Το Seat Ibiza γίνεται 30 χρονών (φωτό)

Το Seat Ibiza γίνεται 30 χρονών (φωτό)

Γράφει ο Γιώργος Σκευοφύλαξ

Το πιο επιτυχημένο μοντέλο Seat που άγγιξε τα 5 εκατομμύρια πωλήσεις. Έκανε το ντεμπούτο του στο εργοστάσιο στο Martorell το 1993, τις τέσσερις γενιές του υπογράφουν οι σχεδιαστές: Giugiaro, De’Silva και Donckerwolke

To 1984, ενώ ο κόσμος χειροκροτούσε το λανσάρισμα του πρώτου υπολογιστή Apple Mac, και το CD είχε αρχίσει να γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλές, στις 27 Απριλίου,  το πρώτο Ibiza κατασκευάστηκε στην Zona Franca της Βαρκελώνης, το πιο επιτυχημένο μοντέλο που κατασκευάστηκε ποτέ στην ιστορία της μάρκας.

Φέτος η Seat τιμάει την 30η επέτειο του Ibiza, του αυτοκινήτου που άλλαξε την ροπή της εταιρείας, και το οποίο σήμερα θεωρείται ως το πιο χαρισματικό αυτοκίνητο σε ολόκληρη στην ιστορία της αλλά και το πιο εμπορικό με πωλήσεις που άγγιξαν τις 5 εκατομμύρια μονάδες.

Αν υπάρχει ένα αυτοκίνητο που προσδιορίζει την Ισπανία στην δεκαετία ’80, την πιο δυναμική, φιλόδοξη και πρωτοποριακή δεκαετία, τότε αυτό το αυτοκίνητο είναι το Seat Ibiza. Ενισχυμένο από την διεθνώς αναγνωρισμένη εικόνα του ομώνυμου νησιού της Μεσογείου, από το οποίο πήρε και το όνομα του, αποτέλεσε με το λανσάρισμα του σημείο καμπής στην χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το Ibiza αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της μάρκας, και στην Ισπανία κατέχει τον τίτλο του best-selling μοντέλου στην κατηγορία του από το 2001. Το σκηνικό που επελέγη για την παγκόσμια πρεμιέρα του ήταν το Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Παρίσι το 1984. Χάρη στο Ibiza, η εταιρεία άρχισε να επεκτείνεται σε διεθνές επίπεδο με εξαγωγές μεγάλης κλίμακας. Από τότε οι εξαγωγές του έφθασαν σε επίπεδο 69%, στις περισσότερες από τις 75 χώρες όπου η εταιρεία έχει παρουσία. Οι πιο σημαντικές αγορές για το Ibiza κατά τα πρώτα χρόνια ήταν η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Πορτογαλία και το Μεξικό, εκτός από την Ισπανία.

Το Seat Ibiza κάνει το ντεμπούτο του στο εργοστάσιο παραγωγής στο Martorell

Η εταιρεία έκλεισε την δεκαετία του ’80 έχοντας γίνει μέλος του Ομίλου Volkswagen. Μέχρι το 1993, η παραγωγική δραστηριότητα της μάρκας είχε συγκεντρωθεί στη Zona Franca της Βαρκελώνης. Ωστόσο η συμμετοχή της στο νέο Όμιλο, η εμπορική επιτυχία των μοντέλων της στις διάφορες αγορές και η ανάγκη να αυξήσει την παραγωγή της, κατέστησε απαραίτητη την δημιουργία ενός νέου συγκροτήματος βιομηχανικής παραγωγής, ενός νέου μοντέρνου εργοστασίου δίπλα στο Τεχνικό της Κέντρο. Έτσι η δεύτερη γενιά Ibiza κατασκευάστηκε στο νέο εργοστάσιο της Seat στο Martorell.

Η έναρξη λειτουργίας των νέων εγκαταστάσεων παραγωγής θα οδηγούσε ταυτόχρονα και στην δημιουργία ενός χώρου βιομηχανικών προμηθευτών που την εποχή εκείνη αποτελούνταν από 20 εταιρείες.

