Ο Βαρουφάκης κι ο Σαμ Πέκινπα

Ο Βαρουφάκης κι ο Σαμ Πέκινπα

Παραμύθι και μοντάζ το υψωμένο δάχτυλο Βαρουφάκη, θυμίζει εκ του μακρόθεν μια παλαιά ταινία του μεγάλου σκηνοθέτη Σαμ Πέκινπα.

Υπάρχει μια ταινία ξεχασμένη απ’ το Θεό και τους ανθρώπους. Μια ταινία τριάντα, συγγνώμη τριάντα δύο, ετών, η τελευταία που γύρισε ποτέ ο μέγιστος Αμερικανός σκηνοθέτης Σαμ Πέκινπα. Τη γύρισε στην αρχή της δεκαετίας του ογδόντα, συναντήθηκε με τα σινεμά το 1983, τη θάψανε οι κριτικοί, την είδαμε τρεις κι ο κούκος, άντε γεια σας, the end. Λίγο αργότερα μας τελείωσε κι ο δημιουργός της. Ο Πέκινπα πρόλαβε να σκηνοθετήσει ακόμη ένα βιντεάκι για τον Τζούλιαν Λένον και στα τέλη του ’84 πέθανε βυθισμένος στις καταχρήσεις και στις καταθλίψεις. Σε ηλικία πενήντα εννέα ετών. Σήμερα τον θυμόμαστε από την «Άγρια Συμμορία», τον «Σιδηρού Σταυρό», το «Κομβόι». Αλλά κανείς δεν τον θυμάται για το «48ωρο των κατασκόπων».

Δυο λόγια για την υπόθεση του φιλμ, πριν πάμε παρακάτω. Έχει να κάνει με το αφεντικό της CIA που φοβάται ότι ένας δημοφιλής άνκορμαν της τηλεόρασης θα του κάνει ζημιά και φροντίζει να τον παγιδεύσει. Για τον λόγο αυτό μοντάρει μια σειρά από βίντεο που δείχνουν φίλους του τηλεοπτικού αστέρα να παίρνουν λεφτά για να προδώσουν την πατρίδα τους. Το χάβει το ψέμα ο αστήρ, τα παίρνει στο κρανίο, ανεβάζει στροφές και καλεί τους φίλους του για γουικέντ (βλέπε το «48ωρο» του τίτλου) στο εξοχικό του. Για να τους ξεσκεπάσει. Στο τέλος βέβαια, ανατρέπονται όλα, αποκαλύπτεται η απάτη, την πληρώνει ο κακός διευθυντής της CIA, επιβάλλεται η δικαιοσύνη και αποκαθίσταται η τάξη. Έχουν προηγηθεί ωστόσο μια σειρά από δραματικά επεισόδια και η συνήθης για τον Πέκινπα ατελείωτη αιματοχυσία…

Το «48ωρο των κατασκόπων» το θυμήθηκα τώρα με την υπόθεση Βαρουφάκη και το υψωμένο προς τους Γερμανούς δάχτυλο. Όπου αποκαλύφθηκε ότι σκάνδαλο δεν υπήρχε και ότι είχε δίκιο ο υπουργός που διαμαρτυρότανε (με τον δικό του, παράδοξο τρόπο) για χάκεμα και μοντάρισμα. Μια σατιρική εκπομπή της γερμανικής TV είχε όντως επέμβει στο οπτικό υλικό και ακολούθως το έστειλε στο κανάλι ARD, που πρόβαλε ως γεγονός την «προσβλητική χειρονομία». Ο λόγος; Ήθελε η σατιρική εκπομπή να καταδείξει την υστερία που πιάνει τους Γερμανούς όταν κάποιος επιτίθεται στην πατρίδα τους.

Μπορεί να είναι κι έτσι. Δεν έχω κανένα λόγο να τους αμφισβητήσω τους ανθρώπους, αν και θα μπορούσαν τα παλικάρια της σατιρικής εκπομπής να μην περιμένουν μια ολόκληρη εβδομάδα για να αποκαλύψουν το ψέμα τους. Δυο τρεις μερούλες νομίζω ήταν αρκετές για να φανούν η οργή, η αγριάδα και η εξαλλοσύνη. Από εκεί και πέρα μάλλον παρατράβηξε το σκοινί. Γιατί; Διότι όταν θα γκουγκλάρει κανείς το όνομα ή την εικόνα του Βαρουφάκη και για επόμενα έτη, για να μην πω τις επόμενες δεκαετίες, το υψωμένο δάχτυλο θα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της αναζήτησης. Διότι έχει πλέον εγγραφεί στο συλλογικό ασυνείδητο της πολιτισμένης Ευρώπης ότι ο Βαρουφάκης είναι ένας κάφρος και μισός. Διότι η είδηση του υψωμένου δάχτυλου έμεινε στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, στα πρώτα λεπτά των τηλεοπτικών δελτίων και στις πρώτες σελίδες των ιστοσελίδων επί μία εβδομάδα, ενώ η παραδοχή του μονταρίσματος σήμερα το απόγευμα θα έχει πάει βόλτα στα «ψιλά» -για να μην πω στα τάρταρα.

Τότε λοιπόν πώς διορθώνεται η ζημιά; Κι επίσης, όπως αναρωτιούνταν πάντοτε οι σατανικοί Λατίνοι: qui bono; Ποιος κέρδισε τι, εν ολίγοις, από αυτή την ιστορία;

Σκεφτείτε το, που έλεγε κι ο τηλεοπτικός αστήρ στο «48ωρο των κατασκόπων». Σκεφτείτε το και πάρτε τις αποφάσεις σας. Εκείνος πάντως, στο τέλος της ταινίας προέτρεπε τους θεατές να σβήσουν οριστικά τον τηλεοπτικό δέκτη…

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο