«Αν ένα καλό έφερε η λεγόμενη μεταβατική κυβέρνηση στο τόπο είναι η τοποθέτηση του Μπαμπινιώτη στο Παιδείας» σχολιάζουν στους διαδρόμους των πανεπιστημίων περιχαρείς οι καθηγητές.    Στα σχολεία οι δάσκαλοι «κάνουν τον σταυρό τους» νιώθοντας πιο ήρεμοι μετά την ανάληψη καθηκόντων από τον  πρώην πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών και καθηγητή Γλωσσολογίας, Γιώργο Μπαμπινιώτη, που επιτέλους δεν θα διδάσκουν βιβλία με ιστορικές ανακρίβειες και οι φοιτητές κουνούν συγκαταβατικά το κεφάλι με πάσα επιφύλαξη καθώς έζησαν στις αίθουσες ένα καθηγητή κέρβερο και μονομανή.  

Όπως και να έχει, το υπουργείο Παιδείας έπειτα από πολλά χρόνια ταλαιπωριών, ανίδεων υπουργών και αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας κάθε τετραετία για το φαίνεσθαι, μάλλον βρήκε τον δάσκαλο του και η πανεπιστημιακοί κοινότητα τον μέντορά της.  

Το ζήτημα ωστόσο είναι αν ο κ. Μπαμπινιώτης θα αποδειχθεί αντάξιος των προσδοκιών που έχει δημιουργήσει το όνομα του και κατά πόσο θα αποστασιοποιηθεί από κομματικά συμφέροντα. Ήδη η δήλωση του για μόνιμο υπουργό Παιδείας, εννοώντας τον εαυτό του, έχει προκαλέσει πικρόχολα σχόλια.

Κάνοντας μια μικρή αναδρομή στην πορεία του και στο πανεπιστημιακό έργο του δύσκολα λησμονεί κανείς τις αντιδράσεις που έφερε το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, όπου ο καθηγητής έδινε σε πολλές λέξεις δύο ορισμούς, κατά πλειοψηφία ο δεύτερος ήταν μεν της αργκό αλλά για πολλούς προσβλητικός. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η λήμμα «Βούλγαρος» όπου δόθηκε ο ορισμός: 1. αυτός που γεννήθηκε στη Βουλγαρία ή κατάγεται από εκεί, 2. (καταχρ. - υβριστ.) ο οπαδός ή παίκτης ομάδας της Θεσσαλονίκης (κυρ. του Π.Α.Ο.Κ.).  

Η δεύτερη ερμηνεία ενόχλησε  αρκετούς κατοίκους της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι θεώρησαν ότι η ερμηνεία αυτή τούς προσβάλλει. Μάλιστα, ένας κάτοικος προσέφυγε στα δικαστήρια ζητώντας με αίτησή του στις 23 Μαΐου 1998 τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων κατά του Γ. Μπαμπινιώτη και του Κέντρου Λεξικολογίας, που εξέδωσε το λεξικό,  και την απάλειψη της δεύτερης ερμηνείας από το λεξικό.

Εκτός από ειδήμων της γλώσσας, ο κ. Μπαμπινιώτης ενδιαφέρεται πολύ και το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, τόσο που επιθυμεί διακαώς να αλλάξει από τη βάση καθώς βρίσκει τρομερές παθογένειες σε αυτό.   

Για αυτό το λόγο τα τελευταία δέκα χρόνια βρίσκεται ως άτυπος συμβουλάτορας πίσω από αρκετές μεταρρυθμίσεις που προσπάθησε το υπουργείο να εφαρμόσει, αλλά δεν τελεσφόρησαν λόγω κομματικών συμφερόντων. Δεν παύει ωστόσο να συνεχίζει τη θητεία του ως πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Αρσακείων - Τοσιτσείων Σχολείων κομπάζοντας για την συνεχή αύξηση των εγγραφών στο σχολείο.

Βέβαια, από τη θητεία του στο Αρσάκειο δεν λείπουν τα κακώς κείμενα που του χρεώνουν συνάδελφοι και γονείς για… κακοδιαχείριση και εξουσιομανία. Και στο υπουργείο Παιδείας, είχε παλιότερα κατηγορηθεί για… υπερβάλλοντα ζήλο όταν ήρθε σε σύγκρουση με διαφόρους συνεργάτες του υπουργείο για τις αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και το περίφημο «πόρισμα Μπαμπινιώτη».

Όπως και να έχει, η «περίπτωση» Μπαμπινιώτη είναι αναγκαία για το ταλαιπωρημένο εκπαιδευτικό σύστημα και το Παιδείας που γνώρισε πολλά προβλήματα τελευταία…  

Η διαδρομή από τα φοιτητικά έδρανα στο Υπουργείο  

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Τελείωσε το 9ο Γυμνάσιο Αρρένων Αθηνών και στη συνέχεια σπούδασε φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Το 1962 πήρε το πτυχίο του, ενώ συνέχισε τις σπουδές του στην Ελλάδα και τη Γερμανία.  

Πριν συμπληρώσει τα τριάντα πέντε, έγινε τακτικός καθηγητής Γλωσσολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 1991 εκλέχθηκε πρόεδρος του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής και το 2000 Πρύτανης του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, θέση που κράτησε μέχρι το2006. Είναι ακόμα, πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Αρσακείων - Τοσιτσείων Σχολείων, πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού και Πρόεδρος της Γλωσσικής Εταιρείας των Αθηνών.  

Το 2009 ορίστηκε επικεφαλής του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και έχει αναλάβει το διάλογο για τις αλλαγές στο Λύκειο και το εξεταστικό σύστημα ως προς την εισαγωγή στα Ανώτατα Ιδρύματα. Αρθρογραφεί τακτικά στην εφημερίδα «Το Βήμα» ενώ ήταν και επιστημονικός συντάκτης τηλεοπτικών εκπομπών στην Κρατική Τηλεόραση.  

Υπό την καθοδήγησή του λειτουργεί το «Κέντρο Λεξικολογίας» που το 1998 εξέδωσε το «Λεξικό της νέας ελληνικής γλώσσας», το οποίο γνώρισε εκδοτική επιτυχία. Στις 6 Μαρτίου 2012, ανακοινώθηκε στα πλαίσια μικρού ανασχηματισμού της Κυβέρνησης Λουκά Παπαδήμου η τοποθέτησή του ως επικεφαλής στο Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων στη θέση της Άννας Διαμαντουπούλου.  


Αναστασία Γαλάνη