Η «ευρωπαϊκή νύχτα χωρίς ατυχήματα» τιμάται απόψε και σε Ελλάδα και Κύπρο με δράσεις σε 14 πόλεις και κεντρικό σύνθημα «το αλκοόλ και η οδήγηση δεν πάνε μαζί».

Στόχος της ταυτόχρονης δράσης, που πραγματοποιείται με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλώνας» (ΙΟΑΣ), είναι η ευαισθητοποίηση των νέων για ασφαλή επιστροφή τους στο σπίτι, Σαββατόβραδο, από τα νυχτερινά κέντρα. Εκεί, στους χώρους διασκέδασης, θα τους προσεγγίσουν συνομήλικοί τους, εθελοντές του Ινστιτούτου, και θα συζητήσουν φιλικά για την κατανάλωση αλκοόλ σε σχέση με την οδήγηση. Οι νέοι θα κληθούν να επιλέξουν τον οδηγό της παρέας, ο οποίος θα πρέπει να απέχει από το αλκοόλ. Θα του περαστεί στο χέρι το ειδικό βραχιόλι του ΙΟΑΣ και κατά την έξοδό του από το κέντρο, είναι υποχρεωμένος να υποβληθεί σε αλκοτέστ. Στην περίπτωση που έχει τηρήσει τη συμφωνία για αποχή από την κατανάλωση αλκοόλ, θα κερδίσει ένα μπρελόκ και ένα t-shirt, κυρίως όμως την ικανοποίηση ότι υπήρξε συνεπής στην υποχρέωση προς τη δική του ζωή και τη ζωή των γύρω του. Στην αντίθετη περίπτωση, θα δεχθεί μία κάρτα ραδιοταξί με την ευγενική υπόδειξη προς τα μέλη της παρέας να καλέσουν ταξί για την επιστροφή.


Παρόμοιες «έφοδοι ζωής» είναι προγραμματισμένες γι απόψε σε αντίστοιχους χώρους συγκέντρωσης νέων σε 27 ευρωπαϊκές χώρες και το αποτέλεσμα της καμπάνιας προοιωνίζεται και φέτος θετικό.

«Η επιτυχία της δράσης, η οποία επαναλαμβάνεται για τέταρτη συνεχή χρονιά και στην Ελλάδα, είναι εμφανής», υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η πρόεδρος του ΙΟΑΣ, Βάσω Δανέλη- Μυλωνά και εξηγεί: «Παρατηρήθηκε μείωση έως και 70% στην κατανάλωση αλκοόλ από τους οδηγούς στις περιοχές, όπου έγινε και ξανα-έγινε η ενημέρωση των εθελοντών. Το 2009, ο αριθμός των ανθρώπων, που συμμετείχαν στη δράση, έφτασε τους 1.944 σε 17 νυχτερινά κέντρα, σε 10 πόλεις της Ελλάδας και τους 575 σε δύο πόλεις της Κύπρου. Η αποτελεσματικότητα της δράσης μάς ωθεί στο να την επαναλαμβάνουμε αρκετά συχνά, εκτός "ευρωπαϊκής νύχτας" ανά την επικράτεια, κυρίως τους θερινούς μήνες. Το μήνυμά της δράσης είναι: "Όλοι διασκεδάζουν. Ένας δεν πίνει... ο οδηγός της παρέας». Αυτό γιατί οφείλουμε να εξαλείψουμε το φαινόμενο του τριπλασιασμού των θανατηφόρων τροχαίων, που σημειώνονται τα Σαββατόβραδα».

Σημειώνεται, ότι στις βασικές αιτίες των θανατηφόρων τροχαίων συμπεριλαμβάνονται η υπερβολική ταχύτητα και το αλκοόλ, ενώ η Ελλάδα κατέχει την πρωτιά στην επιθετική οδήγηση.

Τα συμπεράσματα του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας

Σύμφωνα με τα στοιχεία, που παρουσιάστηκαν μόλις προχθές στη διάρκεια του 3ου Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας με θέμα «Η Οδική Ασφάλεια στον Αστικό Ιστό», στην Ελλάδα, το διάστημα Ιανουάριος - Σεπτέμβριος 2010, καταγράφηκε μικρή αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά αισθητή μείωση του αριθμού των νεκρών, σε σχέση με το περσινό αντίστοιχο διάστημα. Ειδικότερα, ο αριθμός των νεκρών έφτασε τους 959, έναντι 1.119 το 2009 (μείωση 14,3%). Ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων αυξήθηκε κατά 3,2%. Κατά 1,8% αυξήθηκε ο αριθμός των βαριά τραυματιών και κατά 4,1% τών ελαφρά.

Αριθμοί και δράσεις στην Ευρώπη

Αλλά και τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινβουλίου συσκέφθηκαν με τη ευκαιρία της Ευρωπαϊκής Ημέρας Οδικής Ασφάλειας (το 3ο Σαββατοκύριακο κάθε Οκτωβρίου) και εκτίμησαν τις δράσεις και τα αποτελέσματά τους, καταλήγοντας πάντα στο ίδιο ζητούμενο: να ελαχιστοποιηθεί ο αριθμός των θανάτων στους δρόμους.

Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Γέρζι Μπούζεκ, μάλιστα, ζήτησε να γίνει μια συλλογική προσπάθεια από κυβερνήσεις πολίτες και θεσμούς για να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, χαρακτηρίζοντας «ενθαρρυντικό, αλλά ανεπαρκές» το γεγονός της μείωσης των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα (στους 34.000 από 64.000) μεταξύ 2002 και 2009.

Κατά τη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου εξετάστηκε η κατάρτιση 10ετούς πλάνου δράσης, με έμφαση στη συνέργια κράτους και πολιτών στους άξονες ενημέρωση και εκπαίδευση των οδηγών, ενίσχυση της αστυνόμευσης και διασυνοριακοί έλεγχοι. Το τελευταίο, επειδή παρατηρήθηκε ότι ποσοστό 5% των οδηγών στους ευρωπαϊκούς δρόμους προέρχονται από άλλες χώρες από εκείνες, στις οποίες οδηγούν, αλλά είναι υπαίτιοι για 15 στα 100 των τροχαία δυστυχήματα. Κατά τη συζήτηση ενδιαφέρουσα και ωφέλιμη ήταν η εμπειρία των Γάλλων και των Ισπανών, οι οποίοι κατόρθωσαν να μειώσουν τον αριθμό των θανάσιμων τροχαίων, τα τελευταία χρόνια, κατά 43% οι πρώτοι και κατά 50% αντίστοιχα. Κατέθεσαν πως εκτός από την ενίσχυση της αστυνόμευσης, προώθησαν και συνεχείς ενημερώσεις σε έξι ομάδες χρηστών των δρόμων. Στα παιδιά, τους ηλικιωμένους, τους νέους οδηγούς, τους μοτοποδηλάτες, τους μοτοσικλετιστές και τους πεζούς (σσ. το ένα τρίτο των θανατηφόρων τροχαίων αφορά τους πεζούς).

Στην ίδια συνεδρίαση εκτιμήθηκε το κόστος της περίθαλψης των τραυματιών από τροχαία περιστατικά και της διαταραχής της ψυχικής υγείας των συγγενών για την οικονομία των χωρών (σσ. περισσότερο από 2% του ΑΕΠ).