Για τη σύντομη αποκατάσταση του συστήματος Ελέγχου και Διαχείρισης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας διαβεβαίωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, προσθέτοντας ότι για το θέμα έχει διαταχθεί έρευνα και η υπόθεση βρίσκεται ήδη, στη δικαιοσύνη.
Ο υπουργός, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσαν στη βουλή οι βουλευτές της ΔΗΜΑΡ, Μ. Γιαννακάκη, Β. Οικονόμου, Μ. Ρεπούση, Ν. Τσούκαλης και Ν. Φούντα, με θέμα «Χωρίς ραντάρ ελέγχου πλόων πέντε λιμάνια της χώρας» ανέφερε ότι το υπουργείο έχει προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για πλήρη αποκατάσταση του, η συντήρηση του οποίου είχε σταματήσει από τις αρχές του 2012.

Ο κ. Μουσουρούλης τόνισε ότι, όταν ανασυστάθηκε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, διαπιστώθηκε ότι η συντήρηση του συστήματος είχε σταματήσει από τις αρχές του 2012 με αποτέλεσμα την οριακή λειτουργικότητά του, ενώ ο ανάδοχος του έργου είχε προσφύγει κατά του δημοσίου, διεκδικώντας αποζημίωση για παροχή υπηρεσιών.

Ήδη το υπουργείο έχει ζητήσει έκθεση αξιολόγησης του συστήματος από το Πολυτεχνείο, ενώ έχουν διενεργηθεί όλες οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την προμήθεια των ανταλλακτικών που απαιτούνται για την αποκατάστασή του. Πρόσθεσε, επίσης, ότι έχουν συνταχθεί προδιαγραφές για τη συντήρηση του συστήματος, για τα έτη 2013 και 2014 και προωθούνται οι διαδικασίες διενέργειας διαγωνισμού από εξειδικευμένο διεθνή οργανισμό.

 Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, στο σύστημα ραντάρ (VTMIS) που διαθέτουν τα λιμάνια Πάτρας, Κέρκυρας, Ηγουμενίτσας, Πειραιά, Λαυρίου και Ραφήνας, από τη στιγμή που διαπιστώθηκε το πρόβλημα, η συντήρησή του γινόταν με τη συνδρομή τεχνικών του Λιμενικού Σώματος.

Τα κέντρα VTS που έχουν αναπτυχθεί στα συγκεκριμένα λιμάνια συνδέονται με το Εθνικό Κέντρο VTMIS, που βρίσκεται στον Πειραιά, το οποίο μπορεί να ελέγχει τα κατά τόπους κέντρα. Από τη μη λειτουργία των ραντάρ VTMIS δεν υπάρχει κίνδυνος για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, δήλωσαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πλοίαρχοι της ποντοπόρου ναυτιλίας, υπογραμμίζοντας ότι το συγκεκριμένο σύστημα συνεπικουρεί, μόνον, στην παρακολούθηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας, σε σπάνιες περιπτώσεις και όπου κριθεί απαραίτητο σε θέματα ασφαλείας.

Οι πλοίαρχοι ανέφεραν ότι τα ραντάρ VTMIS είναι περισσότερο για την επιτήρηση από το λιμεναρχείο της θαλάσσιας κυκλοφορίας, που έχει ως στόχο να «βλέπει» πλοία, που μπορεί να προβούν σε κάποιες παραβάσεις, όπως για παράδειγμα το όριο ταχύτητας. Πρόσθεσαν ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εντοπίσει πλοιάρια, που συνήθως χρησιμοποιούν δουλέμποροι για τη μεταφορά λαθρομεταναστών ή πλοία με παράνομα φορτία σε ανοιχτά χωρικά ύδατα.