VOICES

Το (μετεκλογικό) συνταγματικό δίλημμα του Κυριάκου Μητσοτάκη

του Γιώργου Π. Τερζή - Δημοσίευση 14 Μαρτίου 2019, 09:42 / Ανανεώθηκε 14 Μαρτίου 2019, 10:41
Facebook Twitter Whatsapp

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Θεωρώντας ως δεδομένο ότι οι προτεινόμενες αλλαγές, σε αυτή την κολοβή και εργαλειοποιημένη διαδικασία συνταγματικής αναθεώρησης, λαμβάνουν την έγκριση της πλειοψηφίας της Βουλής και στη δεύτερη ψηφοφορία της Πέμπτης, ο επόμενος πρωθυπουργός, που βάσει δημοσκοπήσεων αναμένεται να είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θα βρεθεί προ ενός σαφούς διλήμματος:

  • Είτε να προχωρήσει στη δεύτερη φάση της αναθεώρησης, διαμορφώνοντας την τελική μορφή των νέων διατάξεων, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι θα παραπέμψει στις καλένδες εμβληματικές για τη Ν.Δ. αλλαγές που δεν περιλαμβάνονται σε αυτό το αναθεωρητικό πακέτο, ή
  • Είτε να ξεκινήσει από το μηδέν τη διαδικασία, προκειμένου βάσει και των νέων κοινοβουλευτικών συσχετισμών να περιληφθούν στις αναθεωρητέες και διατάξεις που η σημερινή πλειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ αρνήθηκε να συζητηθούν, ακόμη κι αν απαιτούσαν αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών για την έγκρισή τους από την επόμενη Βουλή.

Η απόφαση δεν είναι εύκολη και, δεδομένου ότι ουδείς γνωρίζει την τελική ισορροπία δυνάμεων στη Βουλή, η συζήτηση αφορά, επί του παρόντος, σενάρια. Αυτά τα σενάρια, ωστόσο, έχουν πολύ συγκεκριμένες αναφορές στην Προεδρική εκλογή και ορόσημο σε λιγότερο από 12 μήνες, την διαδικασία ανανέωσης της θητείας του Πρ. Παυλόπουλου ή ανάδειξης του νέου ΠτΔ που θα τον διαδεχθεί.

Άλλωστε, γύρω από την πρόβλεψη του ισχύοντος Συντάγματος για διάλυση της Βουλής σε περίπτωση αδυναμίας εξασφάλισης 180 ψήφων για την εκλογή ΠτΔ, την οποία και εκμεταλλεύτηκε το 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ για να αναρριχηθεί πρόωρα στην εξουσία, περιστράφηκε το σύνολο της συζήτησης για το Σύνταγμα. Παρά το γεγονός ότι το Σύνταγμα δεν είναι κυρίως αυτό ή μόνον αυτό. Είναι και πολλά ακόμα που χάθηκαν από το δημόσιο διάλογο, πίσω από τη σκόνη των τακτικισμών και της κομματικής αντιπαράθεσης.

Ποιό θα είναι, λοιπόν, το δίλημμα του Κυριάκου Μητσοτάκη, εφόσον επιβεβαιωθούν όλες οι δημοσκοπήσεις και κληθεί να αναλάβει τη διακυβέρνηση;

Αφενός να «κρατήσει» ό,τι έχει, δηλαδή την έγκριση από τη σημερινή Βουλή της αναθεώρησης του άρθρου 32 για την εκλογή Προέδρου και να διασφαλίσει ότι η αξιωματική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα εκβιάσει, με τον ίδιο τρόπο, μία νέα και σύντομη προσφυγή στις κάλπες, και μάλιστα με απλή αναλογική.

Αφετέρου, να «σβήσει» τη διαδικασία και να την ξεκινήσει από την αρχή, προκειμένου να κριθούν αναθεωρητέες και διατάξεις όπως αυτή για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, η αλλαγή της οποίας – εφόσον η αναθεώρηση προχωρήσει κανονικά – θα παραπεμφθεί μετά από μία δεκαετία (σ.σ. Δεν μπορεί να γίνει αναθεώρηση του Συντάγματος πριν παρέλθει 5ετία από την προηγούμενη συν βέβαια το χρόνο που απαιτεί η ίδια η διαδικασία αφού εμπλέκει δύο διαδοχικές Βουλές).

Ως προς το ζήτημα του Προέδρου της Δημοκρατίας ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας έχει ήδη ρίξει το... δόλωμα στη δημόσια συζήτηση, καλώντας τη Ν.Δ. να συμφωνήσει ήδη στην ανανέωση της θητείας του Προκόπη Παυλόπουλου. Θεωρητικώς, μία τέτοια δέσμευση θα διασφάλιζε την ομαλή συνέχεια της όποιας επόμενης κυβέρνησης.

Αξίζει να σημειωθεί πως στη Ν.Δ. υπάρχουν ισχυρές επιφυλάξεις για την ειλικρίνεια των λεγομένων του κ. Τσίπρα. Συνεπώς, η ισχύουσα, αυτή τη στιγμή, τάση στην αξιωματική αντιπολίτευση είναι να «πάρουν» ό,τι έχουν και να μην διακινδυνεύσουν για περισσότερα. «Κάλλιο πέντε και στο χέρι», κατά τον ελληνικό λαό.

Όπως προειπώθηκε, ωστόσο, τα πάντα θα κριθούν από το αποτέλεσμα της ίδιας της κάλπης και, βεβαίως, από τη μετεκλογική δυναμική των κομμάτων. Δεν είναι, άλλωστε, λίγοι όσοι θεωρούν πως, εφόσον η επόμενη κυβέρνηση είναι ισχυρή κοινοβουλευτικά και πολιτικά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έχει την ευκαιρία όχι μόνον να ξεκινήσει τη διαδικασία Αναθεώρησης από την αρχή αλλά να είναι και ο ίδιος που θα την ολοκληρώσει, μέσω εκλογών. Σβήνοντας, παράλληλα, και την απλή αναλογική από την πολιτική εξίσωση των επόμενων ετών...