbike (WSB) και η απόλυτη κυριαρχία στο Tourist Trophy του Isle of Man, όπου η μέση ωριαία ταχύτητα αγγίζει τα 210 χλμ./ώρα σε μία διαδρομή 60 χιλιόμετρων σε ανοιχτό δρόμο, αποτελούν την καλύτερη απόδειξη των έμφυτων δυνατοτήτων της CBR1000RR. 

Η CBR της κατηγορίας Open έχει δημιουργήσει πολυάριθμους «οπαδούς» ανά τον κόσμο τις τελευταίες δύο δεκαετίες και ιδίως στην Ευρώπη, όπου έχουν πωληθεί περισσότερες από 200.000 μονάδες. Ανταποκρινόμενη στις απαιτήσεις ενός σκληροπυρηνικού κοινού, για πρώτη φορά στην ιστορία η Honda κατασκευάζει το 2014 τη CBR1000RR Fireblade SP. Μία αγωνιστική έκδοση - για πίστα μεν αλλά απόλυτα νόμιμη για το δρόμο – της μοτοσυκλέτας που δεν δείχνει απλά ιδιαίτερη αλλά είναι ιδιαίτερη. 

Βασικά χαρακτηριστικά

3.1 Πλαίσιο

To πλαίσιο διπλής δοκού της CBR1000RR-SP από χυτό αλουμίνιο βασίζεται σε αυτό του βασικού μοντέλου με τις απαραίτητες μετατροπές για την υποδοχή της ανάρτησης Öhlins. Η ρύθμιση του πλαισίου ώστε να δίνει καλύτερη πληροφορία στον αναβάτη με τις διαφορετικές αναρτήσεις, αποδείχτηκε βασικό στοιχείο κατά την εξέλιξη της μοτοσυκλέτας. Η στρεπτική ακαμψία στην περιοχή της βάσης της πίσω ανάρτησης έχει αναθεωρηθεί ώστε να έχει μεγαλύτερη ευελιξία - άρα και αίσθηση - για καλύτερη πρόσφυση. 

Το ανεστραμμένο πιρούνι της Öhlins χρησιμοποιεί μπουκάλες διαμέτρου 55 χλστ. (1 χλστ. μεγαλύτερες από το αντίστοιχο Showa) ενώ οι αναβαθμισμένες πλάκες πιρουνιού χρησιμοποιούν ατσάλινο σταυρό αντί για αλουμινένιο. Η επάνω πλάκα είναι κομμένη σε τόρνο CNC και διαθέτει μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής με το πιρούνι, για αυξημένη ακαμψία. 

Όπως και στην CBR1000RR, το αλουμινένιο ψαλίδι συνεργάζεται με ανάρτηση Unit Pro-Link η οποία προέρχεται από τα MotoGP. Η γωνία κάστερ είναι 23° 30’ με ίχνος τροχού 96 χλστ. και μεταξόνιο 1.410 χλστ. Το βάρος είναι στα 199 κιλά με κατανομή εμπρός/πίσω 52,7/47,3%

Το Ηλεκτρονικά Ελεγχόμενο αμορτισέρ αποσβέσεων κραδασμού στο τιμόνι δεύτερης γενιάς (HESD) καταγράφει την ταχύτητα και ρυθμίζει την απόσβεση ανάλογα. Βελτιώνει τη σταθερότητα σε μεγάλες ταχύτητες περιορίζοντας ξαφνικές αντιδράσεις του τιμονιού ενώ δεν επηρεάζει την άνεση του τιμονιού σε χαμηλές ταχύτητες. 

Η θέση οδήγησης της CBR1000RR-SP είναι επιθετική όσο και στη στάνταρ μοτοσυκλέτα  εξασφαλίζοντας εξαιρετικό έλεγχο, ευκολία στριψίματος και επιτάχυνση. Σε σύγκριση με τη CBR1000RR του 2013 τα μασπιέ έχουν μετατοπιστεί 10 χλστ. προς τα πίσω ενώ το τιμόνι είναι φαρδύτερο, χαμηλότερο κατά 1° και κατά 5° πιο μπροστά. Το νέο πίσω υποπλαίσιο - το οποίο δεν χρειάζεται να στηρίξει συνεπιβάτη - είναι ελαφρύτερο ενώ η σέλα είναι πιο σκληρή. Η νέα ζελατίνα εξασφαλίζει καλύτερη αεροδυναμική σε υψηλές ταχύτητες παρά προστασία από τον αέρα.  

Εξειδικευμένοι τεχνικοί της Öhlins συνεργάστηκαν με τους μηχανικούς και τους δοκιμαστές της Honda σε όλα τα στάδια εξέλιξης. Το πλήρως ρυθμιζόμενο ανεστραμμένο πιρούνι των 43 χλστ. και το πίσω μονό αμορτισέρ εξελίχθηκαν αποκλειστικά για τη CBR1000RR-SP ώστε να προσφέρουν εκπληκτικά ζυγισμένη απόδοση στο δρόμο και μεγαλύτερες δυνατότητες για την επίτευξη κορυφαίων χρόνων σε κλειστή πίστα. 

Οι 12άκτινες ζάντες από χυτό αλουμίνιο έρχονται να συμπληρώσουν ιδανικά τη ρύθμιση της ανάρτησης. Η μπροστινή ζάντα με διαστάσεις 17” x 3,50” φορά τα μαλακά, ειδικά για πίστα και 100% νόμιμα για χρήση στο δρόμο ελαστικά Pirelli Diablo Supercorsa SP με διαστάσεις 120/70-ZR17 εμπρός. Πίσω η μοτοσυκλέτα  φορά ελαστικό 190/50ZR17 σε ζάντα 17” x 6”.

Οι 4πίστονες, μονοκόμματες δαγκάνες Brembo επιλέχτηκαν λόγω της συμβατότητας και των δυνατοτήτων τους με το πιρούνι της Öhlins. Το σώμα της δαγκάνας είναι το στάνταρ αλλά η Brembo έφτιαξε εμβολάκια ειδικά για τη νέα «μηχανή», με υλικά τριβής σχεδιασμένα να παρέχουν σταθερή και γραμμική αίσθηση σε δυνατό φρενάρισμα από υψηλές ταχύτητες. 

3.2 Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ABS με σύστημα Συνδυασμένης Πέδησης

Το υψηλής απόδοσης ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ABS της Honda με σύστημα Συνδυασμένης Πέδησης είναι προαιρετικό στη CBR1000RR SP. Το σύστημα χρησιμοποιείται σε όλους τους αγώνες του Γερμανικού Πρωταθλήματος Ταχύτητας IDM από την ομάδα Holzhauer Racing από το 2010, ο αναβάτης της οποίας Karl Muggeridge κέρδισε το Πρωτάθλημα το 2011. Χρησιμοποιείται επίσης από την ομάδα Honda TT Legends στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής από το 2011. Η τεχνογνωσία που αποκτήθηκε στους αγώνες επέφερε συνεχείς βελτιώσεις στο ABS.  

Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ABS με λειτουργία συνδυασμένης πέδησης είναι ιδιαίτερα ακριβές με εκπληκτική προσαρμοστικότητα χάρη στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα σύστημα Ηλεκτρονικού Φρένου “brake-by-wire’. Μία εντελώς δική του και ανεξάρτητη μονάδα διαχείρισης μετατρέπει την υδραυλική πίεση από το μπροστινό και το πίσω φρένο σε ηλεκτρονικό σήμα το οποίο μεταφέρεται σε ειδικούς ρυθμιστές πίεσης οι οποίοι καθορίζουν την υδραυλική πίεση στις δαγκάνες. 

Ο ηλεκτρονικός έλεγχος του συστήματος έχει πολυάριθμα οφέλη. Καταρχήν, εξουδετερώνει τις αντιδράσεις στη μανέτα, οι οποίες χαρακτηρίζουν τη συμβατική τεχνολογία ABS σε όλα – ανεξαρτήτως – τα οχήματα. Επίσης επιτρέπει την άμεση ενεργοποίηση του συστήματος όταν ανιχνευθεί ολίσθηση του πίσω τροχού. Έτσι ελαχιστοποιείται η απώλεια πρόσφυσης και εκμηδενίζεται η πιθανότητα εμπλοκής του τροχού. Ακόμη, το σύστημα εξασφαλίζει απόλυτα ακριβή έλεγχο της ταχύτητας με την οποία ενεργοποιούνται οι δαγκάνες. Το αποτέλεσμα είναι εξαιρετική σταθερότητα και ουδέτερη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, με αποτέλεσμα το αίσθημα εμπιστοσύνης του αναβάτη ακόμη και σε φρεναρίσματα στο όριο. 

Η τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί στους αγώνες αντικατοπτρίζεται στην τελειοποίηση του ABS που φορά η CBR1000RR SP. Σε σύγκριση με τη νορμάλ CBR1000 RR, όταν ενεργοποιείται το πίσω φρένο, μειώνεται η ισχύς πέδησης στο μπροστινό. Ρυθμίσεις έχουν γίνει στην προσαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος ώστε η αρχική ενεργοποίηση του ABS να είναι πιο απαλή και προοδευτική.  

Το σύστημα Συνδυασμένης Πέδησης μεταβάλλει την κατανομή της ισχύος πέδησης από τη μανέτα του μπροστινού και το πεντάλ του πίσω φρένου. Το σύστημα είναι με τέτοιο τρόπο ρυθμισμένο ώστε όταν ο αναβάτης πατά ελαφρά το πίσω φρένο, το μπροστινό να μην ενεργοποιείται. Αυτό επιτρέπει στον αναβάτη να χρησιμοποιεί μόνο το πίσω φρένο για να επιβραδύνει ελαφρώς, κάτι χρήσιμο σε αγωνιστική οδήγηση και συγκεκριμένα στη φάση εισόδου στη στροφή. Σ’ αυτόν τον τομέα η εμπειρία από τους αγώνες έχει εξελίξει ένα νέο πρόγραμμα του συστήματος Συνδυασμένης Πέδησης CBS. Όταν ο αναβάτης αφήνει το μπροστινό φρένο, το πίσω φρένο απενεργοποιείται πιο γρήγορα επιτρέποντας του να διατηρήσει τη γωνία κλίσης πιο εύκολα μέσα στη στροφή. 

3.3 Κινητήρας

O 4κύλινδρος σε σειρά, 16βάλβιδος κινητήρας των 999,8 κ.εκ. που φορά η CBR1000RR-SP έχει υποστεί βελτιώσεις στην κυλινδροκεφαλή όπως και η  στάνταρ μοτοσυκλέτα. Οι αυλοί εισαγωγής και εξαγωγής έχουν αναμορφωθεί και γυαλιστεί ενώ οι θάλαμοι καύσης έχουν υποβληθεί σε δυναμική ροή μίγματος (gas-flow) για καλύτερη απόδοση. 

Η τεχνολογία Gas-Flow - σύμφωνα με την οποία τελείται ελεγχόμενη ροή αέρα από μία εκτεθειμένη αεροδυναμικά εισαγωγή αέρα - αυξάνει την ποσότητα και βελτιώνει την ποιότητα του αέρα εισαγωγής σε υψηλούς ρυθμούς περιστροφής όταν μεγαλώνει η αεροδυναμική αντίσταση με αποτέλεσμα τη βελτιωμένη απόδοση καύσης και την αύξηση της ισχύος. Τα έδρανα των βαλβίδων έχουν επίσης επανασχεδιαστεί ώστε να ταιριάζουν στην αναβαθμισμένη κυλινδροκεφαλή ενώ οι φιλτροχοάνες είναι «φαλτσοκομμένες» όπως και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Superbike.  

Εκεί που διαφέρει η SP είναι στην επιλογή “μέσης ανοχής” εμβόλων κατά την κατασκευή του κινητήρα. Ουσιωδώς, κατά το μηχανολογικό προγραμματισμό του εργοστασίου, η κάθε παρτίδα εμβόλων και διωστήρων ζυγίζεται και μόνο τα εξαρτήματα εκείνα που προσεγγίζουν περισσότερο το μέσο όρο ανοχής - και βέβαια τα πλέον συμβατά μεταξύ τους - χρησιμοποιούνται. Αυτό συνεπάγεται ακόμη καλύτερο ζύγισμα στο εσωτερικό του κινητήρα, ειδικά στις υψηλές στροφές που λειτουργεί μέσα στην πίστα. 

Η διάμετρος και διαδρομή των κυλίνδρων είναι στο 76 χλστ. x 55,1 χλστ. ενώ η σχέση συμπίεσης 12,3:1. Η επίστρωση των χιτωνίων των κυλίνδρων με καρβίδια νικελίου - πυριτίου (Ni-SiC) μειώνει τις τριβές και βελτιώνει την αντοχή του κινητήρα. Οι λαιμοί της εξάτμισης έχουν μικρότερη διάμετρο 35 χλστ. (αντί 38 χλστ.) με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η ροπή. Μία ένωση στους λαιμούς εξισορροπεί την πίεση των καυσαερίων ανάμεσα στους κυλίνδρους δύο και τρία. Η μέγιστη ισχύς των 133 kW - αυξημένη κατά 2 kW - αποδίδεται στις 12.250 σ.α.λ. Η ροπή είναι βελτιωμένη στην περιοχή των 4-6.000 σ.α.λ. και κορυφώνεται στα 114 Nm στις 10.500 σ.α.λ.
Το Προγραμματισμένο Διπλό Σειριακό Σύστημα Ψεκασμού (PGM-DSFI) έχει νέα χαρτογράφηση που ανταποκρίνεται στην εξελιγμένη κυλινδροκεφαλή και την εξάτμιση. Παρέχει υψηλής ακρίβειας μίγμα και εξασφαλίζει ισχύ σε μεγάλο φάσμα στροφών, ιδανική για γρήγορη έξοδο από αργές στροφές. Όταν το άνοιγμα του γκαζιού είναι μέχρι το 25% το PGM-DSFI παρέχει ελεγχόμενες δόσεις ισχύος και ροπής οι οποίες είναι ιδανικές μέσα στη στροφή με μέγιστη κλίση. Όταν το γκάζι ανοίξει παραπάνω, η παροχή ισχύος αυξάνεται προοδευτικά και το αποτέλεσμα είναι ένας κινητήρας που ανταποκρίνεται με μεγάλη ακρίβεια στις εντολές του αναβάτη, ανταμείβοντάς τον με εκπληκτική αίσθηση από τον πίσω τροχό και εκμεταλλεύσιμη, γραμμική επιτάχυνση. 

Ο προοδευτικός μονόδρομος συμπλέκτης προέλευσης MotoGP εξασφαλίζει εξαιρετική μετάδοση ισχύος με πολύ απαλές αλλαγές και ελαφριά αίσθηση στο λεβιέ. Στην κρίσιμη φάση φρεναρίσματος στο όριο πριν τη στροφή με αλλεπάλληλα κατεβάσματα ταχυτήτων, ο συμπλέκτης «πατινάρει» περιορίζοντας τη ροπή από τον κινητήρα προς τον πίσω τροχό και πιθανή απώλεια πρόσφυσης με αποτέλεσμα περισσότερη σταθερότητα.  

Σε συνδυασμό με τις μετατροπές στο πλαίσιο η έννοια του “Απόλυτου Ελέγχου” έχει αποκτήσει άλλη διάσταση στην CBR1000RR SP, η οποία έχει φτιαχτεί για να πετυχαίνει ταχύτερους γύρους στην πίστα από τη βασική έκδοση. 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο