Εννιά στις δέκα γυναίκες ηλικίας άνω των 20 ετών έχουν κυτταρίτιδα, η οποία σχηματίζεται από «στρώματα» λιπωδών κυττάρων και συνδετικού ιστού που συσσωρεύονται κάτω από το δέρμα (συνήθως των μηρών και των γλουτών). Όπως αναφέρει η Αμερικανική Ακαδημία Δερματολογίας, η κυτταρίτιδα είναι ο φυσικός τρόπος αποθηκεύσεως λίπους στις μετεφηβικές γυναίκες, που εξασφαλίζει ότι θα υπάρχουν επαρκείς θερμίδες για τις μελλοντικές κυήσεις και τον θηλασμό.

Οι άνδρες, αντιθέτως, δεν έχουν κυτταρίτιδα, εκτός για να πάσχουν από ορμονικές διαταραχές (μειωμένη παραγωγή της ανδρικής ορμόνης του φύλου, της τεστοστερόνης, και αυξημένη παραγωγή της γυναικείας ορμόνης του φύλου, των οιστρογόνων).

Αν και ουδείς γνωρίζει για ποιον ακριβώς λόγο άλλες γυναίκες έχουν έντονη κυτταρίτιδα και άλλες όχι, ποικίλοι είναι οι παράγοντες που έχουν σχετισθεί με την εμφάνισή της. Τέτοιοι παράγοντες είναι η αύξηση του σωματικού βάρους (μολονότι και πολλές αδύνατες γυναίκες έχουν κυτταρίτιδα), η κληρονομικότητα και οι ορμονικές διακυμάνσεις που αναπόφευκτα συμβαίνουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής των γυναικών.

Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι οι παράγοντες αυτοί κάνουν τα λιπώδη κύτταρα, που φυσιολογικά υπάρχουν κάτω από το δέρμα, να διογκώνονται και να προσκολλώνται το ένα στο άλλο, μέσα στους θυλάκους στους οποίους βρίσκονται. Επακόλουθο: διαστολή των θυλάκων, διαταραχή της κυκλοφορίας του αίματος και «παγίδευση» τοξινών και νερού - με άλλα λόγια: κυτταρίτιδα.

Για να διαπιστώσετε πόση κυτταρίτιδα έχετε, πιέστε το δέρμα του μηρού σας με τα δύο χέρια και θα δείτε ότι αποκτά εμφάνιση φλούδας πορτοκαλιού.

«Στις πολύ αδύνατες γυναίκες, μόνον με αυτό τον τρόπο φαίνεται η κυτταρίτιδα», λέει ο δρ Μίτσελ Γκόρντον, αναπληρωτής καθηγητής Δερματολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, στο Σαν Ντιέγκο. «Στη μέση γυναίκα, όμως, η κυτταρίτιδα είναι έως ένα βαθμό ορατή δίχως αυτή την πίεση».

Τα στάδια

Ουσιαστικά, η κυτταρίτιδα έχει τέσσερα στάδια:

Στάδιο 0: Όταν η γυναίκα είναι όρθια ή ξαπλωμένη, το δέρμα είναι λείο. Όταν το πιέσει, βλέπει μόνον πτυχές, αλλά όχι κυτταρίτιδα.

Στάδιο 1: Όταν η γυναίκα είναι όρθια ή ξαπλωμένη, το δέρμα είναι λείο. Όταν, όμως, πιέζεται, εμφανίζονται «λακκουβίτσες».

Στάδιο 2: Όταν η γυναίκα είναι ξαπλωμένη, το δέρμα είναι λείο, αλλά όταν στέκεται μοιάζει με την φλούδα του πορτοκαλιού.

Στάδιο 3: Η κυτταρίτιδα είναι εμφανής σε κάθε θέση, με πίεση ή χωρίς.

Τι να κάνετε

Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να ανέχεστε σιωπηρά την αντιαισθητική κυτταρίτιδα, διότι υπάρχουν τρόποι να την αμβλύνετε. Να τι συνιστούν ειδικοί από την Αμερικανική Ακαδημία Δερματολογίας και την Αμερικανική Εταιρεία Αισθητικών Πλαστικών Χειρουργών.

1. Σηκωθείτε από την καρέκλα. Οι μόνοι άνθρωποι που δεν έχουν κυτταρίτιδα είναι οι μπαλαρίνες και οι επαγγελματίες αθλητές, οι οποίοι γυμνάζονται καθημερινά επί πολλές ώρες. Οι περισσότεροι άλλοι, όμως, περνούν τις ζωές τους καθισμένοι σε μία καρέκλα και, ακόμα και όταν βρίσκουν λίγη ώρα για άσκηση, το λεμφικό σύστημα, το οποίο συμβάλλει στην απομάκρυνση των τοξινών από το σώμα, εξακολουθεί να λειτουργεί με αργό ρυθμό, γεγονός το οποίο επιδεινώνει την κυτταρίτιδα. Ποια είναι η λύση; Να περπατάτε για λίγα λεπτά κάθε ώρα της ημέρας.

2. Κάνετε υδροθεραπεία στη μπανιέρα σας. Η βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος διεγείρει τον μεταβολισμό των λιπωδών κυττάρων. Για να αποκομίσετε αυτό το όφελος, ανοίξτε το ντους στην μεγαλύτερη ένταση και, κρατώντας το «τηλέφωνο» σε οριζόντια θέση αρχίστε να «κτυπάτε» με το νερό και με κυκλικές κινήσεις τα σημεία του σώματος με κυτταρίτιδα.

3. Να πίνετε άφθονο νερό. Κάθε μέρα, ο ανθρώπινος οργανισμός χάνει τουλάχιστον δύο λίτρα νερό μέσω βασικών λειτουργιών του, όπως η εφίδρωση και η ούρηση. Η αντικατάσταση αυτής της ποσότητας είναι επιβεβλημένη, ώστε να λειτουργούν ομαλά το κυκλοφορικό και το λεμφικό σύστημα και να αποβάλλονται οι τοξίνες που παίζουν ρόλο στον σχηματισμό της κυτταρίτιδας.

4. Περιορίστε τα λίπη. Ακόμα και στους αδύνατους ανθρώπους, μια διατροφή πλούσια σε λίπη μπορεί να αυξήσει το γενικό ποσοστό λίπους του σώματος και, συνεπώς, τις πιθανότητες αναπτύξεως κυτταρίτιδας. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο περιορισμός των κεκορεσμένων λιπών (υπάρχουν σε αφθονία στο κόκκινο κρέας, στα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα, στα μπισκότα, στα γλυκίσματα, στις σοκολάτες και στα τηγανητά φαγητά).

5. Ακολουθήστε μια συστηματική αγωγή με κρέμες. Ο δρ Γκόρντον διευκρινίζει ότι οι περισσότερες κρέμες μπορεί να βοηθήσουν έως ένα βαθμό, αλλά μόνον όταν χρησιμοποιούνται συνεχώς και όχι για μικρό χρονικό διάστημα.

6. Χρησιμοποιήστε σωστά τις κρέμες. Ο καλύτερος τρόπος για να χρησιμοποιείτε ένα προϊόν κατά της κυτταρίτιδας είναι να το εφαρμόζετε σε όλο το πόδι, αρχίζοντας από τον αστράγαλο και κάνοντας δυνατές μαλάξεις. Με αυτό τον τρόπο, διεγείρεται η αποβολή των τοξινών και απορροφάται σωστά το προϊόν. Για να βεβαιωθείτε ότι αποδίδει, δοκιμάστε το πρώτα στο ένα πόδι για λίγους μήνες και, αν δείτε αποτελέσματα, δοκιμάστε το και σε άλλα σημεία του σώματος, συνιστά ο δρ Γκόρντον. Αν, όμως, δεν αποδίδει, θα πρέπει να δοκιμάσετε άλλο προϊόν ή να αποταθείτε σε έναν δερματολόγο γιατρό για να σας συστήσει κάποια άλλη θεραπεία.

7. Βουρτσίστε το δέρμα σας. Το βούρτσισμα σε στεγνό δέρμα πριν από το πρωινό μπάνιο είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να βελτιωθεί η εικόνα του δέρματος. Με τον τρόπο αυτό αντιμετωπίζεται η συμφόρηση στις περιοχές όπου έχουν συσσωρευτεί λέμφος και τοξίνες. Να χρησιμοποιείτε μια βούρτσα με φυσικές τρίχες και να βουρτσίζετε τα πόδια σας, αρχίζοντας από τους άκρους πόδες, χρησιμοποιώντας μεγάλες κινήσεις με κατεύθυνση προς την καρδιά. Για την περιοχή των γλουτών, να κάνετε κυκλικές κινήσεις.

8. Μην βιαστείτε να χειρουργηθείτε. Η λιποαναρρόφηση δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση για την κυτταρίτιδα, κατά την Αμερικανική Εταιρεία Αισθητικών Πλαστικών Χειρουργών. «Η κυτταρίτιδα είναι λίπος αποθηκευμένο στις ανώτερες στοιβάδες του δέρματος και η απορρόφησή του συχνά προκαλεί περαιτέρω αλλοίωση της εικόνας του δέρματος», προειδοποιεί.

9. Να κάνετε διατάσεις (στρέτσινγκ). Οι διατάσεις των μυών διεγείρουν την ροή του αίματος, γεγονός το οποίο διευκολύνει την αποβολή των τοξινών που συμμετέχουν στην δημιουργία της κυτταρίτιδας.

10. Προσέξτε την διατροφή σας. Να αποφεύγετε την υπερκατανάλωση καφεΐνης και οινοπνευματωδών ποτών, και να καταναλώνετε συστηματικά φρέσκα φρούτα και άφθονες φυτικές ίνες. Στην πραγματικότητα, όσο περισσότερες φυσικές και μη επεξεργασμένες τροφές περιέχει η διατροφή σας, τόσο το καλύτερο.

11. Σταματήστε ή έστω περιορίστε το κάπνισμα. Οι επιπτώσεις του καπνίσματος στα αιμοφόρα αγγεία είναι καλά τεκμηριωμένες και επειδή στους πιθανούς συμβάλλοντες παράγοντες για κυτταρίτιδα συμπεριλαμβάνεται η διαταραχή της κυκλοφορίας του αίματος, καλό είναι να βγάλετε το τσιγάρο από τη ζωή σας. Επιπλέον, το τσιγάρο γεμίζει τον οργανισμό με τοξίνες - και η «παγίδευση» των τοξινών επίσης πιστεύεται ότι συμβάλλει στην κυτταρίτιδα.

12. Προσπαθήστε να διατηρήσετε το βάρος σας σε φυσιολογικά επίπεδα - και αν είστε παχύσαρκη, αδυνατίστε σταδιακά διότι η παχυσαρκία επιδεινώνει την κυτταρίτιδα (χώρια το κακό που κάνει στην υγεία), το ίδιο και η απότομη αλλαγή του βάρους.

13. Περιορίστε όσο το δυνατόν την κατανάλωση άλατος, η οποία συμβάλλει στην κατακράτηση υγρών που ευνοούν την εμφάνιση και την επιδείνωση της κυτταρίτιδας.

14. Να μην φοράτε συνέχεια ψηλά τακούνια και να αποφεύγετε τα πολύ στενά και σκληρά παντελόνια, διότι εμποδίζουν την καλή κυκλοφορία του αίματος.

15. Να κάνετε μπάνιο εναλλάσσοντας το κρύο με το ζεστό νερό, για να διεγείρεται η κυκλοφορία του αίματος.


Πηγή: tanea.gr