Η μείωση του κόστους διέλευσης από τη Γέφυρα "Χαρίλαος Τρικούπης" αποτελεί  πάγιο αίτημα όλων των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας και όλων των Ελλήνων φορολογουμένων πολιτών που ουσιαστικά αποπληρώνουν το μεγάλο αυτό έργο. Συγκεκριμένα, για να διανύσει κανείς τη Γέφυρα "Χαρίλαος Τρικούπης" χρειάζεται να πληρώσει ως αντίτιμο 13,30 € δηλαδή μισό μεροκάματο μόνο για την απλή διέλευση και για την επιστροφή χρειάζεται να πληρώσει άλλα τόσα φτάνοντας σχεδόν τα 27€, δηλαδή ποσό πάνω απο το μέσο μεροκάματο. Η δε κάρτα aller-retour κόστους 13,60€,, παρέχει τη δυνατότητα διπλής διέλευσης, μέσα σε τρεις ώρες, χρονικό πλαίσιο που δεν διευκολύνει τους συχνούς χρήστες.

Το σύνολο των πολιτών της Δυτικής Ελλάδας αλλά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, το ΤΕΕ, οι Ομοσπονδίες των Εργατικών Κέντρων, των Ενώσεων Επαγγελματοβιοτεχνών της Δυτικής Ελλάδας και όλοι οι επιμέρους φορείς Αιτωλοακαρνανίας, Πρέβεζας, Άρτας, Θεσπρωτίας, Ιωαννίνων, Λευκάδας, Κέρκυρας, Αχαΐας και Ηλείας έχουν επισημάνει πολλές φορές το υψηλό κόστος των διοδίων της Γέφυρας που μαζί με τα υπόλοιπα διόδια των αυτοκινητοδρόμων αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη της Δυτικής  Ελλάδας.

Προσωπικά, ως Βουλευτης  ως όφειλα, πήγα το θέμα στη Βουλή, πρώτη φορά τον Μάιο του 2015, με Επίκαιρη Ερώτησή μου προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Σπίρτζη. Δεδομένης της οικονομικής κρίσης και της μείωσης κατά 40- 50% του οικογενειακού προϋπολογισμού που αυτή έχει επιφέρει στο μέσο εισόδημα, ζήτησα από τον υπουργό να προβεί στις απαραίτητες ενέργεις, ώστε να υπάρξει ανάλογη μείωση στην τιμή των διοδίων της Γεφυρας. Αυτό άλλωστε επιβάλλει ένα κράτος δικαίου! Μια πρόταση  απαραίτητη λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά ταυτόχρονα εφικτή, καθώς έχουν παρέλθει τα 10 χρόνια λειτουργίας της Γέφυρας, (διανύουμε ήδη το 13ο χρόνο λειτουργίας της) και απαιτείται λόγω συγκυρίας ο  επαναπροσδιορισμός του αντιτίμου των διοδίων.

Σε περίοδο ανάπτυξης θα μπορούσε να ζητήσει η κοινοπραξία την αύξηση των διοδίων, υπό την παρούσα, ωστόσο, κρίση επιβάλλεται το Ελληνικό Δημόσιο να απαιτήσει τη μείωσή τους. Ας μην ξεχνάμε ότι οι συνθήκες ζωής  των πολιτών έχουν αλλάξει άρδην από την περίοδο που τέθηκε σε λειτουργία η Γέφυρα, καθώς δεν ζούμε στην ευημερία του 2004 με ρυθμό ανάπτυξης 4%, 10% ανεργία και με το ΑΕΠ να αγγίζει τα 210 δις ευρώ. Ο κ. Σπίρτζης, κατά την συζήτηση της επίκαιρης ερωτησής μου, είχε δεσμευθεί ότι θα επεξεργαστεί ένα εξειδικευμένο σχέδιο επαναδιαπραγμάτευσης των διοδίων ανά παραχώρηση και ότι θα καλέσει τους παραχωρησιούχους- συμπεριλαμβανομένης και της Γέφυρας Α.Ε. προκειμένου να προβούν σε μειώσεις.

Πέρασε, ωστόσο, ένας ολόκληρος χρόνος και αντί για μείωση, με τον νέο ΦΠΑ, επήλθε αύξηση στην τιμή των διοδίων τόσο της γέφυρας όσο και γενικότερα των διοδίων. Αποτέλεσμα αυτού να επανέλθω στη Βουλή με δεύτερη επίκαιρη ερώτησή μου προς τον υπουργό, τον Ιούνιο του 2016, ζητώντας μετ' επιτάσεως την άμεση επαναδιαπραγμάτευση του Ελληνικού Δημοσίου με την κοινοπραξία Γέφυρα Α.Ε. για μείωση της τιμής των διοδίων. Ο υπουργός κ. Σπίρτζης ήρθε στη Βουλή μόνο με την απάντηση της Υπηρεσίας του Υπουργείου, σύμφωνα με την οποία η σύμβαση παραχώρησης ορίζει ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου λειτουργίας ο ανάδοχος έχει το αποκλειστικό δικαίωμα επιβολής και είσπραξης διοδίων-τελών από τα διερχόμενα από τη Γέφυρα οχήματα και τροχοφόρα. Παρά, δηλαδή, τις οποίες δεσμεύσεις του υπουργού,  έναν χρόνο δεν υπηρξε καμία ενέργεια  για επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων.

Πιστεύοντας βαθιά ότι η Γέφυρα “Χαρίλαος Τρικούπης”αποτελεί το σημαντικότερο έργο υποδομής της χώρας και πυλώνα ανάπτυξης τόσο για  τη Δυτική Ελλάδα όσο και την ανάπτυξη γενικότερα της Ελλάδας, μιας και αποτελεί το πραγματικό γεφύρωμα για τις τοπικές κοινωνίες, είναι αναγκαίο, αντί να είναι φραγμός, να γεφυρώνει, αποδίδοντας οικονομικούς, κοινωνικούς, αναπτυξιακούς και πολιτιστικούς καρπούς. Στηρίζω όλες τις πρωτοβουλίες των φορέων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που ζητούν την άμεση  μείωση των διοδίων της γεφυρας. Μια τέτοια μείωση θα αυξήσει τις διελεύσεις ισοσκελίζοντας την οικονομική διαφορά.

Η Δυτική Ελλάδα ζούσε σε πλήρη αποκλεισμό πριν από αυτό το ηράκλειο έργο. Ο Χαρίλαος Τρικούπης οραματίστηκε τη ζεύξη Ρίου Αντιρρίου, οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ υλοποίησαν το έργο και έλαχε στη σημερινή  κυβέρνηση  να επαναδιαπραγματευτεί  τη μείωση του  κόστους διέλευσης των διοδίων εξαιτίας της κρίσης. Ας το πράξει λοιπόν, διότι η γέφυρα βρίσκεται στο σταυροδρόμι δυο σημαντικών αξόνων, του αυτοκινητοδρόμου Πατρών-Αθηνών-Θεσσαλονίκης και της Διαγωνίου Καλαμάτας-Πάτρας-Ηγουμενίτσας, τη στιγμή που η Ιόνια Οδός ενώνει την Εγνατία με την Ολυμπία Οδό, αλλάζοντας όχι μόνο τον αναπτυξιακό χάρτη της Δυτικής Ελλάδα, αλλά και ολόκληρης της χώρας.

Αν ωστόσο, το Υπουργείο δεν προβεί σε άμεσες ενέργειες, δεδομένου ότι ενώ για τη Γέφυρα υπάρχει εξασφαλισμένη πελατεία, δεν υπάρχουν οφέλη για την τοπική κοινωνία, θα γίνει συνείδηση σε όλους ότι η Γέφυρα θίγει καταφανώς το δημόσιο συμφέρον.

Αναμένουμε λοιπόν, έστω και τώρα, ο Υπουργός Μεταφορών και Δικτύων να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις του για τα αναλογικά διόδια  και να προχωρήσει σε επαναδιαπραγμάτευση με την ανάδοχο εταιρία για τη μείωση του κόστους διέλευσης από τη Γέφυρα "Χαρίλαος Τρικούπης". Το οφείλει στους πολίτες της Δυτικής Ελλάδας, την Ελληνική κοινωνία, τους Έλληνες φορολογούμενους!

Προσωπικα, ως οφείλω, θα επανέλθω κοινοβουλευτικά. Όπως όλοι οι βουλευτές της Δυτικής Ελλάδας, με κοινό ψήφισμά μας να απαιτήσουμε την επαναδιαπραγμάτευση "εδώ και τώρα" της μείωσης του κόστους διέλευσης των διοδίων της Γεφυρας. Το οφείλουμε στις τοπικές κοινωνίες μας για να μπορούν να απολαμβάνουν τα οφέλη του τιτάνιου αυτού έργου!

 * O κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος είναι βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης.