Μείζονα πολιτικά ερωτήματα εγείρονται από τις διαστάσεις που λαμβάνει το διατροφικό σκάνδαλο με κρέας αλόγου στη χώρα μας.
Μπορεί στην Ευρώπη αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο οι υγειονομικές αρχές να έχουν σημάνει συναγερμό, στη χώρα μας όμως ο ΕΦΕΤ δείχνει να... κοιμάται. Την ώρα που οι πολίτες δεν γνωρίζουν τι ποιότητα τροφίμων βάζουν στο πιάτο τους, ο ΕΦΕΤ αντί να τεθεί σε εγρήγορση παραπέμπει τα αποτελέσματα των ελέγχων του για τον ερχόμενο Απρίλιο.

Μπορεί πολυεθνικές αλυσίδες σουπερμάρκετ όπως η Carrefour και τα Lidl, αλλά και ο σουηδικός όμιλος επίπλων και οικιακού εξοπλισμού Ikea, οι οποίες έχουν έντονη παρουσία στην Ελλάδα, να προχωρούν σε απόσυρση προϊόντων τους λόγω ανίχνευσης κρέας αλόγου όμως το διατροφικό σκάνδαλο δεν σταματά εδώ, αφού μέχρις στιγμής οι έλεγχοι είναι ελάχιστοι και οι κυρώσεις μηδενικές.

Carrefour, Lidl και Ikea στην κορυφή του διατροφικού σκανδάλου

Χρειάστηκε να δημοσιευθεί άρθρο του BBC σε ενημερωτικά sites για να μάθει ο ΕΦΕΤ ότι η Carrefour, απέσυρε κατεψυγμένα γεύματα με μοσχαρίσιο κρέας καθώς εντοπίστηκε σε αυτά κρέας αλόγου. Την απόσυρση από την ελληνική αγορά την πραγματοποίησε προληπτικά η ίδια η εταιρεία Μαρινόπουλος Α.Ε. ενώ ο ρόλος του ΕΦΕΤ στην εν λόγω απόφαση είναι ανύπαρκτος.

Το μεγάλο διατροφικό σκάνδαλο με το κρέας αλόγου αποκάλυψε πως ο σουηδικός κολοσσός εμπορίας επίπλων ΙΚΕΑ «σέρβιρε» προϊόντα, κεφτεδάκια μοσχαρίσια και χοιρινά καθώς και λουκάνικα που περιείχαν κρέας αλόγου, στα περισσότερα καταστήματά της κυρίως στην Ευρώπη. Η μητρική εταιρία στην Σουηδία μετά το σάλο που προκλήθηκε απέσυρε αρχικά τα κεφτεδάκια και στη συνέχεια τα λουκάνικα από τα καταστήματα της στην Ευρώπη, Ασία και Αμερική.

Η εταιρία στην Ελλάδα με ανακοινώσεις μέσω facebook και μόνο ενημέρωσε το καταναλωτικό κοινό και τα μέσα ενημέρωσης πως αφενός τα κεφτεδάκια τα απέσυρε και από τα ελληνικά ΙΚΕΑ αφετέρου για τα λουκάνικα δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος καθώς τα προμηθεύονται από πιστοποιημένους έλληνες παραγωγούς. Ο ΕΦΕΤ και με την περίπτωση αυτής της εταιρίας δεν έλαβε κανένα μέτρο να προστατέψει το καταναλωτικό κοινό, να υπερασπιστεί δηλαδή το ρόλο του και οι διοικούντες του τους μισθούς τους. Ο φορέας δεν έχει εκδώσει καμία ανακοίνωση για την ΙΚΕΑ Ελλάδας αφήνοντας στο σκοτάδι τους καταναλωτές.

Την ίδια ώρα πολλά ερωτήματα προκαλούνται και σχετικά με τάρτες που διατίθενται από την ΙΚΕΑ, μετά τον εντοπισμό παρτίδας στην Κίνα που ήταν μολυσμένες με κόπρανα. Ο σουηδικός όμιλος έχει ανακοινώσει ότι αποσύρει από τις καφετέριες του σε 23 χώρες τις τάρτες στις οποίες οι κινεζικές υγειονομικές αρχές εντόπισαν βακτήρια τα οποία συνήθως καταδεικνύουν μόλυνση από κόπρανα.

Αρχικά η ΙΚΕΑ στην Ελλάδα που φροντίζει να ενημερώνει καταναλωτές και μέσα ενημέρωσης μόνο μέσω facebook σε ανάρτηση στο internet ανακοίνωνε πως οι συγκεκριμένες παρτίδες του προϊόντος δεν έχουν διατεθεί στην Ελλάδα. Την ίδια ώρα όμως δημοσιεύματα του ξένου τύπου στις 5 Μαρτίου ανέφεραν πως οι τάρτες αποσύρονται από 23 χώρες ανάμεσα τους και η Ελλάδα (http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinknews/9910417/Ikea-recalls-cakes-in-23-countries-after-sewage-bacteria-found.html).

Παράλληλα η αλυσίδα Lidl στα μέσα Φεβρουάριου προχώρησε σε ανάκληση έξι κωδικών στη Γερμανία, καθώς ανιχνεύτηκαν σε αυτούς κρέας αλόγου. Σημειώνεται ότι μεταξύ των κωδικών που ανακλήθηκαν ήταν μία κονσέρβα, η οποία, με βάση την ετικέτα της, είχε βοδινό κρέας, καθώς και ένας κωδικός με τορτελίνια γεμισμένα με κρέας. Το ζήτημα είναι ότι η εν λόγω αλυσίδα σούπερ μάρκετ έχει έντονη παρουσία στη χώρα μας και μέχρι και σήμερα είκοσι σχεδόν ημέρες μετά την απόσυρση, κανένας αρμόδιος φορέας δεν έχει ενημερώσει τους πολίτες τι γίνεται με τα προϊόντα της Lidl που διατίθονται στην ελληνική αγορά. Έχουν ελεγχθεί, έχουν εντοπιστεί και στη χώρα μας παρτίδες μολυσμένου κρέατος; Κανείς δεν ξέρει...

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο αρμόδιος φορέας:

1. Το διατροφικό σκάνδαλο άρχισε από τις εταιρείες Findus και Aldi οι οποίες είχαν προμηθευθεί προϊόντα από τη γαλλική εταιρεία Comigel. Αναζήτησε ο ΕΦΕΤ μέχρι και σήμερα εάν οι εταιρίες αυτές προμηθεύουν ελληνικά σούπερ μάρκετ με τα εν λόγω προϊόντα;

2. Γιατί καθυστερούν τόσο πολύ τα αποτελέσματα των ελέγχων που έχει διεξάγει ο ΕΦΕΤ; Πότε ακριβώς περιμένει να ενημερώσει τους πολίτες τι πραγματικά τρώνε και εάν διατρέχει κίνδυνο η δημόσια υγεία;

3. Πήγαν τα προϊόντα που έχουν αποσυρθεί έως σήμερα στο Χημείο του Κράτους προκειμένου να εξακριβωθεί ποιες βλαβερές ουσίες περιέχουν;

4. Ποιος είναι τελικά ο ρόλος του ΕΦΕΤ-υπενθυμίζεται ότι τα αρχικά του σημαίνουν Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων; Απλά να ενημερώνεται από το ιντερνέτ για διατροφικά σκάνδαλα; Δεν επικοινωνεί με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς φορείς; Δεν θα έπρεπε από την πρώτη μέρα που δημοσιοποιήθηκε το σκάνδαλο να στείλει τους υπαλλήλους του να ελέγξουν ένα προς ένα όλα τα ελληνικά σούπερ μάρκετ προκειμένου να προστατέψει το ελληνικό καταναλωτικό κοινό;

5. Σήμερα αναζητώντας νέες ανακοινώσεις από την ΙΚΕΑ σχετικά με όλα τα διατροφικά ζητήματα που έχουν προκύψει με την εταιρία, παρατηρήσαμε πως η ανάρτηση σχετικά με τις τάρτες δεν υπάρχει πια στη σελίδα της στο facebook. Μήπως τελικά τα δημοσιεύματα του ξένου τύπου είχαν δίκιο που ανέφεραν πως και στην Ελλάδα ανακαλούνται οι εν λόγω τάρτες; Αν η εταιρία εμφανίζει ανεύθυνη στάση δεν θα έπρεπε ο ΕΦΕΤ να παρέμβει; Ή μήπως τελικά ο ρόλος του περιορίζεται στο να εντοπίζει ύποπτα προϊόντα και να επιβάλει πρόστιμα μόνο στις μικρές ελληνικές επιχειρήσεις;

6. Πόσα πρόστιμα έχουν επιβληθεί μέχρι σήμερα στις εταιρείες που εμπλέκονται;

7. Και επιτέλους τους έλληνες καταναλωτές ποιος θα τους ενημερώσει για το τι τρώνε;