Όλοι γνωρίζουμε ότι ο ήλιος είναι πηγή ζωής, αφού ενεργοποιεί τη βιταμίνη D, καταπολεμά τη μελαγχολία και βελτιώνει δερματικά προβλήματα.

Ταυτόχρονα, όμως, η υπερβολική και χωρίς καμιά προστασία έκθεσή μας σ’ αυτόν εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους, καθώς επισπεύδει τη γήρανση της επιδερμίδας μας και ευνοεί την ανάπτυξη ορισμένων καρκίνων του δέρματος. Και ειδικά τώρα, που η υπεριώδης ακτινοβολία είναι μια μόνιμη απειλή για όλους μας, εφόσον η τρύπα του όζοντος μεγαλώνει συνεχώς.

Για πιο αποτελεσματική, λοιπόν, προστασία τώρα το καλοκαίρι, που οι ακτίνες του ήλιου είναι πιο δυνατές, είναι απαραίτητη η εξειδικευμένη αντηλιακή προστασία, η πρόσθετη δηλαδή προφύλαξη που μας παρέχουν τα αντηλιακά, αρκεί βέβαια αυτά να επιλέγονται και να χρησιμοποιούνται σωστά.

Προστασία από ρούχα

Οι νάιλον κάλτσες επιτρέπουν την είσοδο πολλών βλαβερών ακτίνων, ενώ τα παντελόνια με πυκνή ύφανση (π.χ. τζιν) προσφέρουν μοναδική προστασία.

Ένα καπέλο τζόκεϊ ή ακόμη κι ένα απλό καπέλο προστατεύουν το πρόσωπο και τα αφτιά όσων εργάζονται στην ύπαιθρο καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Το ίδιο ισχύει και για όσους κάνουν σπορ σε ανοιχτό χώρο.

Τα καπέλα είναι απαραίτητα και για όσους δεν έχουν μαλλιά, δεδομένου ότι η έλλειψη μαλλιών αυξάνει τις πιθανότητες εμφάνισης δερματικού καρκίνου στο κεφάλι.

Για τα άτομα με ανοιχτό δέρμα (κόκκινα ή ξανθά μαλλιά) που σπάνια μαυρίζουν, συνιστάται ιδιαίτερα η χρησιμοποίηση των ρούχων ως μέσο προστασίας.

Προστασία από αντηλιακά

Ποια αντηλιακά πρέπει να χρησιμοποιήσετε;

Πρώτα απ’ όλα ελέγξτε το δείκτη προστασίας. Βεβαιωθείτε ότι το αντιηλιακό σας έχει ευρωπαϊκό δείκτη (η πληροφορία αυτή αναγράφεται στη συσκευασία), καθώς και η χώρα μας χρησιμοποιεί τους δείκτες αυτούς.
Στη συνέχεια διαλέξτε ένα προϊόν που ταιριάζει στο δικό σας τύπο δέρματος.

Εάν μαυρίζετε εύκολα και έχετε σκουρόχρωμη επιδερμίδα (μεσογειακός τύπος), επιλέξτε ένα αντιηλιακό με δείκτη προστασίας 12 (μέτρια προστασία).

Εάν στην αρχή κοκκινίζετε και κατόπιν μαυρίζετε, ένα αντιηλιακό με δείκτη προστασίας 20 (υψηλή προστασία) είναι το καταλληλότερο για εσάς.

Εάν μαυρίζετε με μεγάλη δυσκολία και το δέρμα σας κοκκινίζει πολύ γρήγορα, χρησιμοποιήστε ένα αντιηλιακό με δείκτη προστασίας μεγαλύτερο του 20 (25, 50 ή 60, ακραία δηλαδή προστασία).

Επιλέξτε ένα ευχάριστο στη χρήση αντιηλιακό και ελέγξτε το άρωμα, την υφή και την τιμή του.

Αποτελεσματικότερα αντηλιακά

Ο δείκτης προστασίας τους θα πρέπει να επιλέγεται πάντα ανάλογα με τον τύπο του δέρματος. Τα ανοιχτόχρωμα δέρματα χρειάζονται μεγαλύτερο δείκτη προστασίας από τα σκουρόχρωμα.

Η βάση τους πρέπει να είναι συμβατή με το βαθμό λιπαρότητας του δέρματος. Έτσι, τα λιπαρά δέρματα έχουν ανάγκη από γαλακτώματα ή λοσιόν, ενώ τα ξηρά από κρέμες και λάδια.

Το αντιηλιακό πρέπει να μπαίνει πάντα σε καλά πλυμένο και στεγνό δέρμα και όχι σε ιδρωμένο, βρόμικο ή λιπαρό.

Αποφεύγετε να «παστώνετε» το δέρμα σας με αντιηλιακό. Ένα λογικό πάχος επάλειψης είναι 0,5-1 mm.

Πρέπει να ανανεώνετε το αντιηλιακό σας εάν μένετε στον ήλιο πάνω από 3-4 ώρες, όταν ιδρώνετε πολύ και αν μπαινοβγαίνετε στη θάλασσα.

Υγιεινό μαύρισμα

Τις πρώτες μέρες στον ήλιο κάνετε ηλιοθεραπεία προοδευτικά. Αποφεύγετε την παραλία από τις 12-4 μ.μ.τού βουτήξετε στη θάλασσα.

Προστατευθείτε ακόμα και κάτω από την ομπρέλα, γιατί η άμμος αντανακλά τις ακτίνες του ήλιου και μπορεί έτσι να πάθετε δυνατά εγκαύματα.

Πίνετε πολλά υγρά, ιδιαίτερα δροσερό νερό. Αποφεύγετε το πολύ παγωμένο νερό.

Προστατεύετε τα μάτια σας από τις αντανακλάσεις των ηλιακών ακτίνων στο νερό ή την άμμο. Διαφορετικά, υπάρχει κίνδυνος βλάβης του κερατοειδούς.

Πριν από την ηλιοθεραπεία αποφεύγετε να φοράτε αρώματα, γιατί ορισμένα προκαλούν φωτοευαισθησία και ευθύνονται για την εμφάνιση αντιαισθητικών καφέ λεκέδων στο δέρμα.

Μετά την ηλιοθεραπεία, το βράδυ, ενυδατώστε την επιδερμίδα σας με ένα γαλάκτωμα. Έτσι, θα διαρκέσει περισσότερο και το μαύρισμά σας.

Αν καείτε από τον ήλιο, χρησιμοποιήστε ειδικές κρέμες για τις περιοχές του δέρματος που σας... καίνε.

Είδη αντηλιακών

Γαλακτώματα: Είναι κατάλληλα για το σώμα και κάθε τύπο δέρματος. Με την ιδιότητά τους να απλώνονται και να απορροφώνται γρήγορα από την επιδερμίδα εξασφαλίζουν μεγάλη προστασία, καταπραΰνουν και ενυδατώνουν. Όσο διαρκεί η ηλιοθεραπεία, πρέπει να ανανεώνονται συχνά.

Λάδια: Επειδή δε φεύγουν εύκολα από το δέρμα, αποτελούν ιδανικά φίλτρα προστασίας για ανθεκτικές και μαυρισμένες επιδερμίδες. Μειονέκτημά τους, ότι λιπαίνουν το δέρμα, το κάνουν να γυαλίζει και να κολλάει πάνω του η άμμος.

Κρέμες: Κατάλληλες για το πρόσωπο (λόγω του ότι είναι πιο παχύρρευστες), είναι σε θέση να προσφέρουν μεγαλύτερη προστασία και ενυδάτωση από ό, τι τα γαλακτώματα. Και αυτές πρέπει να ανανεώνονται συχνά στη διάρκεια της ηλιοθεραπείας.

Ζελ: Ιδανικά για το σώμα και το πρόσωπο, μειώνουν τις πιθανότητες να εμφανιστούν αλλεργίες, λόγω του ότι δεν περιέχουν λιπαρά, συντηρητικά και αρώματα. Κατάλληλα για λιπαρές επιδερμίδες.

Φωτότυπος

Αυτός καθορίζει πόσο ευάλωτο είναι το δέρμα μας στον ήλιο. Καθένας μας, λοιπόν, έχει –ανάλογα με το χρώμα του δέρματος, των μαλλιών και των ματιών του– το δικό του φωτότυπο. Γι’ αυτό, εάν κάποιου το δέρμα καίγεται ευκολότερα στον ήλιο, θα πρέπει να τον αποφεύγει ή να χρησιμοποιεί αντηλιακά με μεγαλύτερο δείκτη προστασίας.

Δείκτης προστασίας

Είναι ένας αριθμός που αναγράφεται σε όλα τα αντηλιακά και δείχνει πόσο περισσότερο χρόνο μπορούμε να μένουμε στον ήλιο, χρησιμοποιώντας ένα συγκεκριμένο αντιηλιακό, σε σχέση με το χρόνο που θα μπορούσαμε να μείνουμε χωρίς αυτό.

Για παράδειγμα, αν ένα αντιηλιακό έχει δείκτη προστασίας 4, αυτό σημαίνει ότι κάποιος που θα μπορούσε να μείνει στον ήλιο δίχως αντιηλιακό για 15 λεπτά χωρίς να κοκκινίσει με αυτό το αντιηλιακό μπορεί να κάνει ηλιοθεραπεία για 60 λεπτά.

Όμως, αυτοί οι υπολογισμοί, πρακτικά, δεν ανταποκρίνονται πάντα στην πραγματικότητα, αφού παράγοντες όπως ο ιδρώτας, το κολύμπι, το πάχος της επίστρωσης επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα του αντιηλιακού.

Οι δείκτες συνήθως ξεκινούν από το 2 και φτάνουν έως το 50, όπου τότε έχουμε και απόλυτη προστασία.