Η BMW εύχεται Χρόνια Πολλά στον Paul Rosche

Η BMW εύχεται Χρόνια Πολλά στον Paul Rosche

Γράφει ο Γιώργος Σκευοφύλαξ

Αν και συνταξιοδοτήθηκε προ 15ετίας με τιμές και δόξες, εν τούτοις η αναφορά του ονόματος Paul Rosche μεταξύ των μηχανικών εξέλιξης κινητήρων του BMW Group εξακολουθεί να προκαλεί δέος και σεβασμό ακόμα και σήμερα.

Σχεδόν η υπέρτατη καταξίωση για τις σπορ επιδόσεις μιας νέας κινητήριας μονάδας θεωρείται η έκφραση: «Θα αρέσει και στον Paul Rosche». Ο μηχανικός ο οποίος πρωτοστάτησε στην εξέλιξη των κινητήρων BMW επί τέσσερις δεκαετίες σχεδόν, με ιδέες που οδήγησαν σε θρυλικούς θριάμβους στις αγωνιστικές πίστες και προώθησαν αναμφισβήτητα την τεχνολογία κινητήρων παραγωγής, γιορτάζει σήμερα τα 80 του χρόνια.

Ο Paul Rosche είναι ο ‘πατέρας’  του κινητήρα turbo ο οποίος χάρισε στο Βραζιλιάνο Nelson Piquet με τη Brabham BMW τον τίτλο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος F1 το 1983. Αυτός ο θρίαμβος στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού ήταν ο πιο εντυπωσιακός, αλλά σε καμία περίπτωση μοναδικός, αφού υπήρξε συνέχεια των επιτυχιών χάρη στις ιδέες του ταλαντούχου μηχανικού που γεννήθηκε στο Μόναχο το 1934. Άλλες κινητήριες μονάδες που συνδέονται με το όνομα του Rosche ήταν ο δίλιτρος, 16βάλβιδος, τετρακύλινδρος ο οποίος σάρωσε πάνω από 150 αγωνιστικές νίκες και έξι τίτλους στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα F2 καθώς και ο V12 6.0 L που κέρδισε στο Le Mans το 1995 και 1999.

Έχοντας μόλις πάρει πτυχίο το 1957, ο νεαρός μηχανικός προσχώρησε στο τμήμα εξέλιξης κινητήρων της BMW σαν σχεδιαστής. Ανάμεσα στις πρώτες αποστολές του ήταν να υπολογίζει τους χρονισμούς των εκκεντροφόρων αγωνιστικών κινητήρων. Αυτό έγινε ειδικότητα του Rosche εξ ου και το ψευδώνυμο “Nocken-Paul” (Camshaft Paul), που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα με ένα μίγμα θαυμασμού και τρυφερότητας. Σε ένα από τα πρώτα του project, ο εκκεντροφόρος αποτέλεσε το σημείο εκκίνησης για την σχεδόν πλήρη επανασχεδίαση ενός κινητήρα. Το ταλέντο και η φιλοδοξία του Rosche τον οδήγησαν στη συνέχεια στην εξέλιξη όλων των κινητήρων παραγωγής για μοντέλα BMW, ενώ οι πιο εξειδικευμένες σπορ εκδόσεις σχεδιάζονταν υπό την επίβλεψή του. Ο δίλιτρος turbo της BMW 2002 που κέρδισε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού 1969 έφερε την υπογραφή του Rosche, όπως και οι εξακύλινδροι των μοντέλων BMW 320i και BMW 323i από το 1975 και το 1978 αντίστοιχα.

Αναμενόμενο ήταν, το 1973, ο Paul Rosche να διοριστεί επικεφαλής του τμήματος προηγμένης ανάπτυξης και εξέλιξης αγωνιστικών κινητήρων. Δύο χρόνο αργότερα μετατέθηκε στη BMW Motorsport GmbH, όπου αρχικά ήταν υπεύθυνος εξέλιξης κινητήρων παραγωγής και αγωνιστικών κινητήριων μονάδων για τη BMW M1 και, από το 1979 μέχρι το 1996, ανέλαβε τη θέση του Τεχνικού Διευθυντή.

Κατά τη διάρκεια της θητείας του Rosche πέρα από τη συμμετοχή του Group στη Formula 1 εξελίχθηκε και ο κινητήρας για την πρώτη γενιά BMW M3 που έμελε να αποτελέσει τη βάση του πιο επιτυχημένου αυτοκινήτου τουρισμού σε όλον τον κόσμο και να λανσάρει ένα νέο είδος οδηγικής απόλαυσης στο δρόμο.

Το γεγονός ότι η BMW αποφάσισε να συμμετάσχει στη Formula 1 στις αρχές της δεκαετίας του 1980 οφειλόταν επίσης στο πείσμα και την αποφασιστικότητα του Rosche. Πράγματι, η ομάδα του προσέφερε το πιο ακαταμάχητο από όλα τα επιχειρήματα: οι ειδικοί κινητήρων μετέτρεψαν μία τετρακύλινδρη μονάδα παραγωγής μόλις 1.500 κ.εκ. σε εν δυνάμει παγκόσμιο πρωταθλητή. 16 βαλβίδες, ένας υπερσυμπιεστής και – για πρώτη φορά στη Formula 1 – εγκέφαλος κινητήρα (Digital Motor Electronics) βοήθησαν στο να αποδίδει από την αρχή περίπου 800 ίππους. Η Brabham BMW έκανε το ντεμπούτο της στην πίστα με την έναρξη της σεζόν του 1982, και μετά από 630 ημέρες μόλις, ο Nelson Piquet κατακτούσε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Μέχρι το 1987 η υπερτροφοδοτούμενη μονάδα είχε συγκεντρώσει εννέα νίκες σε grand prix και οι δυνατότητές της φαίνονταν σχεδόν ανεξάντλητες. Όταν ρωτήθηκε για τη μέγιστη ισχύ του κινητήρα της F1, ο Paul Rosche απάντησε για μία φορά ακόμα με τον αμίμητο, ακαταμάχητο τρόπο του. «Πρέπει να είναι περίπου 1.400 ίππούς, δεν γνωρίζουμε ακριβώς επειδή το δυναμόμετρο δεν γράφει πάνω από 1.280 ίππους.»

Το μονοθέσιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος το 1983 εμφανίστηκε ξανά στην πίστα το περασμένο καλοκαίρι στο Φεστιβάλ Ταχύτητας του Goodwood. Προηγουμένως, η Brabham BMW BT52 πέρασε από εκτενή αναπαλαίωση – μία εξειδικευμένη διαδικασία στην οποία συμμετείχαν πολλοί από τους πρώτους μηχανικούς που εργάζονταν πριν από 30 και πλέον χρόνια. Ανάμεσά τους ήταν ο Paul Rosche.

Παθιασμένος με τις λεπτομέρειες όπως πάντα και αποκαλούμενος χαϊδευτικά – λόγω της δύναμης της συνήθειας – ‘αφεντικό’ από τους πρώην συναδέρφους του, απόλαυσε την αναγέννηση του ιστορικού αγωνιστικού μονοθεσίου. Επίσης ήταν ο Rosche, αυτός ο οποίος ενθάρρυνε τον Nelson Piquet να έρθει στο Goodwood και να ξαναμπεί το  cockpit της BT52. Για μία φορά ακόμα, η έμφυτη δύναμη της Βαυαρικής πειθώς του γκουρού των κινητήρων είχε δημιουργήσει μία νέα μαγική στιγμή στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο