Στα 2.500 ανέρχονται τα παιδιά που -κατά τις εκτιμήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη- βρίσκουν σήμερα καταφύγιο σε δημόσια ιδρύματα παιδικής προστασίας ή σε ιδιωτικές δομές φροντίδας, όπως αυτές των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και της Εκκλησίας, μεσούσης της οικονομικής κρίσης. Παρά τις δραματικές διαστάσεις, όμως, που έχει προσλάβει το φαινόμενο της πλημμελούς παιδικής φροντίδας, οι περικοπές πόρων απειλούν τη συνέχιση της λειτουργίας αυτών των δομών.    Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση του παιδικού χωριού SOS, που ενώ γίνεται αποδέκτης διπλάσιων αιτημάτων φιλοξενίας παιδιών από οικογένειες που δεν μπορούν να τα κρατήσουν, αυξήθηκαν τόσο οι φορολογικές του υποχρεώσεις (τέλη για τα ακίνητα κλπ) ώστε σήμερα απειλείται η λειτουργία του. Ανάλογη είναι η κατάσταση με τις περικοπές πόρων και για ινστιτούτο υγείας του παιδιού. Τα παραπάνω επισημάνθηκαν κατά την ακρόαση του Βοηθού Συνηγόρου του Πολίτη Γιώργου Μόσχου, αρμόδιου για τα δικαιώματα του παιδιού, στην κοινοβουλευτική επιτροπή Ισότητας, Νεολαίας και Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.  
   
Τα παιδιά από πολύ αδύναμες οικονομικά οικογένειες, τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και τα παιδιά αλλοδαπών που έχουν γεννηθεί και μεγαλώσει στη χώρα μας και φοβούνται ότι θα χρειαστεί να την εγκαταλείψουν, είναι οι πιο ευάλωτες περιπτώσεις μέσα στην κρίση και ο Συνήγορος του Πολίτη προειδοποιεί ότι πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε συνεργασία της Πολιτείας με τις τοπικές κοινωνίες.   
   
Ο κ. Μόσχος ρωτήθηκε από τους βουλευτές για τα φαινόμενα ασιτίας παιδιών που ολοένα αυξάνονται. Όπως εξήγησε, κατά τις επισκέψεις του Συνηγόρου του Πολίτη στα σχολεία διαπιστώθηκε πως πολλοί εκπαιδευτικοί προβληματίζονται για το γεγονός ότι «ολοένα και περισσότερα παιδιά δεν προσέρχονται φροντισμένα στο σχολείο, δεν έχουν ούτε ένα σάντουιτς στην τσαντούλα τους ή δεν έχουν χαρτζιλίκι για να πάρουν κάτι από το κυλικείο». Στο Συνήγορο του Πολίτη έχουν αναφερθεί από τις σχολικές επιτροπές ελλείψεις για την κάλυψη βασικών λειτουργικών αναγκών, όπως το πετρέλαιο για θέρμανση των σχολικών μονάδων. Οι περισσότερες περιπτώσεις υποσιτισμού εντοπίζονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπως προέκυψε από τις επισκέψεις του Συνηγόρου του Πολίτη στα σχολεία.   
   
Ο κ. Μόσχος αναφέρθηκε, επίσης, στη βία στο μαθητικό πληθυσμό, που εξελίσσεται σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα και εκδηλώνεται με νέες συμπεριφορές, και η οποία μπορεί να μην οφείλεται στην οικονομική κρίση αλλά σίγουρα επιτείνεται από αυτήν.   
   
Μεγάλες διαστάσεις προσλαμβάνει και το φαινόμενο της διαρροής των μαθητών, κυρίως εκείνων που τελειώνοντας το γυμνάσιο δεν συνεχίζουν στο λύκειο, ενώ πυκνώνουν και τα θέματα που σχετίζονται με την ψυχική υγεία των μαθητών. Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει ασχοληθεί αρκετά με το θέμα των μετακινήσεων των μαθητών και όπως ανέφερε ο κ. Μόσχος «οι συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων μπορεί να συνέβαλαν στην εξοικονόμηση πόρων, δημιούργησαν όμως και προβλήματα, ιδίως στην περιφέρεια και στα παιδιά με ειδικές ανάγκες, ενώ πρόβλημα έχει αποτελέσει και η μετακίνηση ασυνόδευτων παιδιών προς το σχολείο τους».   
   
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ Θεμιστοκλής Κοτσυφάκης κάλεσε τους βουλευτές να μην ψηφίσουν τα νέα μέτρα, ενώ επικαλέστηκε απόσπασμα ομιλίας της Ευρωπαίας επιτρόπου Ανδρούλας Βασιλείου στην οποία ανέφερε ότι η εκπαίδευση πρέπει να εξαιρεθεί από τις περικοπές.  
   
«Το δραματικότερο στοιχείο που αναδείχθηκε από την οικονομική κρίση είναι το θέμα του υποσιτισμού παιδιών», ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ, σημειώνοντας ότι «οι εκπαιδευτικοί που πρώτοι επισήμαναν το πρόβλημα, αρχικά χλευάστηκαν από το υπουργείο Παιδείας». Παρόλα αυτά ο Γενικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ αρνήθηκε να αναφερθεί στα στατιστικά στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Ομοσπονδία. Ταυτόχρονα ο κ. Κοτσυφάκης χαρακτήρισε "υποκριτικό" το πρόγραμμα σίτισης μαθητών που εξήγγειλε πριν από λίγες ημέρες το υπουργείο Παιδείας καθώς, όπως είπε, από τη μία ανακοινώνει διανομή γευμάτων και από την άλλη αποδέχεται τις δραματικές περικοπές στην εκπαίδευση και τη φτωχοποίηση.   
   
Ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ κατήγγειλε επιπλέον ότι την ίδια ώρα που κόβεται η ενισχυτική διδασκαλία και η πρόσθετη διδακτική στήριξη, το υπουργείο δίνει 400.000 ευρώ διαφημιστική δαπάνη για το ψηφιακό σχολείο για το οποίο οι μαθητές μπορούν να ενημερωθούν και από τους δασκάλους τους.   
   
Στην επιτροπή της Βουλής είχε κληθεί και το υπουργείο Παιδείας που όμως δεν προσήλθε αλλά και η Διδασκαλική Ομοσπονδία που δεν προσήλθε λόγω του ότι προγραμματίζει τις κινητοποιήσεις της.


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