Σήμερα, το Martorell εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο σύγχρονα και ευέλικτα εργοστάσια στην Ευρώπη που το διεθνές του κύρος αναγνωρίστηκε το 2013 με το βραβείο “Automotive Lean Production”. Σχεδόν 700 Ibiza την ημέρα κατασκευάζονται στην γραμμή παραγωγής του Martorell με την συμμετοχή 1.600 εργαζομένων. Η Seat εξασφαλίζει άμεση και έμμεση απασχόληση για περίπου 70.000 οικογένειες.

Το Ibiza είναι 100% Seat, δεδομένου ότι ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε στο σύνολο του από την εταιρεία. Η σχεδίαση αποτελούσε πάντα μέρος του DNA της Ισπανικής μάρκας και στην περίπτωση του Ibiza και οι τέσσερις γενιές φέρουν την σφραγίδα διακεκριμένων ονομάτων στο τομέα της αυτοκινητιστικής σχεδίασης.

Για την πρώτη γενιά του Ibiza (1984-1993), η Seat συνεργάστηκε με την Italdesign, την εταιρεία του Ιταλού σχεδιαστή Giorgio Giugiario, με την Karmann για την κατασκευή του αμαξώματος και με την Porsche για την τεχνολογία των κινητήρων.

Η σημερινή γενιά του Ibiza (2008-) είναι το έργο του τότε επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της Seat, Luc Donckerwolke. Για πρώτη φορά το σχεδιαστικό concept του “Arrow Design” κάνει την εμφάνιση του στο εμπρόσθιο άκρο του οχήματος, με αποτέλεσμα ένα νέο Ibiza το οποίο είναι εμφανώς πιο σπορ από τους προκατόχους του, χάρη στην χρήση έντονων γεωμετρικών γραμμών που προστέθηκαν και άλλαξαν το σχέδιο με την κλασική «Δυναμική γραμμή».

Η πρώτη σπορ έκδοση Ibiza ήταν η SXI 100hp, o πρόδρομος του σημερινού CUP.RA (συντομογραφία του Cup Racing) και του FR (Formula Racing). Το 1996 η Seat παρουσίασε την έκδοση CUPRA 2lt 150hp, προσφέροντας εξαιρετικές επιδόσεις και σπορ image. Η έκδοση Ibiza Kit Car, ήταν ένα πολύ-αναμενόμενο λανσάρισμα, με το οποίο η Seat γιόρτασε τις λαμπρές νίκες στο FIA 2lt World Rally Championships, μία επιτυχία που επαναλήφθηκε το 1997 και το 1998. Το 2004, το Ibiza γιόρτασε την 20η επέτειο του, με περισσότερα από 3.3 εκατομμύρια οχήματα και με την παρουσίαση δύο νέων σπορ εκδόσεων, του FR και του CUP.RA με τους νέους diesel κινητήρες. 

Ibiza Trivia

• Η τιμή του SEAT Ibiza το 1984 ήταν κατά προσέγγιση 825.000 πεσέτες (4.950€). Σε σημερινές τιμές θα ήταν 15.620€

• Το SEAT Ibiza ήταν το επίσημο αυτοκίνητο το 1992 στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης

• Η δεύτερη γενιά Ibiza ήταν το πρώτο μοντέλο στην κατηγορία του εξοπλισμένο με κινητήρα TDI 90hp

• To SEAT Ibiza ήταν το πρώτο μοντέλο στην κατηγορία του με ESP, ως βασικό εξοπλισμό σε όλη την γκάμα

• Οι πωλήσεις ανά γενιά ήταν:

−          Ibiza I, 1984-1993:     1,308,461 οχήματα

−          Ibiza II, 1993-2002:    1,522,607 οχήματα

−          Ibiza III, 2002-2008: 1,221,200 οχήματα

−          Ibiza IV, 2008-έως σήμερα: 924,183 οχήματα

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο