Made by Hellas: Ύμνος στην ελληνική δημιουργία

Made by Hellas: Ύμνος στην ελληνική δημιουργία

Μια μοναδική ευκαιρία για να έρθουμε κοντά στην ιστορία του ελληνικού αυτοκινήτου και να γνωρίσουμε κρυφές πτυχές του, θα αποτελέσει η Έκθεση Made by Hellas, μια ιδέα του κ. Θεόδωρου Χαραγκιώνη, ιδιοκτήτη του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου. Η Έκθεση ανοίγει τις πύλες στις 6 Ιουνίου και θα υποδέχεται μέχρι το τέλος του ίδιου μήνα, το κοινό που θέλει να θαυμάσει από κοντά τα ελληνικά δημιουργήματα της αυτοκίνησης.

Τα μισά από τα αρκετά αυτοκίνητα που θα εκτεθούν στη θεματική αυτή Έκθεση ανήκουν στη συλλογή του κ. Χαραγκιώνη, ενώ τα υπόλοιπα έχουν προσφερθεί για το σκοπό αυτό από άλλα Μουσεία, Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με έμφαση στην καινοτομία αλλά και από ιδιώτες.

Το ελληνικό αυτοκίνητο δεν είναι απλώς μια ιδέα, ένας ευσεβής πόθος, αλλά γεγονός. Κάτι που μαρτυρά περίτρανα και η Έκθεση που διοργανώνεται με θέμα και πολύ εύστοχο τίτλο, Made by Hellas και αφορά στα αυτοκίνητα που εμπνεύστηκαν, σχεδίασαν, δημιούργησαν, ή ακόμα και κατασκεύασαν εξ ολοκλήρου, ή σε μεγάλο βαθμό, μόνοι τους οι Έλληνες.

Η ιστορία του ελληνικού αυτοκινήτου έχει πολύ βαθιές ρίζες στον προηγούμενο αιώνα και σύμφωνα με μαρτυρίες ξεκινά στις αρχές του, περίπου στο 1920. Τότε που ο μηχανικός με θητεία στην Αμερική, Νίκος Θεολόγος κατασκεύασε το πρώτο αυτοκίνητο για προσωπική χρήση όμως.

Η πιο σοβαρή προσπάθεια, με οργάνωση, παραγωγή και πωλήσεις ήταν αυτή της NAMCO, υπεύθυνη για το γνωστό μας Pony που γοήτευσε με τη «φυσιογνωμία» του, τη δεκαετία του ’70. Κατασκευαζόταν από την NAMCO στη Θεσσαλονίκη την περίοδο 1975-1983. Εξελίχθηκε από γάλλους μηχανικούς ως μοντέλο χαμηλού κόστους με πρότυπο το Citroen 2CV. Παρήχθησαν συνολικά πάνω από 30.000 τέτοια μοντέλα πρώτης και δεύτερης γενιάς, με αποτέλεσμα το Pony να κατέχει τον τίτλο του ελληνικού αυτοκινήτου με τις περισσότερες πωλήσεις. Το 67% ήταν αμιγώς ελληνικής προέλευσης. Σήμερα ετοιμάζεται να ξεκινήσει η NAMCO την παραγωγή του νέου Pony που θα εξάγεται και στο εξωτερικό.

Στην ίδια δεκαετία, κοντά στις αρχές της, το 1972, πριν η ηλεκτροκίνηση γίνει μόδα, ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής εμπνεύστηκε το πρώτο ηλεκτρικό μίνι αυτοκίνητο. Με μήκος μόλις 2,7 μέτρα δημιουργήθηκε για να ενσωματωθεί ιδανικά στις απαιτήσεις των πόλεων με την αυξημένη κίνηση. Το αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων, όπως θα έλεγαν σήμερα οι αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν κατάφερε να πάρει έγκριση τύπου στη χώρα μας και τα 123 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στη Σύρο, έφυγαν για την αγορά της Αγγλίας. Απέδιδε 8,2 ίππους και είχε αυτονομία περίπου 80 με 100 χιλιόμετρα, με την τελική ταχύτητα να μην ξεπερνά τα 80 χλμ./ώρα. Το Enfield E8000 αποτέλεσε την έμπνευση για τον Μιχάλη Σταυρόπουλο, διευθυντή σύνταξης στο περιοδικό 4Τροχοί, να δημιουργήσει ένα υπέροχο ντοκιμαντέρ με τίτλο «Ανάμεσα σε δυο νησιά», απ΄ όπου και το βίντεο που ακολουθεί.

Δύο χρόνια αργότερα το 1974 ο Γιάννης Γουλανδρής πάλι δοκιμάζει ξανά στο εργοστάσιο της Σύρου να δημιουργήσει ένα αμιγώς ελληνικό αυτοκίνητο, το Neorion Chicago. Κατασκεύασε δυο μόλις αυτοκίνητα, από τα οποία έχει διασωθεί μόνο το κόκκινο που βλέπετε στη φωτογραφία. Συνδύαζε στοιχεία λιμουζίνας και τζιπ με αισθητική του 30, ενώ κινητήρας και κιβώτιο ταχυτήτων προέρχονται από το Jeep Wagoneer.

Σε αυτή τη δεκαετία, υπήρξαν πολλές προσπάθειες ακόμα για την κατασκευή ενός ελληνικού αυτοκινήτου, με τα τρίκυκλα μικρά φορτηγά δημόσιας χρήσης, κάτι μεταξύ μοτοσικλέτας και αυτοκινήτου, που γύριζαν κατά εκατοντάδες στους δρόμους να προέρχονται από τα δικά μας χέρια. Προσπάθειες που δεν ευοδώθηκαν γιατί βρήκαν κόλλημα στην ελληνική γραφειοκρατία είναι αρκετές ακόμα, με αυτοκίνητα πολλαπλών χρήσεων, φορτηγά, μικρότερα και μεγαλύτερα, ακόμα και λεωφορεία.

Η βιομηχανία στην Ελλάδα για πολλά χρόνια, ακόμα και τώρα, δεν βρίσκει πρόσφορο έδαφος, με τα κολλήματα που δημιουργούν διαφόρων ειδών αντίθετα συμφέροντα να αποτελούν ανυπέρβλητο εμπόδιο. Ακόμα και η προσπάθεια που έκανε η Νικ. Ι. Θεοχαράκης για την παραγωγή αυτοκινήτων της ιαπωνικής Nissanστο Βόλο, ενώ ξεκίνησε με μεγάλες φιλοδοξίες, δεν κράτησε πολύ, έχοντας ένα άδοξο τέλος.

Περνώντας στο σήμερα, βλέπουμε μια ακόμα πιο ισχυρή, σε όλους τους τομείς, πρόταση που προέρχεται από τον Δημήτρη Κορρέ. Το Project 4 είναι ένα αυτοκίνητο από το μέλλον, που μπορεί να επιταχύνει μέχρι τα 300 χλμ./ώρα, χάρη στους 500+ ίππους που αποδίδει ο κινητήρας του ή να σκαρφαλώσει σε ένα βουνό που δεν θα έφθανε ούτε το πιο ικανό 4x4, απλώς ανοίγοντας τη διαδρομή της ανάρτησής του. Πραγματικά ένα αριστούργημα που δεν αξίζει μόνο το ελληνικό αλλά και το παγκόσμιο ενδιαφέρον.

Πηγή: gazzetta.gr

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο