Στην εναρκτήρια εκδήλωση της εκστρατείας DOSTA , για την καταπολέμηση των προκαταλήψεων και του ρατσισμού κατά των Ρομά, μίλησε η αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Φ. Γεννηματά.

Η κ. Γεννηματά τόνισε μεταξύ άλλων, προσφωνώντας τον ειδικό εκπρόσωπο του Γενικού Γραμματέα του Συμβουλίου της Ευρώπης για θέματα Ρομά Jeroen Schokkenbroek και την πρέσβειρα του Συμβουλίου της Ευρώπης για την πανευρωπαϊκή εκστρατεία Dosta , Fanny Ardant : "Ο στόχος μας είναι διπλός. Να σπάσουν οι προκαταλήψεις στην ελληνική κοινωνία και να πείσουμε τους ίδιους τους Ρομά, ότι τα παιδιά τους αξίζουν να έχουν δικαίωμα στη μόρφωση".

Η άρνηση της σχολικής κοινότητας ή και των συλλόγων γονέων να δεχθούν Ρομά μαθητές δεν λαμβάνεται συνήθως υπόψη, παρά το γεγονός ότι αποτελεί ένα πολύ σημαντικό παράγοντα αποτροπής τους από τη σχολική κοινότητα. Ακόμη και σήμερα λανθασμένες αντιλήψεις για τους Ρομά και το χαρακτήρα των προβλημάτων τους, οδηγούν συχνά σε κοινωνικές αντιδράσεις, όπως καταλήψεις σχολείων, στα οποία πρόκειται να φοιτήσουν Ρομά μαθητές ή σε ενυπόγραφες προς το Υπουργείο Παιδείας διαμαρτυρίες Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων . Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας διαμαρτυρίας προς το Υπουργείο μας αφορούσε στην εγκύκλιο που αποστάλθηκε φέτος στα σχολεία και ενθάρρυνε τους διευθυντές να μην παρακωλύουν την εγγραφή παιδιών Ρομά, λόγω έλλειψης πιστοποιητικού μόνιμης κατοικίας. Δυστυχώς λογικές κοινωνικής διάκρισης και περιθωριοποίησης καθιστούν το θεμελιώδες δικαίωμα για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση απαγορευμένο για εκείνους τους συμπολίτες μας που ζουν υπό συνθήκες φτώχειας και απομόνωσης σε αυτοσχέδιες κατοικίες εκτός οικιστικού ιστού. Για πολλούς, δυστυχώς, τα όποια προβλήματα στέγασης, υγείας κ.ά. πολλών Ρομά δε συνιστούν κοινωνικά, αλλά φυλετικά προβλήματα."

Σε άλλο σημείο της ομιλίας της, η κ. Γεννηματά αναφέρθηκε στις εκπαιδευτικές ανάγκες των Ρομά, λέγοντας :"Το Υπουργείο Παιδείας, αναγνωρίζει ότι οι ποικίλες εκπαιδευτικές ανάγκες και τα προβλήματα των Ρομά δεν οφείλονται ούτε σε προσωπικές επιλογές, ούτε προφανώς στο DNA τους. Υπάρχουν συγκεκριμένα ζητήματα τα οποία οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε. "