Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν πέντε σωματεία ιδιοκτητών γραφείων τελετών και επτά κάτοχοι νεκροφόρων ζητώντας να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική, παράνομη, αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και στην ευρωπαϊκή νομοθεσία η από 16.8.2011 απόφαση του υπουργού Οικονομικών, με την οποία οι νεκροφόρες και τα ασθενοφόρα από 1.1.2012 χαρακτηρίζονται πλέον επιβατικά αυτοκίνητα και πληρώνουν αυξημένα τέλη κυκλοφορίας. Μέχρι και το περσινό έτος οι νεκροφόρες υπάγονταν στην κατηγορία των επαγγελματικών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων ειδικής κατηγορίας, όμως από το 2012 τα τέλη κυκλοφορίας τους υπολογίζονται σύμφωνα με τον κυβισμό τους και την παλαιότητα του οχήματος, όπως γίνεται για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα.

Για παράδειγμα -σύμφωνα με την αίτηση ακύρωσης- ένας ιδιοκτήτης νεκροφόρας ο οποίος κατέβαλε 22 ευρώ το 2011 για τέλη κυκλοφορίας, τώρα κλήθηκε να πληρώσει 1.320 ευρώ, ενώ δεύτερος ιδιοκτήτης πλήρωνε 95 ευρώ και το 2012 πλήρωσε 1.100 ευρώ.

Τα σωματεία αναφέρουν στο σκεπτικό της αίτησής τους ότι στο αντικείμενο εργασιών των γραφείων τελετών δεν περιλαμβάνεται «η μεταφορά αυτή καθεαυτή πραγμάτων ή προσώπων, τουτέστιν η άσκηση μεταφορικού έργου και μάλιστα έναντι κομίστρου, αλλά αντιθέτως η διοργάνωση μίας πλήρους νεκρικής τελετής, στα πλαίσια της οποίας συμπεριλαμβάνεται και η μεταφορά του ίδιου του νεκρού, προς τιμήν του οποίου λαμβάνει χώρα».

«Ο μοναδικός πραγματικός λόγος αλλαγής του τρόπου αντιμετώπισης των νεκροφόρων ως απλών επιβατικών οχημάτων ιδιωτικής χρήσης και του υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας τους είναι τεχνηέντως η αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους» αναφέρουν.

Από νομικής πλευράς οι προσφεύγοντες υποστηρίζουν ότι τόσο η επίμαχη υπουργική απόφαση όσο και οι νόμοι 3888/2010 και 3986/2011 που στηρίχθηκε η έκδοση της εν λόγω υπουργικής απόφασης, παραβιάζουν πολλαπλώς τη συνταγματική αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας. Και αυτό γιατί επιβάλλονται «αυξημένα τέλη κυκλοφορίας για επαγγελματικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, όπως τυγχάνουν οι νεκροφόρες, των οποίων οι κάτοχοι δεν χρησιμοποιούν προς κάλυψιν των αναγκών μετακίνησης των ιδίων και των μελών των οικογενειών τους, αλλά για την μεταφορά νεκρών και μόνον, ήτοι προς εξυπηρέτησιν των επαγγελματικών τους δραστηριοτήτων».

Παράλληλα, θεωρούν ότι παραβιάζεται και το άρθρο 5 του Συντάγματος το οποίο καθιερώνει την οικονομική ελευθερία, όπως επίσης παραβιάζεται και το πρώτο πρόσθετο πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, καθώς επιβάλλονται δυσανάλογα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας στους κατόχους νεκροφόρων, ενώ παραβιάζεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς η επιβολή «εξοντωτικών τελών κυκλοφορίας» έχει την έννοια εσωτερικού φόρου, εισάγοντας έτσι «δυσμενή διάκριση σε κατηγορία προϊόντων και υπηρεσιών υπέρ ετέρων προϊόντων και υπηρεσιών», ενώ παράλληλα νοθεύεται μονομερώς ο ανταγωνισμός στον τομέα του αυτοκινήτου.