Σας προτείνουμε να διαβάσετε και να ακολουθήσετε τις 9 δοκιμασμένες συμβουλές μας για να νιώσετε καλύτερα κατα τη διάρκεια της εγκυμοσύνης!

Το πρώτο τρίμηνο η κούραση είναι πολύ έντονη και απόλυτα φυσιολογική, αν σκεφτεί κανείς πως το σώμα επιτελεί την… υψηλής τεχνολογίας εργασία της δημιουργίας ενός ολοκαίνουριου οργανισμού, δηλαδή του μωρού σας. Όσο κι αν η εγκυμοσύνη σας δεν είναι ορατή οι πρώτες δώδεκα με δεκατέσσερις εβδομάδες είναι ίσως το πιο σημαντικό μέρος της και το σώμα σας βάζει τα δυνατά του για να προσαρμοστεί και να αντεπεξέλθει στις διαδικασίες και τις αλλαγές που συντελούνται. Αυτός είναι και ο λόγος της διαρκούς νύστας που νιώθετε, της ναυτίας και των άλλων συμπτωμάτων που μπορεί να σας δυσκολεύουν και να μειώνουν τις αντοχές σας. 


Μπαίνοντας στο δεύτερο τρίμηνο η κατάσταση βελτιώνεται και πολλές γυναίκες θυμούνται πως το πέρασαν γεμάτες με ενεργητικότητα και διάθεση. Η εγκυμοσύνη έχει σταθεροποιηθεί, το μωρό σας μεγαλώνει, το σώμα σας προσαρμόζεται στις αλλαγές. Ωστόσο, οι απαιτήσεις του οργανισμού του μωρού σας είναι κάθε μέρα και πιο αυξημένες και το σώμα σας χρειάζεται μεγαλύτερες ποσότητες απ’ τα απαραίτητα συστατικά (οξυγόνο, τροφή, νερό, ξεκούραση) για να λειτουργεί αποτελεσματικά. 
Το τρίτο τρίμηνο η κοιλιά μεγαλώνει, το ίδιο και το μωρό σας που ετοιμάζεται, εβδομάδα με την εβδομάδα, να βγει στον κόσμο. Τώρα οι φλέβες σας είναι επιφορτισμένες με την κυκλοφορία περισσότερου αίματος και δυσκολεύονται, τα πόδια σας πονάνε και πρήζονται, λαχανιάζετε ανεβαίνοντας μερικά μόλις σκαλοπάτια ή απλά περπατώντας κι ο ύπνος δεν είναι πάντα εύκολος, αφού η φουσκωμένη κοιλιά δεν σας αφήνει να βολευτείτε στην αγαπημένη σας στάση. 


Κι αν μάλιστα σε όλα τα παραπάνω προστεθούν ένα ή περισσότερα παιδάκια που ήδη έχετε αποκτήσει, τότε η κούραση όχι απλά είναι δικαιολογημένη αλλά επιβεβαιώνονται για άλλη μια φορά οι υποψίες πως εμείς οι γυναίκες έχουμε κάτι από… σούπερ γυναίκα στο αίμα μας!
 

Συμβουλές για να είστε πιο ξεκούραστη και γεμάτη ενεργητικότητα:

Τρώτε σωστά
Όσες φορές κι αν το ακούσουμε/διαβάσουμε δεν είναι αρκετές: μια ισορροπημένη και ποικίλη διατροφή είναι αυτό που χρειάζεται ο οργανισμός μας για να αντεπεξέρχεται σε όλες τις απαιτήσεις και να αντιμετωπίζει την κούραση. Ξεχάστε τα τσιμπολογήματα, τα πρόχειρα φαγητά και τα χαμένα γεύματα. Για να τρέφεστε σωστά θα πρέπει να καταναλώνετε πέντε μικρά γεύματα την ημέρα, απ’ όλες τις διατροφικές ομάδες (ναι, και γλυκά και λιπαρά αρκεί να είναι μια μικρή ποσότητα, π.χ. ένα κουλουράκι με το πρωινό σας ή δυο κουταλιές της σούπας ωμό ελαιόλαδο στη σαλάτα σας). Αυτή την περίοδο είναι σημαντικό ν’ αυξήσετε την πρόσληψη γαλακτοκομικών (γάλα, γιαούρτι και τυρί) καθώς και τις ζωικές πρωτεΐνες, όπως το κρέας, τα αβγά, το ψάρι. 
Tip ενέργειας: αν νιώθετε πιο κουρασμένη απ’ το συνηθισμένο και δεν μπορείτε να ξαπλώσετε, φάτε κάτι που θα αυξήσει για αρκετή ώρα την ενεργητικότητά σας: μια φέτα μαύρο ψωμί (ολικής άλεσης, σικάλεως, πολύσπορο), με μια λεπτή στρώση βούτυρο και μέλι.

Πίνετε αρκετό νερό
Όταν διψάτε ο οργανισμός έχει ήδη αρχίσει να αφυδατώνεται. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να έχετε δίπλα σας ένα μπουκαλάκι με νερό και να πίνετε συχνά μερικές γουλιές. Στόχος σας είναι να πίνετε ένα με ενάμισι λίτρο τη μέρα. Η ποσότητα αυτή εξασφαλίζει αρκετή ενυδάτωση στον οργανισμό, μέσω της ούρησης αποβάλλονται οι τοξίνες, το πρόσωπό σας δείχνει πιο φρέσκο και ενυδατωμένο και προλαμβάνονται οι μολύνσεις του ουροποιητικού οι οποίες συμβαίνουν συχνά στη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Παίρνετε αρκετό σίδηρο απ’ τη διατροφή σας
Όταν πάσχει κάποιος από αναιμία σημαίνει πως τα ερυθρά αιμοσφαίρια δυσκολεύονται να μεταφέρουν το οξυγόνο προς τα κύτταρα του οργανισμού κι αυτό συμβάλλει στην κούραση. Για να προλάβετε ή να βελτιώσετε την έλλειψη σιδήρου, φροντίζετε να τρώτε τακτικά τροφές πλούσιες σε σίδηρο: κόκκινο κρέας, συκώτι, όσπρια, δημητριακά και σκούρα φυλλώδη λαχανικά (τα οποία περιέχουν και φυλικό οξύ το οποίο είναι επίσης απαραίτητο στην εγκυμοσύνη για την ομαλή εξέλιξη του εμβρύου). Η βιταμίνη C συμβάλλει στην καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου απ’ τον οργανισμό, έτσι καλό είναι να συνδυάζετε στο ίδιο γεύμα τις παραπάνω τροφές με τρόφιμα που περιέχουν τη συγκεκριμένη βιταμίνη. Για παράδειγμα, ρίχνετε άφθονο λεμόνι στο σπανακόρυζο, προσθέτετε πράσινη πιπεριά στις σαλάτες σας, ολοκληρώνετε το γεύμα σας με ένα ακτινίδιο.

Απολαύστε τη ζωή
Η σωματική κούραση μπορεί να γίνει πολύ πιο έντονη όταν συνοδεύεται από ψυχική κατάπτωση και κακοδιαθεσία. Αν νιώθετε τη διάθεσή σας πεσμένη, μην αφεθείτε, αλλά προσπαθήστε να κάνετε κάτι γι’ αυτό. 
• Μπορεί το καλοκαίρι να τελείωσε και οι φθινοπωρινές μέρες να προμηνύουν την έλευση του χειμώνα, ωστόσο δείτε τα πλεονεκτήματα κάθε εποχής. Σκεφτείτε τα όμορφα χρώματα στη φύση τριγύρω (μήπως θα μπορούσατε να κάνετε μια διήμερη ή έστω μονοήμερη απόδραση σε μια κοντινή εξοχή;). 
• Τακτοποιήστε σε άλμπουμ τις φωτογραφίες απ’ τις καλοκαιρινές σας διακοπές και φανταστείτε πόσο όμορφο και διαφορετικό θα είναι το επόμενο καλοκαίρι που θα έχετε το μωρό σας. 
• Ασχοληθείτε με κάτι που σας ευχαριστεί και σας χαλαρώνει. Ξέρετε ποια είναι η αγαπημένη και χαλαρωτική ασχολία πολλών αστέρων του Χόλιγουντ; Το καλό, παραδοσιακό πλέξιμο της γιαγιάς. Κι αν δεν έχετε σκοπό να πλέξετε όλη την προίκα του μωρού σας, υπάρχουν σίγουρα άλλα χόμπι και ασχολίες που θα σας βοηθούν να χαλαρώνετε και να ξεφεύγει το μυαλό σας απ’ τις έγνοιες της καθημερινότητας.

Κοιμηθείτε καλύτερα
Στη διάρκεια του ύπνου ανανεώνονται οι δυνάμεις του οργανισμού ώστε να καταφέρνετε να αντεπεξέρχεστε στις απαιτήσεις και την κούραση της κάθε μέρας, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά. Ποια είναι τα μυστικά για έναν καλό και ήρεμο ύπνο;
• Φάτε ένα ελαφρύ δείπνο πριν τις 9 το βράδυ ώστε να έχει ολοκληρωθεί η χώνεψη την ώρα που θα πέσετε στο κρεβάτι. Επιπλέον, η πείνα μπορεί να σας κρατά ξύπνια ή να σας κάνει να ξυπνήσετε από πολύ νωρίς το πρωί. 
• Αποφύγετε τις έντονες δραστηριότητες μετά τις 7 το απόγευμα ώστε να έχει ο οργανισμός το χρόνο να ρίξει τους ρυθμούς του.
• Η ιδανική θερμοκρασία για την κρεβατοκάμαρα είναι γύρω στους 18-19 βαθμούς Κελσίου. Η περισσότερη ζέστη ή κρύο δεν θα σας επιτρέψουν να κοιμηθείτε και να ξεκουραστείτε όσο θα θέλατε.
• Όσο μεγαλώνει η κοιλιά θα πρέπει να βρίσκετε τρόπους για να κοιμάστε καλύτερα. Ένα διαδεδομένο μυστικό είναι η χρήση ενός μαξιλαριού ανάμεσα ή κάτω από τα γόνατα, όταν είστε ξαπλωμένη στο πλάι, ώστε να νιώθετε πιο άνετα. 
• Αν υποφέρετε από δυσπεψία και έχετε καούρες, δοκιμάστε να κοιμηθείτε μερικά βράδια έχοντας βάλει δυο χοντρά βιβλία κάτω απ’ τα πόδια του κρεβατιού, απ’ τη μεριά του προσκέφαλου. Η ελαφριά αυτή ανύψωση μπορεί να σας βοηθήσει να κοιμηθείτε καλύτερα καθώς εμποδίζει το «πηγαινέλα» των γαστρικών υγρών που φταίνε για τα παραπάνω συμπτώματα.

Λιαστείτε
Εκμεταλλευτείτε τις ηλιόλουστες μέρες ή ώρες για να κάνετε μικρές βόλτες στο φως. Ο ήλιος συμβάλλει στο σχηματισμό της βιταμίνης D, η οποία είναι πολύτιμη για τον οργανισμό, αλλά πέρα απ’ αυτό ενισχύει την έκκριση της κορτιζόλης, της ορμόνης της ενέργειας και ρυθμίζει αυτή της μελατονίνης, της ορμόνης της νύστας. Συμπέρασμα; Μην μένετε κλεισμένη στο σπίτι επειδή νιώθετε κουρασμένη. Με μισή ωρίτσα βόλτα στον ήλιο θα νιώθετε πολύ πιο ευδιάθετη και γεμάτη ενεργητικότητα.

Πείτε «ναι» στην κίνηση
Η εγκυμοσύνη είναι μια πολύ φυσιολογική φάση στη ζωή των γυναικών και, εκτός κι αν ο γυναικολόγος σας σας έχει συμβουλεύσει διαφορετικά, δεν χρειάζεται να περιορίσετε τις δραστηριότητές σας. Μάλιστα, η κίνηση και η ήπια γυμναστική κάνουν πολύ καλό τόσο σε σας όσο και στο μωρό που μεγαλώνει καθώς έπειτα από δεκαπέντε με τριάντα λεπτά ήπιας άσκησης, π.χ. περπάτημα, γιόγκα, κολύμπι, εκκρίνονται ενδορφίνες, οι φυσικές αντικαταθλιπτικές ορμόνες του σώματος.

Το 1 όχι… 

…στο πολύ τσάι και καφέ

Η υπέρμετρη κατανάλωσή τους στη διάρκεια της εγκυμοσύνης θεωρείται βλαβερή, καθώς απ’ τη μία «καμουφλάρουν» την αίσθηση της κούρασης και μπορεί να ξεπεράσετε τα όριά σας κι απ’ την άλλη εμποδίζουν την απορρόφηση του σιδήρου απ’ τις τροφές. Αν είστε φανατική οπαδός τους, καλό είναι να μειώσετε την κατανάλωσή τους σε ένα με δύο φλιτζάνια τη μέρα. Εναλλακτικά, αντικαταστήστε τον καφέ και το τσάι με φυσικά ροφήματα από βότανα ή υποκατάστατο του καφέ.

Και τα 2 ναι 

…στα φάρμακα και τις βιταμίνες που σας έχει συστήσει ο γιατρός (ακόμα κι αν τρέφεστε σωστά)
Πράγματι, η εγκυμοσύνη δεν είναι ασθένεια, ωστόσο, ο οργανισμός σας έχει ανάγκη από ενίσχυση. Το ίδιο ισχύει και για το μωρό που αναπτύσσεται και μεγαλώνει μέσα σας. Ο γιατρός που σας παρακολουθεί και σας έχει συνταγογραφήσει κάποιες βιταμίνες, συμπληρώματα ή φάρμακα έχει λόγο που το έκανε και δεν θα πρέπει να παραβλέψετε τις συμβουλές του. Φυσικά, μπορείτε να συζητήσετε μαζί του τυχόν ενστάσεις σας και να μάθετε αν υπάρχουν πιο φυσικές εναλλακτικές μέθοδοι.

…στη μεσημεριανή σιέστα 
Μεταξύ δύο με τρεις το μεσημέρι η θερμοκρασία του σώματος πέφτει, η ενεργητικότητα και η συγκέντρωση της προσοχής βρίσκονται στο χαμηλότερο βαθμό τους. Αυτή, λοιπόν, είναι η πιο κατάλληλη ώρα για να ξαπλώσετε, εφόσον βρίσκεστε στο σπίτι, ή να χαλαρώστε μερικά λεπτά στο γραφείο, βάζοντας τα πόδια ψηλά σε μια καρέκλα. Το μικρό αυτό διάλειμμα ξεκούρασης δεν μπορεί να διαταράξει το βραδινό σας ύπνο. Αν, όμως, ξαπλώσετε ή κοιμηθείτε για λίγο μετά τις τέσσερις το απόγευμα, τότε μπορεί να μην νυστάζετε τη συνηθισμένη σας ώρα.


Πηγή: myworld