100 χρόνια Maserati

100 χρόνια Maserati

Η Maserati ιδρύθηκε το 1914 σε ένα συνεργείο στο κέντρο της Μπολόνια αλλά έκλεισε αμέσως μια και ήδη είχε κηρυχτεί ο  Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος.

Το πρώτο τους αγωνιστικό οι αδερφοί Maserati το έφτιαξαν το 1926 – την Tipo 26, 8κύλινδη με 1.500 κ.εκ. και 120 άλογα. Μόλις το 1932 ο ιθύνων νους, αρχιμηχανικός και πιλότος της ομάδας Alfieri Maserati έφυγε από τη ζωή!

Πέντε χρόνια μετά, το 1937, η Maserati δεν ανήκε πλέον στα πολυμήχανα αδέρφια αλλά στην οικογένεια βιομηχάνων Orsi. Γι’ αυτό και το 1939 μετακόμισε στη Μόντενα, ένα χρόνο πριν την κήρυξη του δεύτερου μεγάλου πολέμου. Το 1947 κατασκευάστηκε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής – η A6 1500. Αυτό ήταν και το τελευταίο αυτοκίνητο που σχεδίασαν τα αδέρφια. Την ίδια χρονιά οι Maserati άφησαν την εταιρία μια και το συμβόλαιό τους με τον Orsi ήταν για 10 χρόνια μόνο. Έκτοτε έφτιαξαν την OSCA, που συνέχισε να κατασκευάζει αγωνιστικά αυτοκίνητα.  H Officine Specializzate Carozzerie Automobili – όπως λεγόταν η εταιρία μια και το όνομα Maserati είχε περάσει στον Orsi – έκλεισε οριστικά το 1967…

Το 1957, η Maserati πήρε το πρώτο και τελευταίο της παγκόσμιο πρωτάθλημα στην F1 με τον J.M.Fangio. Αυτό ήταν και το κύκνειο άσμα της, όμως, καθώς οι αγώνες κόστιζαν πολύ και ο Orsi πάνω απ’ όλα ήταν επιχειρηματίας, όχι παθιασμένος με τις πίστες. Την ίδια χρονιά η Maserati παρουσίασε, την 3500GT, η οποία έμελλε να εξελιχθεί στο πιο σημαντικό της μοντέλο, το πρώτο “μαζικής” παραγωγής. Τα χρόνια του ’50 και του ’60 ήταν πολύ δύσκολα από οικονομική άποψη ενώ το συνδικαλιστικό κίνημα στην Ιταλία ήταν πανίσχυρο και οι συγκρούσεις με τα αφεντικά συχνές και ενίοτε αιματηρές.

Το 1968, ο Adolfo Orsi, γέροντας πια, πούλησε το πλειοψηφικό πακέτο του ιταλικού θρύλου στους Γάλλους της Citroen – κάτι που θεωρήθηκε ιεροσυλία τότε. Ήταν η εποχή που οι διεθνείς κανονισμοί ασφάλειας, καθιστούσαν ιδιαίτερα δαπανηρή την εξέλιξη ενός νέου μοντέλου, κόβοντας έτσι τα φτερά των μικρών, ανεξάρτητων κατασκευαστών. Το 1971 η Maserati έγινε 100% κτήμα της Citroen, η οποία το ’75 – ελέω πετρελαϊκής κρίσης – την πούλησε στην Peugeot. Και εκείνη την έθεσε σε καθεστώς εκκαθάρισης…

Η ιστορία της Maserati θα μπορούσε να είχε τελειώσει εκεί αν δεν ερχόταν ο Alejandro de Tomaso να αναλάβει τη διαχείριση της εταιρίας, η οποία στο μεταξύ είχε περάσει στο ιταλικό δημόσιο. Ο Αργεντινός τόλμησε το ’81 κάτι ανάλογο με αυτό που επιχειρεί τα τελευταία δύο χρόνια η εταιρία: ένα ποιοτικό downsizing. Το ρόλο που παίζει σήμερα η Ghibli, προσπάθησε να παίξει τότε η Biturbo.

Μία εξαιρετική ιδέα (κουπέ, δίλιτρη, biturbo με 180 άλογα και τιμή μεσαίου γερμανικού σεντάν) η οποία κατέληξε σε αποτυχία λόγω των χρόνιων προβλημάτων αξιοπιστίας. Σαν γνήσια Ιταλίδα, η Biturbo έκαιγε για πλάκα τους υπερσυμπιεστές ή τις καλωδιώσεις της…

Έτσι, φτάνουμε στο τελευταίο κεφάλαιο της εταιρίας, από το ’93 και μετά που τη Maserati αγόρασε η Fiat για να τη ζωντανέψει μέσα από τις στάχτες της.  Η επανεκκίνηση έγινε με την designed by Giugiaro 3200GT, ένα κουπέ που αρχικά φορούσε τον 6κύλινδρο biturbo κινητήρα των Maserati της εποχής de Tomaso.

Η πραγματική ανάσταση ήρθε από το ’97 που η Maserati ενσωματώθηκε στη Ferrari. Xάρη στις κινήσεις του Montezemolo – ο οποίος έβαλε κινητήρες made in Maranello κάτω από τα καπό των Maserati και τις έμπασε στην αγορά των ΗΠΑ – η Maserati απέκτησε μία γκάμα αξιοπρεπών αυτοκινήτων (βλ. Quattroporte & GranTurismo σχεδιασμού Pininfarina) και εξυγιάνθηκε οικονομικά.

Το τελευταίο κεφάλαιο της ιστορίας της φέρει την υπογραφή του Sergio Marchionne, ο οποίος πραγματοποιεί σήμερα ένα πλάνο που φάνταζε απίστευτο μόλις δύο χρόνια πριν: τη μεταμόρφωση της Maserati από κατασκευαστή 6.000 μονάδων το χρόνο σε μία βιομηχανία που θα παράγει 50.000 premium αυτοκίνητα το 2015 και 75.000 το 2018.

Πηγή: www.newsauto.gr

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο