Ρεπορτάζ: Αναστασία Γαλάνη


Αν και κάθε καλοκαίρι οι αναφορές στις ελλείψεις στην πυρόσβεση πληθαίνουν και οι δυσοίωνες προβλέψεις για τους κινδύνους να «καεί» η χώρα για ένα ακόμη χρόνο αποτελούν εθιμοτυπική διαδικασία, η φετινή αντιπυρική περίοδος είναι ίσως η πιο… επικίνδυνη.
 
Από αέρως, τα προβλήματα του στόλου πυρόσβεσης και οι ελλείψεις ακόμη και σε προσωπικό λόγω περικοπών σε κομβικής σημασίας κονδύλια καθιστούν την φετινή αντιπυρική περίοδο εξαιρετικά δύσκολη. Την «προστασία» της Περιφέρειας έχουν αναλάβει τα γερασμένα Καναντέρ CL-215 με τις δεκάδες βλάβες και την Αττική «φυλάνε» τα πιο σύγχρονα αεροσκάφη CL- 415, τα οποία ωστόσο έχουν και αυτά ελλείψεις.
 
Τα απαρχαιωμένα πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου Καναντέρ CL- 215, κατασκευής του ’60, τα οποία η χώρα μας αγόραζε συστηματικά μέχρι το 1980, δεν έχουν ανανεωθεί παρουσιάζοντας συχνές βλάβες και μάλιστα «ασυνήθιστες», όπως επισημαίνουν μηχανικοί της Πολεμικής Αεροπορίας, με αποτέλεσμα να παραμένουν καθηλωμένα για αρκετό διάστημα.
 
Αν και σύμφωνα με αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας, όλο το χειμώνα είχε προγραμματιστεί ειδικό πρόγραμμα πτήσεων συντήρησης των εν λόγω αεροσκαφών, οι τραγικές ελλείψεις σε καύσιμα λόγω των μειωμένων κονδυλίων και «γραφειοκρατικού κολλήματος» καθήλωσαν τα CL-215 στο έδαφος. Ο ήδη γερασμένος στόλος, που μετρά 13 αεροσκάφη, δεν έχει περάσει την απαιτούμενη συντήρηση το χειμώνα και έτσι από τα 13 παλιά Καναντέρ σε ετοιμότητα αυτή τη στιγμή είναι μόνον τα επτά! Μάλιστα, από αύριο Δευτέρα, τα πληρώματα των CL – 215 καλούνται να μετακινηθούν στη Σάμο, την Ανδραβίδα και την Πρέβεζα για να καλύψουν τις ανάγκες όλης της χώρας, πλην της Αττικής.
 
Την ίδια ώρα, εξαιτίας της έλλειψης κονδυλίων για τα καύσιμα των αεροσκαφών τα πληρώματα  δεν έχουν πραγματοποιήσει πολλές πτήσεις και το νέο προσωπικό δεν έχει προλάβει να εκπαιδευτεί επαρκώς. Η, δε, υποστελέχωση των αεροσκαφών, καθώς οι περισσότεροι πιλότοι έχουν παραιτηθεί λόγω των περικοπών, δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο το έργο του υπάρχοντος προσωπικού που καλείται να σβήσει τις φετινές φωτιές με πραγματικό κίνδυνο της ζωής του.
 
Στην πραγματικότητα, τα CL-215 θα έπρεπε να έχουν αποσυρθεί εδώ και χρόνια και να έχουν αντικατασταθεί με νέο στόλο καθώς στο Δημόσιο η συντήρησή τους κοστίζει περισσότερο και από την αγορά νέων Καναντέρ! Πρόκειται για τον δεύτερο τύπο αεροσκάφους σε ολόκληρη της Αεροπορία με το ακριβότερο κόστος ανά ώρα πτήσης. Να σημειωθεί ότι αυτός ο τύπος Καναντέρ είναι πλέον σε θέση να πραγματοποιήσει μόνον μία αεροπυρόσβεση τη μέρα, ενώ δεν μπορεί να απογειωθεί αν η θερμοκρασία ξεπεράσει τους 38 βαθμούς Κελσίου.
 
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, φέτος  δόθηκε το 1/3 των κονδυλίων που δίνονταν παλαιότερα για τα έξοδα της αεροπυρόσβεσης, ενώ η ανανέωση του στόλου είναι αρμοδιότητα της Πολιτικής Προστασίας και διενεργείται μέσω του ΕΣΠΑ, όπου θα μπορούσαν να είχαν διατεθεί σχετικά κονδύλια, αν υπήρχε πολιτική βούληση.
 
Οι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας πάντως κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου καθώς προβλέπεται θερμό καλοκαίρι και δηλώνουν ότι βρίσκονται σε οριακή κατάσταση με το ηθικό τους να έχει πληγεί εξαιτίας των περικοπών σε συνδυασμό με τις τεχνικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά.
 
Όσον αφορά στον πιο σύγχρονο στόλο που έχει στη διάθεσή της η Αεροπορία, τα CL-415, σε ετοιμότητα βρίσκονται τα έξι από τα μόλις οκτώ που διαθέτει η χώρα μας. Και σε αυτή την περίπτωση παρατηρούνται ελλείψεις σε προσωπικό, ενώ θα ο αριθμός των εν λόγω αεροσκαφών βάσει των αυξημένων πυρκαγιών, θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερος. Τα CL -415 αποδεικνύονται πιο αποτελεσματικά διαθέτοντας πιο γερούς κινητήρες, επιχειρούν κυρίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη και έχουν αγοραστεί από το 2001.
 
Πάντως πάγια τακτική τα τελευταία χρόνια στις περιπτώσεις εκτεταμένων πυρκαγιών και πολλών μετώπων φωτιάς στην Επικράτεια αποτελεί η ενοικίαση ξένων αεροσκαφών της εταιρείας  Έρικσον. Η ενοικίαση όμως τέτοιων αεροσκαφών ( αν και πρόκειται για ιδιαίτερα αποτελεσματικά πυροσβεστικά αεροσκάφη) κοστίζει πολύ ακριβά στο Δημόσιο, πολύ περισσότερο από τα να είχε ανανεωθεί ο υπάρχων στόλος.
 
Μάλιστα, από το 1999 και ύστερα, όταν άρχισαν οι ενοικιάσεις των πυροσβεστικών εναέριων μέσων, δύο εταιρείες κυριάρχησαν στο χώρο. Τα έργα και οι ημέρες τους απασχολούν ακόμη  τις εισαγγελικές αρχές. Σύμφωνα με το «Καρφί», στη μία δινόταν με «φωτογραφικές» διατάξεις απευθείας ανάθεση ενοικίασης συγκεκριμένου τύπου ελικοπτέρου, που όλως τυχαίως μόνο εκείνη διέθετε. Στην ίδια εταιρεία έγιναν και απευθείας αναθέσεις συντήρησης των ιδιόκτητων πυροσβεστικών ελικοπτέρων, που για άγνωστο λόγο παρέμεναν καθηλωμένα από 2 έως 4 χρόνια. Μόνο σε μία περίπτωση η εταιρεία ζήτησε 2,5 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση ενός ελικοπτέρου Super Puma, όταν στη διεθνή αγορά η αντίστοιχη τιμή συντήρησης δεν ξεπερνούσε τα 800.000 ευρώ.