Η ποσότητα πετρελαίου που εκλύεται πλέον από το ναυάγιο του Sea Diamond στη θαλάσσια περιοχή Αθηνιός Σαντορίνης, είναι πολύ μικρή και ανεβαίνει με μορφή σταγόνων, καθώς το μεγαλύτερο μέρος διέρρευσε και περισυλέχθηκε από τα ειδικά συνεργεία κατά τη βύθιση του πλοίου, ενώ το αντιρρυπαντικό φράγμα, στην περιοχή, είναι απολύτως αξιόπιστο.

Αυτό υποστήριξε κατά την κατάθεσή του στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, όπου διεξάγεται η δίκη για το ναυάγιο του Sea Diamond, με κατηγορούμενους 13 άτομα (σ.σ. επτά μέλη του πληρώματος, πέντε μέλη της διαχειρίστριας εταιρείας και ένας του νορβηγικού νηογνώμονα), ο δόκτωρ Βασίλης Μαμαλούκας, υπεύθυνος της εταιρείας «Τεχνική Προστασία Περιβάλλοντος», στην οποία έχει ανατεθεί η λήψη μέτρων αντιμετώπισης επιφανειακής ρύπανσης στο σημείο. Σχετική μελέτη αποδεικνύει ότι οι 11 δεξαμενές του πλοίου κατά τη βύθισή του, λόγω της μεγάλης αυξομείωσης της πίεσης και του βάθους, 127-148 μέτρα, συνεθλίβησαν, γι’ αυτό και η μεγαλύτερη διαρροή σημειώθηκε τότε και αντιμετωπίστηκε αποτελεσματικά, υποστήριξε ο Ωκεανογράφος.

Ανέφερε, επίσης, ότι το έργο της απορρύπανσης από την εταιρεία στο σημείο ξεκίνησε άμεσα και αντιμετωπίστηκε σε δύο φάσεις, η πρώτη προέβλεπε καθαρισμό της θαλάσσιας περιοχής και η δεύτερη των ακτών.

Δήλωσε ότι από τους συνολικά 425 τόνους αποβλήτων καυσίμων του πλοίου μαζεύτηκαν από τα ειδικά συνεργεία οι 330, ενώ το κόστος, πέραν της σημερινής παροχής υπηρεσιών απορρύπανσης στην περιοχή, ξεπέρασε τα 10 εκατ. ευρώ, ποσό που υποχρεωνόταν να καταβάλει η ασφαλιστική εταιρεία του πλοίου και η πλοιοκτήτρια.

Πρόσθεσε ακόμα ότι από την αρχή την όλη διαδικασία απορρύπανσης στη θαλάσσια περιοχή παρακολούθησαν δύο στελέχη του διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού ITOPF, που έχει ως στόχο την αντιμετώπιση διαρροών χημικών πετρελαίου στη θάλασσα, ενώ, όπως σημείωσε, όταν ολοκληρώθηκε το σχετικό έργο, παραδόθηκε στις τοπικές και λιμενικές αρχές του νησιού της Σαντορίνης, οι οποίες δήλωσαν ικανοποιημένες από το αποτέλεσμα.

Περιγράφοντας τη δυνατότητα του φράγματος, ο Ωκεανογράφος είπε στο δικαστήριο ότι πρόκειται για ένα φράγμα ανοιχτής θαλάσσης από νεοπρένιο (υλικό που κατασκευάζουν τα φουσκωτά σκάφη) και γι’ αυτό το λόγο είναι πολύ ανθεκτικό και μπορεί να ακολουθεί τον κυματισμό στη θάλασσα.

Υπογράμμισε ότι γύρω από αυτό υπάρχει ένα σύστημα αγκυροβολίας που του επιτρέπει να αντέχει σε πολύ μεγάλη κακοκαιρία, ενώ η περίμετρός του κυκλικά είναι περίπου 500 μέτρα και το βάθος του 1,20 κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Ολοκληρώνοντας την κατάθεσή του, ο δόκτωρ Βασίλης Μαμαλούκας υποστήριξε ότι πρόκειται για ένα από τα πιο ακριβά είδη αντιρρυπαντικών φραγμάτων που πρέπει να αντικαθίσταται κατά περιόδους, ενώ, όπως ανέφερε, έχει χαρακτηριστεί από τη Διεύθυνση Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του υπουργείου Ναυτιλίας ως το μοναδικό στην Ευρώπη.