Στο πλαίσιο των προσπαθειών της να βελτιώσει την ασφάλεια όλων, κυρίως των ευάλωτων χρηστών του δρόμου, το κορυφαίο σύστημα επικοινωνίας μοτοσικλέτας με αυτοκίνητο της Honda παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ευρώπη στο CAR 2 CAR Communication Consortium που πραγματοποιήθηκε στην Πίστα Δοκιμών της Opel στο Dudenhofen (Γερμανία), από 22 – 23 Οκτωβρίου, 2008.

Το σύστημα παράγει προειδοποιήσεις για αναβάτες και οδηγούς άλλων οχημάτων με συνεχή ανταλλαγή δεδομένων προσδιορισμού θέσης από δορυφορικές πηγές GPS. Αυτό είναι ουσιαστικής σημασίας όταν οι χρήστες των δρόμων πλησιάζουν σε διασταυρώσεις, γιατί τους προειδοποιεί για άλλα οχήματα που πιθανόν βρίσκονται σε μία πορεία σύγκρουσης, προσφέροντάς τους δυνατότητα ελιγμών για αποφυγή των εμποδίων.
Στην επίδειξη παρουσιάστηκε η διαλειτουργικότητα του συστήματος που σώζει ζωές της Honda, το οποίο διευκολύνει την επικοινωνία με οχήματα 8 άλλων κατασκευαστών. Ευρωπαϊκές έρευνες αποκαλύπτουν ότι τα περισσότερα ατυχήματα όπου εμπλέκεται μία μοτοσικλέτα προκαλούνται από ...

λανθασμένη αντίληψη και το σύστημα αυτό θα μειώσει τέτοιες αστοχίες.

Η εξέλιξη της ενδοεπικοινωνίας μεταξύ οχημάτων εμπεριέχεται στην τρέχουσα στρατηγική της Honda για την ασφάλεια των μοτοσικλετών. Η μέθοδος αυτή ενσωματώνει στοιχεία Προληπτικής, Ενεργητικής και Παθητικής ασφάλειας. Οι τεχνολογίες προληπτικής ασφάλειας περιλαμβάνουν Προσομοιωτή Οδήγησης Μοτοσικλέτας (Motorcycle Riding Simulator) και (Εκπαιδευτή Οδήγησης), που χρησιμοποιούνται για εκπαίδευση αντίληψης κινδύνων.
Η εισαγωγή του πρώτου στον κόσμο αερόσακου μοτοσικλέτας σε μία Gold Wing το 2006 αποτέλεσε ορόσημο στην ασφάλεια. Η φετινή κυκλοφορία του πρώτου - όλων των εποχών - ηλεκτρονικά ελεγχόμενου Combined ABS για μοτοσικλέτες Super Sports προσφέρει βελτιωμένη ικανότητα φρεναρίσματος σε μία μεγάλη ποικιλία οδικών συνθηκών και σηματοδοτεί ένα βήμα προόδου στον τομέα της Ενεργητικής Ασφάλειας.
Εξέλιξη Συστημάτων Επικοινωνίας Μεταξύ Οχημάτων (V2V) από τη Honda
Η Honda έχει εξελίξει την εν λόγω τεχνολογία στο πλαίσιο του προγράμματος ASV (Advanced Safety Vehicle) στην Ιαπωνία και αυτή τη στιγμή συμμετέχει σε προγράμματα σε Ευρώπη, Ιαπωνία και ΗΠΑ. Στην Ιαπωνία, η Honda βρίσκεται τώρα στη φάση 4 της εξέλιξης του ASV.
Το σύστημα ASV-4 χρησιμοποιεί μία μονάδα ασύρματης επικοινωνίας για να εξακριβώσει τη θέση και κατεύθυνση οχημάτων και μοτοσικλετών - του ενός σε σχέση με του άλλου - και προσφέρει στους οδηγούς πληροφορίες για τα οχήματα που πλησιάζουν και τα εμπόδια του δρόμου. Το ASV-4, που ακολουθεί τις τεχνολογίες ASV-3 οι οποίες λανσαρίστηκαν το 2005, βασίστηκε σε εκτενή έρευνα, συλλογή δεδομένων και συνεργασία πάνω σε προηγμένες τεχνολογίες ασφαλείας.
Τι είναι η Επικοινωνία V2V;
Η επικοινωνία V2V μεταδίδει ταχέως πληροφορίες με απλό και συνοπτικό τρόπο, υποστηρίζοντας τις διαδικασίες αναγνώρισης αυτοκινητιστικών και αναβατών. Πληροφορίες όπως θέση, κατεύθυνση και συντεταγμένες δυναμικής οχήματος ανταλλάσσονται μεταξύ των οχημάτων.
Οι αναβάτες μοτοσικλετών μπορούν να λαμβάνουν με ασφάλεια προειδοποιήσεις για τα οχήματα που βρίσκονται κοντά τους σε μία ψηλά τοποθετημένη οθόνη (Head-up Indicator Display) και πληροφορίες μέσω ενός συστήματος ήχου ενσωματωμένου στο κράνος, χωρίς να χρειάζεται να πάρουν τα μάτια τους από το δρόμο. Οι οδηγοί μπορούν να βλέπουν πληροφορίες για την κατάσταση των αυτοκινήτων και μοτοσικλετών που βρίσκονται στη γύρω περιοχή και να λαμβάνουν προειδοποιήσεις, π.χ., στην οθόνη του συστήματος πλοήγησης.
Προηγμένη Φιλοσοφία ΗΜΙ της Honda
Η αποτελεσματικότητα ενός συστήματος επικοινωνίας Οχήματος με Όχημα και Οχήματος με Υποδομή εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη φιλοσοφία ΗΜΙ – το μέσον αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ αναβάτη και μηχανής. Μετά από εκτενή έρευνα, η Honda δημιούργησε για την επίδειξη Car 2 Car μία απλή, λογική και διαισθητική φιλοσοφία ΗΜΙ για ταχύτερη και ευκολότερη αναγνώριση.
Σε καταστάσεις όπου τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια παράγεται μία οπτική και μία ακουστική προειδοποίηση. Η οπτική διεπαφή ΗΜΙ τοποθετείται στο πάνω άκρο του καντράν, όσο το δυνατόν πιο κοντά στο πεδίο ορατότητας, επιτρέποντας στον αναβάτη να εντοπίζει πληροφορίες και προειδοποιήσεις εύκολα και χωρίς, στην πραγματικότητα να πρέπει να πάρει τα μάτια του από το δρόμο.
Η ένταση, το χρώμα και η θέση των φώτων παρέχουν διαισθητικές πληροφορίες για τη σοβαρότητα και την περιοχή του κινδύνου που καραδοκεί. Για να μπορούν οι αναβάτες να αναγνωρίζουν καλύτερα και να εντοπίζουν τον κίνδυνο μπροστά, μία φωνητική προειδοποίηση μεταδίδεται στο κράνος, το οποίο συνδέεται μέσω Bluetooth με το σύστημα. Αυτή η προηγμένη φιλσοφία ΗΜΙ συμβάλλει στην αυξημένη ασφάλεια μοτοσικλετών.
Η Honda HMI για την επίδειξη CAR 2 CAR
Χαρακτηριστικά Ατυχημάτων Μοτοσικλετών.
Η ασφάλεια μοτοσικλετών απαιτεί ιδιαίτερη μελέτη, λόγω της ξεχωριστής φύσης των ατυχημάτων αυτών. Τόσο οι αιτίες όσο και οι συνέπειές τους είναι διαφορετικές από αυτές των ατυχημάτων όπου εμπλέκονται μόνον αυτοκίνητα. Τα περισσότερα ατυχήματα μοτοσικλετών προκαλούνται από απλή αστοχία των άλλων χρηστών του δρόμου να αντιληφθούν την παρουσία μιας μοτοσικλέτας στο δρόμο πριν είναι πολύ αργά, ή από αδυναμία να εκτιμήσουν σωστά την απόσταση και την ταχύτητα. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι γι’ αυτό.
Πρώτον, η μετωπική επιφάνεια μιας μοτοσικλέτας είναι σημαντικά μικρότερη από ενός αυτοκινήτου ή φορτηγού. Αυτό σημαίνει ότι αφενός μπορεί να μην γίνει καν αντιληπτή, αφετέρου να συγκαλυφθεί πίσω από μεγαλύτερα οχήματα ή εξοπλισμό του δρόμου.
Επίσης, το μικρότερο μέγεθός της μπορεί ευκολότερα να καμουφλαριστεί από το περιβάλλον. Για παράδειγμα, μία μοτοσικλέτα μπορεί να κρυφτεί εντελώς πίσω από την κολόνα Α ενός αυτοκίνητου για περιορισμένο χρονικό διάστημα πλησιάζοντας μία κυκλική διασταύρωση.
Δεύτερον, οι μοτοσικλέτες τείνουν να δημιουργούν λανθασμένη εντύπωση και εκτίμηση απόστασης και ταχύτητας. Αυτό έχει σχέση με το μικρότερο μέγεθός τους και με ορισμένα αρνητικά χαρακτηριστικά των συστημάτων φωτισμού μοτοσικλετών. Η Honda αντιμετωπίζει το θέμα με σχέδια που κάνουν την παρουσία τους πιο ευδιάκριτη - Conspicuity Enhancement Designs, και που έχουν αποδειχτεί επιτυχημένα στο ότι βοηθούν τους οδηγούς να εκτιμήσουν τόσο την απόσταση όλο και την ταχύτητα των μοτοσικλετών.
Στατιστικές
Το 1999, ένα χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. πρόγραμμα έρευνας (Μελέτη σε Βάθος των Ατυχημάτων Μοτοσικλετών - Motorcycle Accident In-Depth Study ή MAIDS) εξέτασε τις υποκείμενες αιτίες των ατυχημάτων μοτοσικλετών. Οι ερευνητές ήταν ένα κονσόρτσιουμ εταίρων που περιλάμβανε μεταξύ άλλων, τις ACEM (Η Βιομηχανία Μοτοσικλετών στην Ευρώπη), FIM και FEMA (οργανισμοί αναβατών σε διεθνές και Ευρωπαϊκό επίπεδο).
Συγκεντρώθηκαν δεδομένα από 921 ατυχήματα μοτοσικλετών που συνέβησαν σε 5 Ευρωπαϊκές χώρες. Διαπιστώθηκε ότι το 88% των ατυχημάτων προκλήθηκαν κυρίως από ανθρώπινο λάθος, ενώ το 8% οφείλονταν σε εξωτερικούς περιβαλλοντικούς παράγοντες, όπως καιρικές συνθήκες ή οδική υποδομή. Στο 37% των περιπτώσεων ο μοτοσικλετιστής ήταν η αιτία του ατυχήματος, ενώ στο 50% των περιπτώσεων ήταν υπεύθυνος ο οδηγός του άλλου οχήματος.
Μία ανάλυση αυτού του 50% έδειξε ότι: το 72% ήταν τα λεγόμενα σφάλματα ‘αντίληψης’, όπου ο οδηγός δεν αντιλήφθηκε τη μοτοσικλέτα, 3% ήταν σφάλματα κατανόησης’ (είδαν τη μοτοσικλέτα αλλά το μυαλό δεν την αναγνώρισε) και το 20% ήταν σφάλματα ‘απόφασης’ (είδαν τη μοτοσικλέτα αλλά αποφάσισαν να συνεχίσουν με έναν ελιγμό αποφυγής).
Είναι εμφανές ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ορατότητας και αντίληψης των μοτοσικλετών στο δρόμο.
Πώς μπορεί να βοηθήσει η επικοινωνία V2V;
Η έρευνα MAIDS μελέτησε επίσης τις πιο συνηθισμένες μορφές ατυχημάτων μοτοσικλετών. Σχεδόν το 35% από αυτά χωρίστηκε σε δύο βασικές κατηγορίες:
• Ατυχήματα σε μία διασταύρωση, όπου τα συγκρουόμενα οχήματα ακολουθούσαν κάθετες πορείες.
• Ατυχήματα σε στροφή προς τα αριστερά (δεξιά για Βρετανία και Ιρλανδία), όπου δύο οχήματα πλησιάζουν από αντίθετες κατευθύνσεις και το άλλο όχημα μπαίνει στην πορεία της επερχόμενης μοτοσικλέτας στρίβοντας αριστερά.
Στις παραπάνω καταστάσεις, το σύστημα επικοινωνίας V2V μπορεί να αντισταθμίζει μία λάθος αντίληψη ή στιγμιαία έλλειψη προσοχής. Το σύστημα δοκιμάζεται επίσης αυτή τη στιγμή σε καταστάσεις όπου οι ανθρώπινες αισθήσεις δεν καταγράφουν απαραίτητα αξιόπιστα δεδομένα. Ένα παράδειγμα είναι στο τυφλό σημείο που παραμένει αόρατο κατά τον έλεγχο του καθρέπτη πίσω θέασης.
Κάτι ακόμα είναι η προσέγγιση ενός οχήματος υπηρεσίας έκτακτης ανάγκης όπου η σειρήνα μπορεί να ακουστεί, αλλά είναι δύσκολο να προσδιοριστεί η θέση, η ταχύτητα ή η κατεύθυνση. Μία πρόσθετη δυσκολία μπορεί να υπάρξει όταν ο οδηγός βλέπει ένα μοτοσικλετιστή στον καθρέπτη, αλλά δυσκολεύεται να κρίνει την ταχύτητα με την οποία πλησιάζει και την απόσταση, κυρίως το βράδι ή σε κακές καιρικές συνθήκες.
Η Honda και το Car 2 Car Communication Consortium
Η Honda πιστεύει ότι παρουσιάζοντας τα συστήματά της προηγμένης τεχνολογίας μπορεί να επιτευχθεί μία κοινή μέθοδος στον τομέα της ασφάλειας για όλους τους χρήστες των δρόμων.
Το CAR 2 CAR Communication Consortium είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ξεκίνησε από Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων, και είναι ανοιχτός για προμηθευτές αφοσιωμένους στο στόχο της περαιτέρω αύξησης της ασφάλειας της οδικής κυκλοφορίας και της απόδοσης μέσω ενδοεπικοινωνιών μεταξύ των οχημάτων.
Η Honda διερευνά τα συστήματα επικοινωνίας Vehicle-to-Vehicle πάνω από μία δεκαετία, και ανεξάρτητα και σε κοινά ερευνητικά προγράμματα σε Ιαπωνία και ΗΠΑ. Για τη βελτίωση της ασφάλειας μοτοσικλετών στην Ευρώπη, η Honda έγινε κανονικό μέλος του CAR 2 CAR Communication Consortium το 2005, με σκοπό την ενσωμάτωση της μοτοσικλέτας στο σύστημα CAR 2 CAR. Κοινός στόχος των συμμετεχόντων φορέων είναι η ανάπτυξη διαλειτουργικών προτύπων για όλα τα οχήματα, μεταξύ των οποίων οι μοτοσικλέτες, και τέλος η εισαγωγή ενός στάνταρ συστήματος C2C CC στην Ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου.
Καινοτομίες Honda
Η έρευνα των συστημάτων επικοινωνίας μεταξύ οχημάτων και οχήματος/υποδομής είναι ένα ακόμα βήμα στην εξέλιξη νέων τεχνολογιών για αυξημένη άνεση και ασφάλεια. Προηγούμενες καινοτομίες και παγκόσμιες πρωτιές από τη Honda είναι, για παράδειγμα, το πρώτο στον κόσμο σύστημα πλοήγησης αυτοκινήτου, το οποίο υπάρχει σήμερα σε πολλά αυτοκίνητα.
Συστήματα άμβλυνσης σύγκρουσης μέσω πέδησης που ενεργοποιούν συστήματα συγκράτησης επιβατών και τα φρένα σε μία επικείμενη σύγκρουση, συστήματα υποστήριξης διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας σε αυτοκίνητα στην Ευρώπη, έξυπνα συστήματα νυχτερινής ορατότητας που αναγνωρίζουν τους πεζούς και το πρώτο σύστημα κινητών δεδομένων (floating data) από αυτοκινητοβιομηχανία για το σύστημα πλοήγησης Honda Internavi.
Πηγή: Freezlo.gr