current views are: 24

24 Οκτωβρίου 2018
Δημοσίευση11:40

Παραδοσιακό «χτύπημα» στο Χαλάνδρι – «Μητέρα όλων η ελληνική μουσική, ανασταίνει τα κύτταρά μας»

Ο μεγάλος βιολιστής Νίκος Οικονομίδης μιλά στο Newpost και καλεί τον κόσμο στο μεγάλο γλέντι του Σαββάτου.

Δημοσίευση 11:40’

Ο μεγάλος βιολιστής Νίκος Οικονομίδης μιλά στο Newpost και καλεί τον κόσμο στο μεγάλο γλέντι του Σαββάτου.

Τι σχέση η Κωνσταντινούπολη και η Μικρά Ασία με τη νησιώτικη παραδοσιακή μουσική, τους κυκλαδίτικους ρυθμούς, αυτούς που τα χέρια σμίγουν στο χορό και καίνε καημούς; Η απάντηση θα δοθεί το βράδυ του Σαββάτου, 27 Οκτωβρίου, σε μία προσφυγική μυσταγωγία, την οποία περιμένει πως και πως όλη η Αθήνα. Στις 21:00, στο πάρκο Συνοικισμού, στο Χαλάνδρι, ο Σύνδεσμος Μικρασιατών-Κωνσταντινοπουλιτών «ΡΙΖΕΣ», υπό την αιγίδα του τοπικού δήμου, διοργανώνει ένα γλέντι πολύ διαφορετικό από αυτά που γνωρίζει η πρωτεύουσα.

Θα γίνει στην κυριολεξία χαμός, αφού πρόκειται για μια λαμπρή γιορτή, στην οποία συμμετέχει χιλιάδες κοσμος (μόνο φέτος αναμένονται πάνω από 4000 άνθρωποι) και έχει γίνει θεσμός για 10 συνεχόμενα έτη, στην οποία συμμετέχουν πολύ γνωστοί καλλιτέχνες, όπως η Κυριακή Σπανού, ο Πάνος Βέργος και ο Αργύρης Ψαθάς. Ξεχωριστή όμως αποτελεί η παρουσία ενός μεγάλου βιολιστή, αυτού που με μαεστρία το δοξάρι του χαϊδεύει τις χορδές και προκαλεί αισθήματα ξεσηκωτικά. Ο λόγος για τον Νίκο Οικονομίδη.

«Έστρεψε τη νεολαία στην παράδοση»

Τον αποκαλούν «αλάτι της γης» και «αηδόνι του Αιγαίου», αφού σε όποιο νησί παίζει, αδειάζουν τα γύρω νησιά, για να τον ακούσουν. Επιστρατεύουν καΐκια μέχρι και ψαρόβαρκες για να βρεθούν στις πανήγυρεις, που ψυχαγωγεί τον κόσμο, για να ακούσουν την τέχνη ενός ανθρωπου που από το 2001 ίδρυσε δικιά του μουσική εταιρεία με σκοπό τη συστηματική καταγραφή και προώθηση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής. «Δεν είναι τυχαίο, ότι σε εκδηλώσεις μας πάντα μαζεύει τον περισσότερο κόσμο. Είναι ο πιο μελωδικός και παραδοσιακός βιολιστής. Για μας είναι ο άνθρωπος που κράτησε την παράδοση και έστρεψε σε αυτήν τη νεολαία», επισημαίνει στο Newpost ο πρόεδρος του σωματείου «ΡΙΖΕΣ», Νίκος Καραμπουρνιώτης.

Η μοίρα του Νίκου Οικονομίδη ήταν συνδεδεμένη πάντα με τις κυκλαδίτικες νότες. Γεννηθείς στη Σχοινούσα των Κυκλάδων, από μουσική οικογένεια πολλών γενεών, πήρε τα πρώτα του ερεθίσματα από τον παππού και τον πατέρα του, που ήταν γνωστοί βιολάτορες.

Στο βιογραφικό του καταγράφονται σπουδές στο κλασικό βιολί. Πάντοτε, όμως, ερευνούσε και μελετούσε το είδος που τον ενδιέφερε πρώτιστα, την παραδοσιακή μουσική, την οποία και δίδαξε στο University of Southern Μaine στα πλαίσια των πολιτιστικών ανταλλαγών του Υπουργείου Αιγαίου και του USM. Έχοντας συμμετοχή σε πολλά διεθνή φεστιβάλ έλαβε το τρίτο βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακής Μουσικής «Sharg Taronalari» (Μελωδίες της Ανατολής) που διοργανώνεται στη Σαμαρκάνδη υπό την αιγίδα της UNESCO.

Ξεκίνησε την επαγγελματική του συνεργασία – σε ηλικία 15 χρόνων – με τη Δώρα Στράτου και συμμετείχε στην καταγραφή της εθνικής μας μουσικής, από τον Έβρο ως την Κύπρο, σε δίσκους και σε φιλμ για την κρατική ραδιοτηλεόραση.

Ο ίδιος ασχολείται με τη συστηματική καταγραφή παραδοσιακών κομματιών, όπως αυτά που περιέλαβε στο δίσκο «Θαλασσινά Περάσματα» με τραγούδια που ερμηνεύει ο ίδιος, η Μαρίζα Κωχ και άλλοι καλλιτέχνες. Έχει καταγράψει την μουσική παράδοση των Κυθήρων στο διπλό CD με τίτλο: «Πέρασμα στα Κύθηρα» σε συνεργασία με τον πολιτιστικό σύλλογο «Μυρτιά» Κυθήρων και ολοκλήρωσε την καταγραφή της παραδοσιακής μουσικής της Αμοργού, με τον Σύλλογο πολιτισμού και τέχνης «Σημωνίδης» στο δίσκο «Πέρασμα στην Αμοργό». Με το δίσκο «Ανατολικά του Αιγαίου» μας ταξιδεύει στην μουσική παράδοση του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε το «Πέρασμα στην Κίμωλο» ένα δίσκο αναφορά στην παραδοσιακή μουσική της Κιμώλου. Ηχογράφησε και κυκλοφόρησε, τρεις προσωπικούς δίσκους, με δικά του τραγούδια: «Αρχόντισσα του λιμανιού», «Αντικέρι» και «Χορός στα κύματα», και δυο, «Αγάπη και θάλασσα» και «Όταν ακούω το βιολί», με ερμηνεύτρια την Ελένη Λεγάκη, που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία. Τραγούδια από αυτούς τους δίσκους, όπως το «Ωπα-ώπα» και το «Γιάντα να μη θέλεις γιάντα», έγιναν πανελλήνιες επιτυχίες.

Όλο το Αιγαίο έχει σχέση με τη Μικρά Ασία

Πως συνδέονται μουσικά οι αλησμόνητες πατρίδες με τις Κυκλάδες; «Υπήρχαν μετακινήσεις πληθυσμών» εξηγεί ο Νίκος Οικονομίδης στο Newpost και συμπληρώνει: «Κάποια στιγμή για παράδειγμα έφυγε όλη η Νάξος και πήγε στα Βουρλά για εργασία. Γύρισαν από εκεί και έφεραν μαζί τους πολλά στοιχεία μικρασιάτικα. Στην πορεία της ιστορίας πολλά νησιά, όπως η Κίμωλος, ήταν κόμβος Ανατολής-Δύσης. Από εκεί περνούσαν τα εμπορικά πλοία για Κωνσταντινούπολη. Υπάρχει μία συνεχόμενη πορεία μέσα στο χρόνο. Η Αμοργός κατοικήθηκε από επιφανείς οικογένειες Βυζαντίου και έφεραν τη βυζαντινή παράδοση. Ασφαλώς λοιπόν έχει και ο όλο το Αιγαίο σχέση με τη Μικρά Ασία».

«Σαν το σπίτι του παππού η παράδοση»

Τι σημαίνει για τον Νίκο Οικονομίδη η παράδοση; «Είναι κάτι πάρα πολύ ζωντανό. Είναι η ζωή μας, το σπίτι του πατέρα μας, οι γονείς μας. Εγώ δεν νιώθω ότι έχω κάτι παλαιό και πρέπει να το βάλω στο μουσείο. Υπάρχει ένα ζωντανό πράγμα, σαν το παλιό σπίτι του παππού, στο οποίο κρατάμε την αρχιτεκτονική και ό,τι μας αρέσει και οτιδήποτε δεν μας αρέσει το φέρνουμε στο σήμερα, χωρίς όμως να το κάνουμε μοντέρνο, γιατί θα εκφυλιστεί. Έτσι κάνουμε στα νησιά. Αυτό είναι η παράδοση για μένα. Τη θεωρώ ζωντανή και έτσι τη νιώθω», απαντά ο κορυφαίος βιολάτορας και συνεχίζει λέγοντας:

«Υπάρχουν κάποιοι που δεν καταφέρνουν καλά κάποια πράγματα. Άλλοι το εκφυλίζουν. Αυτά γίνονται παντού βέβαια. Η μεγάλη πλειοψηφία και των χορευτών, γιατί αυτοί έχουν τον πρώτο λόγο, ο κόσμος τον έχει, νιώθει ζωντανή. Αν τους πει κανείς, ότι αυτό που χορεύουν είναι από την εποχή του Ομήρου θα τον κοιτάξουν περίεργα. Θα σου πει, “τι λέει αυτός;”. Γιατί πολύ απλά το νιώθουν πολύ δικό τους. Καμιά φορά, όταν καταγράφω τραγούδια με παίρνουν τηλέφωνο και μου λένε “μα πήρες το τραγούδι του παππού μου και το έκανες δικό σου;” Το λένε με αγάπη οι άνθρωποι, αλλά επειδή το έχουν βιωμένο το θεωρούν δικό τους».

«Μόνο νέοι έρχονται, οι παλιοί… άραξαν»

Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης οι νέοι συνηθίζουν να υιοθετούν ξένα ακούσματα και τρόπους διασκέδασης. Τι συμβαίνει στην περίπτωση των νησιώτικων γλεντιών; «Μόνο νεολαία έχουμε. Η παλιά γενιά έχει αράξει σπίτι. Ό,τι έκανε το έκανε στην εποχή της. Το βλέπουμε αυτό. Στο πανηγύρι του Σταυρού τις προάλλες παρατήρησα τον αδερφό μου που είναι πολύ καλός χορευτής να μην χορεύει. Την άλλη μέρα τον ερώτησα γιατί απείχε. Μου λέει “τι να χορέψω; Απολάμβανα αυτά τα νέα τα παιδιά. Εμείς τώρα είμαστα να πάμε για ύπνο”», απαντά ο μεγάλος υπηρέτης της παράδοσης.

Γιατί ειναι σημαντικά αυτά τα γλέντια των προσφυγικών σωματείων; «Οτιδήποτε κρατά τον κόσμο στη ρίζα του, τον βοηθά να μην τη χάσει και να μην ξεχάσει από που προέρχεται, το δεντρο δεν πεθαίνει. Είναι απαραίτητα και καθοριστικά για τις επόμενες γενιές. Φανταστείτε δηλαδή μετά από 2-3 γενιές μικρασιατών να ξεχάσουν τη ρίζα τους. Μπορεί όμως να ξεχαστεί ποτέ ο ξεριζωμός τους;», υποστηρίζει ο καλλιτέχνης.

Μεγάλη ρίζα η ελληνική μουσική

Η ελληνική μουσική παράδοση έχει μέλλον; «Μόνο αυτή έχει μέλλον. Είναι η μητέρα των μουσικών. Αυτή είναι σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Είναι παγκόσμια μουσική. Αυτή είναι η μεγάλη ρίζα και από εκεί βγαίνουν τα διάφορα κλωναράκια που ο καθένας μπορεί να πειραματίζεται. Η μητέρα των μουσικών και η ιερή οντότητα είναι η ελληνική παράδοση, η οποία είναι αρχαιοτάτη. Αυτή είναι η μόνη που έχει μέλλον. Να είστε σίγουροι. Το λέω αυτό με μαθηματική ακρίβεια. Τα δεδομένα αυτό δείχνουν. Ό,τι και να κάνουμε, όταν ακούσουμε ένα παραδοσιακό κομμάτι, συρτούς, μπάλους, τα εφτάρια μας, ξεσηκωνόμαστε. Ο Έλληνας θα σηκωθεί επάνω και θα χτυπηθεί. Του ανασταίνει τα κύτταρα», καταλήγει ο Νίκος Οικονομίδης, τον οποίο μπορείτε να απολαύσετε το βράδυ του Σαββάτου, στις 21:00, στο πάρκο Συνοικισμού, στο Χαλάνδρι. Η είσοδος είναι ελεύθερη, υπάρχει όμως η δυνατότητα να κλείσετε τραπέζι, καλώντας στο 6989898899.

Μέχρι εκείνη τη μέρα, «να μας έχει ο Θεός γερούς, πάντα ν’ ανταμώνουμε και να ξεφαντώνουμε βρε, με χορούς κυκλωτικούς κι άλλο τόσο ελεύθερους σαν ποταμούς», όπως τραγουδά και ο Διονύσης Σαββόπουλος.

Απολαύστε το βιολί του Νίκου Οικονομίδη σε ένα αφιέρωμα για τις Κυκλάδες στην εκπομπή της ΕΡΤ, «Αλάτι της Γης»:

 

Ακολουθήστε τον συγγραφέα στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης:

Facebook

LinkedIn


σχετικα αρθρα