current views are: 3

9 Μαΐου 2012
Δημοσίευση17:15

ΣτΕ: Αντισυνταγματικός ο ηλικιακός περιορισμός στους διαγωνισμούς των δικαστικών επιμελητών

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματικό το ηλικιακό όριο για συμμετοχή των υποψηφίων δικαστικών επιμελητών σε διαγωνισμούς πρόσληψης.

Δημοσίευση 17:15’
αρθρο-newpost

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματικό το ηλικιακό όριο για συμμετοχή των υποψηφίων δικαστικών επιμελητών σε διαγωνισμούς πρόσληψης.

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματικό το ηλικιακό όριο για συμμετοχή των υποψηφίων δικαστικών επιμελητών σε διαγωνισμούς πρόσληψης. Ύστερα από εννιά χρόνια δικαστικών αγώνων το ανώτατο δικαστήριο δικαίωσε υποψήφια δικαστική επιμελήτρια, στην οποία δεν επετράπη να συμμετάσχει σε διαγωνισμό πρόσληψης επειδή είχε υπερβεί το 35ο έτος της ηλικίας της.

Με την υπ’ αριθμ. 1621/2012 απόφασή της έκρινε αντισυνταγματική τη διάταξη εκείνη του Κώδικα Δικαστικών Επιμελητών του 1995, που προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι «δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχει ο υποψήφιος εφόσον έχει συμπληρώσει το εικοστό δεύτερο και δεν έχει υπερβεί το τριακοστό πέμπτο έτος της ηλικίας του».

 Οι δικαστές υπογραμμίζουν ότι «για το επάγγελμα του δικαστικού επιμελητή που έχει χαρακτήρα ελεύθερου επαγγέλματος, έχει όμως και επικουρικό χαρακτήρα στο έργο της απονομής της Δικαιοσύνης, η ρυθμιστική επέμβαση του νομοθέτη, ως προς τους όρους εισόδου σε αυτό, πρέπει να υπαγορεύεται από κριτήρια και να καθιερώνει προϋποθέσεις που ανάγονται στην ηθική συγκρότηση, τις επιστημονικές και τις εν γένει διανοητικές ικανότητες του υποψηφίου, ώστε η λειτουργία της Δικαιοσύνης να υπηρετείται από πρόσωπα με διαπιστωμένη επιστημονική ικανότητα και ηθική υπόσταση».

Σύμφωνα με τη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25) «οι επιβαλλόμενοι από το νόμο περιορισμοί πρέπει να είναι πρόσφοροι και αναγκαίοι για την επίτευξη του επιδιωκόμενου από το νομοθέτη σκοπού δημοσίου ή κοινωνικού συμφέροντος και να μην είναι δυσανάλογοι, σε σχέση προς αυτόν».

Παράλληλα, επισημαίνεται ότι επιδιωκόμενος από τον Κώδικα Δικαστικών Λειτουργών (Ν. 2318/1995) «δημόσιος σκοπός, δηλαδή να υπηρετείται το έργο της Δικαιοσύνης από πρόσωπα με διαπιστωμένη επιστημονική ικανότητα και ηθική υπόσταση δικαιολογεί κατ’ αρχήν τη ρυθμιστική επέμβαση του νομοθέτη και την καθιέρωση προϋποθέσεων εισόδου στο επάγγελμα του δικαστικού επιμελητή».

«Δεν διαπιστώνεται, όμως, κατά τρόπο εμφανή η προσφορότητα και αναγκαιότητα της επιδίκου ρυθμίσεως, δηλαδή αν και σε ποιο βαθμό εξυπηρετείται ο προαναφερόμενος δημόσιος σκοπός με το απόλυτο κώλυμα εισόδου στο επάγγελμα του δικαστικού επιμελητή υποψηφίου που έχει υπερβεί το 35ο έτος της ηλικίας του» σημειώνουν οι δικαστές.

«Και αυτό γιατί «η συμπλήρωση του 35ου έτους της ηλικίας ενός υποψηφίου, κατά κοινή πείρα, λαμβανομένων υπόψη και των εν γένει συνθηκών ασκήσεως του συγκεκριμένου επαγγέλματος, δεν απομειώνει τη βιολογική του ικανότητα σε βαθμό που να δικαιολογεί τη θέσπιση κωλύματος συμμετοχής του στο διαγωνισμό» ανέφεραν.

Ο επίμαχος «περιορισμός παρίσταται δυσανάλογος σε σχέση με τον επιδιωκόμενο νομοθετικό σκοπό και η επίδικη ρύθμιση του άρθρου 3 του Ν. 2318/1995 αντίκειται στη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 1 του Συντάγματος, με την οποία προστατεύεται, μεταξύ άλλων, και η επαγγελματική ελευθερία, σε συνδυασμό με την καθιερούμενη από το Σύνταγμα αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος)».


σχετικα αρθρα