Πόσα «κιλά» ζυγίζουν τα μέτρα του Τσίπρα;

Πόσα «κιλά» ζυγίζουν τα μέτρα του Τσίπρα;

Από τα βράχια στο μνημόνιο μια… Σύνοδος δρόμο…

Και μπορεί πολύ εύκολα να αναπροσαρμόζεις την πρόβλεψη σου και από εκεί που βλέπεις τη χώρα στα βράχια, ξαφνικά να ανακαλύπτεις μνημόνια και φοροκαταιγίδες…

Τελικά το βραχομνημόνιο αν δεν υπήρχε, εφευρέθηκε ως τηλεοπτικό επιχείρημα

Ύστερα από πέντε μήνες διαπραγμάτευσης και πίεσης προς την κυβέρνηση για έντιμο συμβιβασμό τα νέα από τις Βρυξέλλες έφτασαν και φυσικά δεν μας ενθουσίασαν και φυσικά δεν μας έβγαλαν στους δρόμους για να πανηγυρίσουμε.

Ακόμα δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και των δανειστών αλλά υπάρχει μια βάση, μια πρόταση η οποία διαμορφώθηκε κάτω από πολεμικές συνθήκες και υπό τις απειλές και τους εκβιασμούς των θεσμών. Η ελληνική πλευρά αναγκάστηκε να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της απόστασης απέναντι και στις «Συμπληγάδες» Γερμανίας-ΗΠΑ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Αλέξης Τσίπρας από τα χρόνια που ήταν στην αντιπολίτευση έθεταν στο επίκεντρο της πρότασής τους, για το ξήλωμα της τυφλής λιτότητας και τον μετασχηματισμό του ελληνικού προγράμματος δύο βασικά ζητήματα.

Πρώτον, την αναδιανομή των «βαρών» προς όφελος των χαμηλόμισθων εργαζομένων με δύο στόχους: Τις εργασιακές σχέσεις και την αναδιανομή των φόρων από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους στη δικαιότερη φορολόγηση του πλούτου.

Και δεύτερον στην αλλαγή των στόχων ώστε να ακυρωθεί η επιδίωξη μη παραγωγικών πρωτογενών πλεονασμάτων που οδηγούσε σε αυτοματοποιημένο σύστημα επιβολής μέτρων.

Σε συνθήκες ύφεσης και κρίσης τα έσοδα μειώνονται και φυσικά υπάρχει η ανάγκη καταπολέμησης της ανεργίας με αύξηση δαπανών. Εδώ εφαρμόστηκε το ακριβώς αντίθετο με μείωση δαπανών και αύξηση στους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων.

Το βασικό και κρίσιμο ερώτημα είναι: Πώς δημιουργούνται τα δημοσιονομικά πλεονάσματα και για ποιον; Οι χαμηλοί στόχοι πρωτογενών πλεονασμάτων μπορούν να παρακάμψουν την τυφλή λιτότητα και τη διάλυση κοινωνικού κράτους. Διαμορφώνουν ένα διαφορετικό δημοσιονομικό περιβάλλον με μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων και διαχείρισης των αναπτυξιακών μηχανισμών.

Πόσο βαριά είναι τελικά τα μέτρα που φέρνει ο κ. Τσίπρας; Βέβαια πρώτα θα πρέπει να διαχωρίσουμε τον δικό του λογαριασμό και τις υποχρεώσεις που κληρονόμησε από τους προηγούμενους. Άλλωστε όλοι έχουμε εντρυφήσει στο "δημοσιονομικό κενό" και το "χρηματοδοτικό κενό" στους κρατικούς προϋπολογισμούς που χρησιμοποιούσαν οι δανειστές ως εργαλεία κλιμάκωσης της αντιλαϊκής πολιτικής. Σε αυτό το πλαίσιο της λεγόμενης «δημοσιονομικής προσαρμογής» και των «μεταρρυθμίσεων» επιβλήθηκαν τα σκληρότερα μέτρα.

Τελικά τι παρέλαβε ο Αλέξης Τσίπρας, ίσως το μεγαλύτερο λάθος του ήταν ότι δεν έκανε μια απογραφή των υποχρεώσεων που άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση για να μπορέσουμε να ζυγίσουμε. Γιατί το e-mail Χαρδούβελη, από e-mail φάντασμα προεκλογικά, εμφανίζεται ως η συμφωνία της προηγούμενης κυβέρνησης με τους δανειστές. Τότε γιατί δεν έκλεισε η συμφωνία; Και πόσα ήταν τα λεφτά; Η σημερινή κυβέρνηση πρέπει να απαντήσει με αριθμούς για να ξέρουμε αν φούσκωσε τον λογαριασμό ή όχι.

Τι να πιστέψουμε και τι να αθροίσουμε; Σε πρόσφατη έκθεση αξιολόγησης της Κομισιόν εκτιμούσε τη διαμόρφωση του «δημοσιονομικού κενού» για τη διετία 2015-2016 στα 4 δισ. ευρώ. Και σε αυτό να προσθέσουμε και το «Χρηματοδοτικό κενό» που ο κάθε θεσμός έβγαζε και διαφορετικό αποτέλεσμα;

Αλλά αλήθεια ξεχάσαμε γιατί είχαμε το ναυάγιο στις διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα στο Παρίσι. Το δημοσιονομικό κενό του 2015 παρέμεινε το βασικό «αγκάθι» σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες και τα δημοσιεύματα εκείνων των ημερών.

Οι συζητήσεις στο Παρίσι ανάμεσα στην Ελλάδα και την τρόικα απέτυχαν να επιλύσουν τις διαφορές για το δημοσιονομικό κενό αλλά ποιο ήταν αυτό;

Αυτό το κενό ήταν ανάλογα τις προσεγγίσεις από 2,5 δισ μέχρι 3,6…

Τότε ακόμα και σήμερα κάποιοι επικαλούνται το πολιτικό πρόβλημα ως την αιτία μη συμφωνίας,την αστάθεια και το φόβο των πρόωρων εκλογών κάτι που φυσικά τότε είχε διαψεύσει με διευκρινιστική ανακοίνωση το Υπουργείου Οικονομικών:

«Σχετικά με δημοσιεύματα που αφορούν συζήτηση του Υπουργού Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη με βουλευτές στη Βουλή, διευκρινίζεται ότι ο κ. Χαρδούβελης δεν έχει κάνει καμία αναφορά στο ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών. Σε ό,τι αφορά τη στάση των δανειστών ανέφερε απλώς ότι το ΔΝΤ εμφανίζεται αδιάφορο για το πολιτικό κλίμα στην Ελλάδα»

Η έκθεση του ΔΝΤ που είχε δοθεί στη δημοσιότητα, άνοιγε διάπλατα το ασφαλιστικό, τα εργασιακά, αλλά και το φορολογικό αποδεικνύοντας πως η πολύμηνη διαπραγμάτευση κυβέρνησης – τρόικας( αλήθεια ποιο ήταν το κόστος της τότε κωλυσιεργίας; )το διάστημα Σεπτέμβριος 2013 - Μάρτιος 2014 είχε αποκλειστικά εκλογική στόχευση και στόχο να μεταθέσει τις εκκρεμότητες για αργότερα. Διαψεύδοντας όσους υποστηρίζουν ότι το ασφαλιστικό το άνοιξε αυτή η κυβέρνηση με την καθυστέρηση των διαπραγματεύσεων. Το ΔΝΤ αποκάλυπτε πως αθροιστικά την τετραετία 2014-2017 το δημοσιονομικό κενό τοποθετείται στα 7,7 δισ. ευρώ και πως απαιτούνται επιπλέον μέτρα 5,7 δισ. ευρώ για να κλείσει το κενό της διετίας 2015-2016. Σύμφωνα με την έκθεση η πορεία προσαρμογής για τη διόρθωση του υπερβολικού ελλείμματος της Ελλάδας θα πρέπει να αποσκοπεί στην επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων τουλάχιστον 2,75 δισ. ευρώ(1,5% του ΑΕΠ) το 2014, 5,65 δισ. ευρώ (3% του ΑΕΠ) το 2015 και 8,9 δισ. ευρώ (4,5% του ΑΕΠ) το 2016. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο υπογράμμιζε πως το ελληνικό πρόγραμμα είναι επαρκώς χρηματοδοτημένο μέχρι τον Μάιο 2015, ωστόσο τοποθετούσε στα 12,6 δισ. ευρώ το χρηματοδοτικό κενό του ελληνικού προγράμματος μετά τον Μάιο του 2015.

Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης, με μέτρα ύψους 7,899 δισ ευρώ για το 2015-2016( για φέτος 2,04 δισ ) είναι περισσότερο βαριά από αυτά που ζητούσαν οι δανειστές από τους προηγούμενους;

Σε αυτά τα ποσά πρέπει να υπολογιστεί προς αντιστάθμισμα των επιβαρύνσεων αυτών, ότι η ελληνική πλευρά φαίνεται να κερδίζει τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα -1% εφέτος και 2% το 2016 - που σημαίνουν, ντε φάκτο χαλάρωση της θηλιάς και λιγότερη λιτότητα.

Αυτά τα χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα 1% και 2% για το 2015 και το 2016 αντίστοιχα, έναντι 3% και 4,5% που είχε υπογράψει η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση μόνο για το 2016 η οικονομία θα απαλλαγεί από μέτρα ύψους 8,2 δισ. ευρώ! Σε βάθος πενταετίας ο συνολικός δημοσιονομικός χώρος που εξασφαλίζεται φτάνει τα 15,4 δισ. ευρώ, πάνω, δηλαδή, από το 8,5% του σημερινού ΑΕΠ!

Παράλληλα κάποιοι που νομοθέτησαν να εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, που θα μείωνε τις συντάξεις κατά 500 εκατ. ευρώ διαμαρτύρονται για τις επιπτώσεις της αύξησης του ΦΠΑ…

Πόσα «κιλά» τελικά είναι τα μέτρα που φέρνει ο Τσίπρας ή πόσα γλίτωσε;

Αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει με στοιχεία στη βουλή όταν θα φτάσει-αν φτάσει η συμφωνία

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο