Αντισυνταγματική και παράνομη είναι η ιδιωτικοποίηση και η μεταβίβαση των 2.130.434 μετοχών της εταιρείας «ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Μεταφορικές Υπηρεσίες Επιβατών και Φορτίου - Ανώνυμη Σιδηροδρομική Εταιρεία» στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), υποστηρίζουν με προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας τέσσερις συνδικαλιστικές οργανώσεις του χώρου της σταθεράς τροχιάς.

Ειδικότερα, στο ΣτΕ προσέφυγαν η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο Σύλλογος Εργαζομένων Προαστιακού Σιδηρόδρομου.

Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις υπογραμμίζουν, κατ' αρχήν, ότι η πλήρης ιδιωτικοποίηση και η μεταβολή της νομικής φύσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βλάπτει άμεσα τα εργασιακά, ασφαλιστικά και οικονομικά συμφέροντα των μελών τους. Συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι θα επέλθει:

α) Η άμεση αλλαγή των κανονισμών εργασίας με στόχο τον περιορισμό του μισθολογικού κόστους.

β) Η κατάργηση της διευκόλυνσης μεταφοράς του προσωπικού και των συνταξιούχων σιδηροδρομικών.

γ) Απολύσεις εργαζομένων με πολυετή υπηρεσία που βρίσκονται στην τελευταία περίοδο της εργασιακής τους ζωής, αλλά δεν έχουν ακόμη συμπληρώσει τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.

δ) Η αντικατάσταση των σημερινών εργαζομένων με νεότερους και με πολύ χαμηλούς μισθούς.

Ως προς το νομικό σκέλος, οι τέσσερις συνδικαλιστικές οργανώσεις τονίζουν ότι οι μνημονιακές δεσμεύσεις για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων δεν περιέχουν κανόνες δικαίου, αλλά αποτελούν απλές προγραμματικές διακηρύξεις, όπως, εξάλλου, έχει αποφανθεί και η ολομέλεια του ΣτΕ στην απόφασή της για το μνημόνιο Ι. Κατά συνέπεια, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η μεταβίβαση της περιουσίας της στο ΤΑΙΠΕΔ είναι αντισυνταγματική.

Επίσης, υπογραμμίζεται ότι σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές (άρθρο 43 Συντάγματος) η μεταβίβαση έπρεπε να γίνει με Προεδρικό Διάταγμα και όχι όπως έγινε με την από 5.4.2013 απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων.

Ακόμη, σημειώνεται ότι η επίμαχη μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αντιβαίνει και το άρθρο 106 του Συντάγματος, καθώς η σιδηροδρομική συγκοινωνία, λόγω της στρατηγικής σημασίας της για την εθνική οικονομία, αλλά και γιατί ανήκει στην κατηγορία των «μεταφορών», δεν είναι δυνατό να ιδιωτικοποιηθεί πλήρως, σύμφωνα με τη συνταγματική επιταγή του άρθρου 106.

Παράλληλα, όμως, επισημαίνουν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθιστά επισφαλείς όχι μόνο τις εργασιακές σχέσεις των απασχολούμενων σε αυτή, αλλά είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει και σε άλλα σημαντικότερα και ιδιαίτερα αρνητικά κοινωνικοοικονομικά αποτελέσματα προς βλάβη του δημόσιου συμφέροντος, όπως αυτά προσδιορίζονται στο άρθρο 106 παράγραφος 3 του Συντάγματος.

Τέλος, αναφέρεται στην προσφυγή ότι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία σήμερα είναι οριακά κερδοφόρα και δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, θα έχει αρνητική συμβολή στην προσπάθεια εξόδου από την κρίση και την προοπτική οικονομικής ανάπτυξης γιατί:

α) Το ποσό της πώλησης θα πάει κατευθείαν στο ειδικό ταμείο της ΤτΕ για τους δανειστές.

β) Δεν θα αυξηθεί η απασχόληση αλλά η ανεργία.

γ) Θα οδηγήσει σε πλήρη απαξίωση και κλείσιμο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συντήρηση και επισκευή τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού.

δ) Θα συρρικνώσει ακόμη περισσότερο το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.