Ένταση επικράτησε και σήμερα στη δίκη του πρώην υπουργού, Άκη Τσοχατζόπουλου όταν η Πολιτική Αγωγή υποστήριξε ότι από έγγραφα προκύπτει «μεθόδευση» του πρώην υπουργού Άμυνας προκειμένου να επιλεγεί για την κατασκευή των υποβρυχίων η γερμανική εταιρεία HDW.

Οι συνήγοροι του Δημοσίου υποστήριξαν ότι υπήρξε «πολύ συγκεκριμένη μεθόδευση» από τον κατηγορούμενο πρώην υπουργό, ώστε «να πάμε με νομότυπους τρόπους στην υπογραφή των συμβάσεων», προκαλώντας την αντίδραση τόσο του κ. Τσοχατζόπουλου όσο και του συγκατηγορούμενού του πρώην διευθυντή εξοπλισμών Γιάννη Σμπώκου.

Πολιτική Αγωγή: Το ΚΥΣΕΑ έδωσε την προμήθεια στα Ελληνικά Ναυπηγεία τον Ιούλιο του 1998, χωρίς να υποδεικνύει κατασκευαστή για τα υποβρύχια. Τον Οκτώβριο του 1998, το ΚΥΣΕΑ αποφασίζει -μετά από πρόταση του Πολεμικού Ναυτικού- να επιλέξει την HDW και τα Ελληνικά Ναυπηγεία… Υπήρξε μεθόδευση πολύ συγκεκριμένη από τον κ. Τσοχατζόπουλο και δεν έχει να κάνει με την τυπική νομιμότητα των συμβάσεων. Έγινε μεθόδευση να πάμε με νομότυπους τρόπους στην υπογραφή των συμβάσεων.

Τσοχατζόπουλος: Αυτό είναι πρωτοφανές. Από πού κι ως πού αντλούν το δικαίωμα και αμφισβητούν την εγκυρότητα θεσμοθετημένων οργάνων; Πάνε να συνδέσουν τη θεσμική δουλειά με κάποιον τρίτο. Εμένα. Επιβαρύνουν το δικαστήριο με άσχετα πράγματα.

Πρόεδρος: Μην αντιδράτε με οτιδήποτε. Αυτή είναι η κατηγορία. Θα την ακούτε συνέχεια.

Τσοχατζόπουλος: Ποια κατηγορία; Δεν υπάρχει καμία κατηγορία. Είναι ανύπαρκτη.

Πρόεδρος: Για εσάς δεν υπάρχει...

Τσοχατζόπουλος: Είναι ιστορίες της Πολιτικής Αγωγής.

Τον λόγο πήρε και η υπεράσπιση του πρώην υπουργού, που αμφισβήτησε τους ισχυρισμούς της πλευράς του Δημοσίου. Ο εκ των συνηγόρων του πρώην υπουργού, κ. Παγορόπουλος, αναρωτήθηκε: «Πώς είναι δυνατόν να πει ο Τσοχατζόπουλος, και να συνεργαστεί το ΚΥΣΕΑ, ας βάλουμε μπροστά τα Ναυπηγεία για να κάνουμε τη… “δουλειά”;».

Πολιτική Αγωγή: Από τα έγγραφα της Πολιτικής Αγωγής φαίνεται η διασύνδεση, η μίζα και η ροή του «μαύρου» χρήματος.

Τσοχατζόπουλος: Τι λέει κ. Πρόεδρε;

Πρόεδρος: Αυτή είναι η κατηγορία. Αν δεν την αντέχετε αποχωρείστε…

Τσοχατζόπουλος: Πρέπει να σταματήσετε αυτό το θέατρο. Τα έγγραφα που διαβάζονται είναι τα επίσημα του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου. Αυτά τα έγγραφα ελέγχονται από θεσμικά όργανα. Μέχρι να φτάσουν στον υπουργό ελέγχονται πέντε φορές. Οι κυρίες της πολιτικής αγωγής δεν έχουν ιδέα πώς γίνονται αυτά τα πράγματα και διατυπώνουν κατηγορητήριο που δεν έχει καμία σχέση. Να σταματήσει αυτό.

Η Πολιτική Αγωγή αντέτεινε ότι ενώ υπήρχαν 5 τύποι υποβρυχίων επέλεξαν τα συγκεκριμένα και ότι αυτή μεθόδευση έγινε εκ του πονηρού.

Ο κατηγορούμενος Γιάννης Σμπώκος αντέδρασε έντονα σε όσα υποστήριξε η πλευρά του Δημοσίου λέγοντας ότι επιλέγονται αποσπασματικά τα έγγραφα:

«Το έχουμε ζήσει αυτό από το 2004. Εστιάζουν σε σημεία που αποπροσανατολίζουν. Λέει το κατηγορητήριο ότι προκειμένου να επιλεγεί η HDW δόθηκαν ποσά τα οποία μετακυλήθηκαν στο κόστος των συμβάσεων και επιβάρυναν το Ελληνικό Δημόσιο. Το δικαστήριο σας πρέπει να αποφανθεί επί της δωροδοκίας. Πρέπει να αποφανθεί ποιος είναι ο ρόλος του καθενός. Για την ανάθεση των υποβρυχίων υπήρξαν τέσσερις πόλοι λήψης αποφάσεων, με πρώτο το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ), τη “μητέρα” των αποφάσεων.

Για την ανάθεση των υποβρυχίων έλαβε πέντε αποφάσεις. Το Ναυτικό, ως μόνος αρμόδιος φορέας, κάνει την έρευνα αγοράς. Αφού επεξεργαστεί τα στοιχεία αποκλείει κάποια και φτιάχνει μία μικρή λίστα κριτηρίων, ορίζοντας προδιαγραφές και ανελαστικά κριτήρια. Ένα από αυτά το είχε μόνο ο συγκεκριμένος τύπος υποβρυχίων, τα 214. Δεύτερος πόλος, ο “πατέρας” των αποφάσεων, είναι το ΚΥΣΕΑ. Παίρνει τις αποφάσεις του ΑΝΣ και ασχολείται με τον τρόπο υλοποίησης του προγράμματος. Το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε να αναθέσει το πρόγραμμα στα Ελληνικά Ναυπηγεία (ΕΝΑΕ), μια πολιτική απόφαση -κατά την άποψη μου- πολύ σωστή, για να μείνει και κανένα φραγκάκι στην Ελλάδα. Τα ΕΝΑΕ ενημέρωσαν ότι είχαν αποκλειστικό συμβόλαιο με HDW.

Παρόλο που τα γερμανικά υποβρύχια ως πιο σύγχρονα θα έπρεπε να είναι τα ακριβότερα, ήταν τα φθηνότερα. Ως γενικός διευθυντής δεν θα δεχόμουν να βάλω την υπογραφή μου σε ένα ακριβό υποβρύχιο. Να σημειώσω ότι το ΚΥΣΕΑ δεν δέχεται πάντα τις εισηγήσεις. Κορυφαίο παράδειγμα για αυτόν τα πολεμικά αεροσκάφη F16. Η αεροπορία εισηγήθηκε για τα F15 και το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε τα F16. Ο τρίτος πόλος, καταλύτης των αποφάσεων, ήταν τα Ναυπηγεία και ο τέταρτος ο “υλοποιητής” εμείς. Πού είναι η μεθόδευση; Μπορεί να έγινε σε επίπεδο Ναυτικού; Να τη δούμε. Μπορεί να έγινε σε επίπεδο ΚΥΣΕΑ; Σε 15 υπουργούς; Θέλω να σημειώσω ότι η πολιτική αγωγή προσκόμισε κάποια έγγραφα άκρως απόρρητα, ενώ εγώ έπρεπε να πάρω έγκριση για να τα επικαλεστώ και τώρα έχουν γίνει φέιγ-βολάν οι απόρρητοι χάρτες της χώρας. Εν κατακλείδι έχουμε μια διαδικασία απολύτως σύννομη, όχι “νομότυπη”. Είχε προσδιοριστεί σχεδόν ανελαστικά η ανάθεση των υποβρυχίων».

Πολιτική Αγωγή: Ο κατηγορούμενος, όπως έθεσε τα ζητήματα, επιβεβαίωσε τον ισχυρισμό μας περί μεθόδευσης. Αυτό έλεγε και ο «κύκλος της προσευχής» να προσδιορίσουμε τα κριτήρια.

Τσοχατζόπουλος: Μας συκοφαντείτε. Ο κ. Σμπώκος περιέγραψε επακριβώς πώς γίνεται διαδικασία. Η Εθνική Επιτροπή Αμυντικής Βιομηχανίας, με πρόεδρο τον κ. Σημίτη, σε συνεργασία με το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε για την τόνωση της ελληνικής οικονομίας αυτά να γίνονται στα ελληνικά ναυπηγεία. Αυτό συνέβη το 1997, περίπου την ίδια περίοδο που υπεγράφη η σύμβαση της ΕΝΑΕ με τη HDW. Την ίδια περίοδο ανταγωνίστριες εταιρείες έλεγαν για επηρεασμό της στρατιωτικής ηγεσίας… Όλο αυτό το «στόρι» αναπτύχθηκε, και δυστυχώς την πάτησαν και οι δικαστικές αρχές

Πρόεδρος: Succes story είναι αυτό…