VOICES

Μαθήματα από την Παναγία των Παρισίων που έγινε «το δράμα μας» σε 63´

της Χριστίνας Κοραή - Δημοσίευση 20 Απριλίου 2019, 09:00 / Ανανεώθηκε 3 Μαΐου 2019, 13:41
Facebook Twitter Whatsapp

Η παγκόσμια συγκίνηση που προκάλεσε η καταστροφή έδειξε την τεράστια δύναμη της πολιτιστικής κληρονομιάς που ενώνει τους ανθρώπους πέρα από τα σύνορα, τις εθνικότητες, τη γλώσσα, τις κοινωνικές τάξεις και κυρίως πάνω από τις κυβερνήσεις, τα κόμματα και τους διχασμούς πάσης φύσεως που μας μικραίνουν.

Τα 63 δραματικά λεπτά της πύρινης λαίλαπας που τύλιξε την Παναγία των Παρισίων ήταν αρκετά για να προκαλέσουν μια ανείπωτη καταστροφή στον εμβληματικό ναό που κουβαλάει μια ιστορία οχτώ αιώνων. Ήταν αρκετά όμως για να δημιουργηθεί και μια τεράστια αλυσίδα αλληλεγγύης σε όλο τον κόσμο.

Το πρωτοσέλιδο της Liberation με τη φωτογραφία που αποτυπώνει την στιγμή κατάρρευσης του φλεγόμενου βέλους της Notre Dame, με τον τίτλο «Notre Drame», δηλαδή, «το δράμα μας», απεδείχθη συμβολικό. Το δράμα των Γάλλων μετατράπηκε σε παγκόσμιο δράμα. Εκατοντάδες εκατομμύρια πολίτες συγκλονισμένοι παρακολούθησαν από την πρώτη στιγμή όλες τις τραγικές λεπτομέρειες για το μνημείο που αποτελεί παγκόσμια κληρονομιά.

Με 13 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, η Παναγία των Παρισίων ήταν το μνημείο με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα σε όλη την Ευρώπη. Χώρια τα δισεκατομμύρια των διαδικτυακών επισκεπτών της.

Η παγκόσμια συγκίνηση που προκάλεσε η καταστροφή έδειξε την τεράστια δύναμη της πολιτιστικής κληρονομιάς που ενώνει τους ανθρώπους πέρα από τα σύνορα, τις εθνικότητες, τη γλώσσα, τις κοινωνικές τάξεις και κυρίως πάνω από τις κυβερνήσεις, τα κόμματα και τους διχασμούς πάσης φύσεως που μας μικραίνουν.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ας αναλογιστούμε το τεράστιο εθνικό μας όπλο. Τον πολιτισμό μας που είναι παγκόσμιο φως και μπορεί να αποτελέσει όχι μόνο συγκριτικό μας πλεονέκτημα αλλά και δύναμη επιρροής.

Στις αρχές Μαρτίου, στο Φόρμουμ Δελφών η κυρία Μαρέβα Γκραμπόφσκι, σύζυγος του προέδρου της ΝΔ και πιθανόν επόμενου πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αποκάλυψε ότι σοκαρίστηκε όταν έμαθε ότι από τα 27 εκατομμύρια των τουριστών που ήρθαν στη χώρα μας, μόνο 10 επισκέφθηκαν έναν αρχαιολογικό χώρο όταν διαθέτουμε 245 σε όλη την Ελλάδα. «Στο Παρίσι το 60% των τουριστών πάει στο Λούβρο και το 10% στο αρχαιολογικό μουσείο» τόνισε.

Στο ίδιο πάνελ ήταν ο διεθνούς φήμης Έλληνας διευθυντής στο Δημιουργικό Εργαστήριο (Creative Lab) της Google Στηβ Βρανάκης ο οποίος εργάστηκε για την παγκόσμια προβολή της Κρήτης μέσω της τεχνολογικής δυναμικής της Google. Και οι δύο ομιλητές αναφέρθηκαν στην ανάγκη ενός νέου αφηγήματος για την ανάδειξη του τεράστιου αποθέματος πολιτισμού και ιστορίας που έχει η Ελλάδα με την χρησιμοποίηση και των νέων τεχνολογικών εργαλείων.

Δυστυχώς μέχρι στιγμής ο δείκτης επιτυχίας μια κυβερνητικής πολιτικής στον τουρισμό, και στο παρελθόν και σήμερα, ήταν πόσα εκατομμύρια τουριστών ήρθαν στην Ελλάδα, πόσα ξόδεψαν, αν παρήγγειλαν μόνο μια Greek salad, τι γίνεται με το Airbnb κλπ. Ποτέ δεν έγινε μια διεθνής καμπάνια για την προβολή των αρχαιολογικών, ιστορικών και θρησκευτικών χώρων και μνημείων στην έκταση που θα έπρεπε. Ο τουρισμός εγκλωβίστηκε στην αριθμολαγνεία και όχι στην ανάδειξη του εθνικού πολιτιστικού θησαυρού που ενισχύει όχι μόνο την οικονομία αλλά και την εθνική αυτοπεποίθηση και επιρροή.

Από τις πρώτες στιγμές του δράματος στην Παναγία των Παρισίων γαλλικοί εμβληματικοί οίκοι και επιχειρήσεις ανακοίνωσαν δωρεές εκατομμυρίων ευρώ (LOUIS VUITTON, DIOR, L OREAL κλπ). Μπορεί σε μια καταστροφή να εμφανιστούν και εδώ κάποιοι χορηγοί. Το μεγάλο έλλειμα της χώρας μας είναι ότι ενώ παλιά υπήρχε μια τιμητική παράδοση στους ευεργέτες(Αβέρωφ, Ζάππας, Τοσίτσας, Βαρβάκης, Ευγενίδης, Ριζάρης κα) σήμερα είναι σχεδόν ανύπαρκτες τέτοιες παρουσίες αν και συνεχίζουν να υπάρχουν κάποιοι πολύ πλούσιοι και μετά τα μνημόνια.

Η ανάδειξη του πολιτισμού μας ας γίνει επιτέλους εθνικός σκοπός. Το πρώτο σημείο πολιτικής, επιχειρηματικής και κοινωνικής σύγκλισης και συναίνεσης. Ας διδαχθούμε από την Παναγία των Παρισίων. Κι ας βοηθήσουμε όλοι «το δράμα» να μετατραπεί στο «όνειρο μας».