Μέσα σε μια κοινωνία που βυθίζεται ολοένα και περισσότερο σε μια άνευ προηγούμενου κρίση λογικής και ανθρωπισμού, τα συνολικά 26 διαπολιτισμικά Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας καλούνται να λύσουν τον Γόρδιο δεσμό.

Δεν είναι λίγες οι φορές που τα διαπολιτισμικά σχολεία στην Ελλάδα έχουν δεχθεί τα πυρά από όλες τις πλευρές, από τους επιστήμονες, τους δημοσιογράφους, την κυβέρνηση ακόμα και τους ίδιους τους καθηγητές, για ποικίλους λόγους.

Κυρίως όμως για την ανεπάρκεια τους να καταφέρουν αυτό που πλέον φαντάζει ακατόρθωτο: Τη συγκράτηση των κοινωνικών δομών μέσω της εκπαίδευσης αλλοδαπών και παλλινοστούντων, παιδιών βασικά, που έχουν βρεθεί στην Ελλάδα και προσπαθούν να ενταχθούν στην ελληνική κοινωνία.

Η πολυπλοκότητα του εγχειρήματος του διαπολιτισμικού σχολείου αφορά την εκπαιδευτική τους συνεισφορά στους μαθητές που αναλαβάνει όσο και στην δημιουργία δεσμών με την υπόλοιπη ελληνική κοινωνία.

Το πρόβλημα λαμβάνει μεγαλύτερες διαστάσεις αν αναλογιστεί κανείς πως η πλειοψηφία των μαθητων του διαπολιτισμικού σχολείου αποτελείται απόκλειστικά και μόνο από αλλοδαπούς, πράγμα που σύμφωνα με τους επιστήμονες του κλάδου ακυρώνει την ίδια τη φύση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, η οποία περιλαμβάνει την αλληλεπίδραση αλλοδαπών και γηγενών μαθητών.

Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε για τις υπόλοιπες ομάδες του πληθυσμού η «αγωνία» της σωστής διαπολιτισμικής εκπαίδευσης δεν αποτελεί το ζητούμενο, γι' αυτό και προς το τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς είχε ανακύψει το ζήτημα της... μετατροπής ενηλίκων αλλοδαπών σε εφήβους.

Επρόκειτο για ένα συμβάν που είχε αναδειχθεί από το υπουργείο Παιδείας το οποίο είχε ισχυριστεί, σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής, ότι μέσα στα σχολεία λειτουργούσαν «κυκλώματα» που πλαστογραφούσαν τις ηλικίες προκειμένου να μπορέσουν ενήλικες μετανάστες να λάβουν άδεια παραμονής.

Στην έρευνα του newpost.gr για το θέμα γενικά των διαπολιτισμικών σχολείων δεν διαψεύστηκε άλλα ούτε και επιβεβαιώθηκε από κανέναν φορέα, ωστόσο η απάντηση δόθηκε περίτρανα από έναν και μοναδικό μαθητή, τον Βαχίτ Φασίλ.

Μαθητής του Διαπολιτισμικού Σχολείου Θεσσαλονίκης ο οποίος διέπρεψε το 2012 στις Πανελλήνιες εξετάσεις καταφέρνοντας να περάσει πρώτος στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Για τα σχολεία, ο Φασίλ θεωρείται πρότυπο και απόδειξη ότι με συντονισμένη προσπάθεια καθηγητών και μαθητών η το διαπολιτισμικό σχολείο μπορεί να έχει αποτέλεσμα. Αν και βέβαια η σύνδρομη του υπουργείου Παιδείας θα μπορούσε να βοηθήσει ακόμα περισσότερο.

Πάντως, προχθές ανακοινώθηκαν οι προσλήψεις 890 εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής από όπου και θα μπορέσουν να ενισχυθούν έστω και λίγο τα διαπολιτισμικά σχολεία.

Το μόνο σίγουρο όμως είναι ότι στα 22 χρόνια που λειτουργούν έχουν προσφέρει σημαντικό έργο, μπορεί όχι τόσο μεγάλο όσο έχει ανάγκη η κοινωνία, όμως έχει απορροφήσει κραδασμούς που διαφορετικά θα προκαλούσαν χειρότερες κοινωνικές εκρήξεις από αυτές που ζούμε σήμερα.

Άγγελος Ανδρέου