Γράφει η Αναστασία Γαλάνη

Ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Μητσοτάκης, υπέγραψε εγκύκλιο για την επιτάχυνση των πειθαρχικών διαδικασιών για τους δημοσίους υπαλλήλους, καθώς και για την άρση πιθανόν αιτιών ακυρότητας αυτών των διαδικασιών.

Αν και το υπουργείο διατείνεται ότι η πρόοδος που έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής είναι μεγάλη και το πρώτο μεγάλο «ξεσκαρτάρισμα» των επιόρκων υπαλλήλων έχει γίνει, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι στο Δημόσιο οι παθογένειες είναι τόσο βαθιές που δύσκολα το κλίμα ατιμωρησίας θα ανατραπεί.

Σε μια προσπάθεια αποσαφήνισης των προθέσεων του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης σχετικά με τους υπαλλήλους που έχουν εκκρεμότητες με το Πειθαρχικό Συμβούλιο διευκρινίζονται οι όροι και οι προτάσεις του κ. Μητσοτάκη για την πάταξη της ατιμωρησίας.

Τα Πρωτοβάθμια Πειθαρχικά Συμβούλια οφείλουν πλέον να αποστέλλουν στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο πλήρεις τους φακέλους των υποθέσεων, συνοδευόμενους και από κατάλογο περιεχομένων εγγράφων.

Λόγω της σπουδαιότητας του θέματος, το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης έχει αρχίσει να υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης. Το υπουργείο έχει την αρμοδιότητα του συντονισμού και ασκεί επιτελικό ρόλο, γι' αυτό και η ουσιαστική πρόοδος των πρωτοβουλιών συνδέεται άρρηκτα με τον βαθμό συνεργασίας των υπουργείων, αλλά και των αρμόδιων οργάνων που είναι επιφορτισμένα με τον πειθαρχικό έλεγχο στο Δημόσιο Τομέα.

Το ερώτημα που γεννάται βέβαια είναι πως θα διαχειριστεί ο κ. Μητσοτάκης το φαινόμενο των υπουργείων που εδώ και καιρό έκαναν τα… στραβά μάτια στην ελλιπή λειτουργία των οργάνων που έχουν την ευθύνη της επιβολής κυρώσεων.

Ας μην ξεχνάμε ότι το πολυδαίδαλο πειθαρχικό σύστημα που επικρατεί στο Δημόσιο σε συνδυασμό με την μέχρι πρότινος  άρνηση των δικαστικών λειτουργών να συμμετάσχουν στη σύνθεση των νέων πειθαρχικών, καθώς και η πολυδιάσπαση των ελεγκτικών μηχανισμών επιτείνουν το χάος στην άσκηση της πειθαρχικής ευθύνης.

Παράλληλα, προχωράει η επικαιροποίηση των ατομικών φακέλων των δημοσίων υπαλλήλων με έμφαση στον έλεγχο των πιστοποιητικών γλωσσομάθειας, ενώ συνεχίζονται με αμείωτη ένταση έπειτα από εντολή του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης οι επιτόπιοι έλεγχοι του Σώματος Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) για την τήρηση του ωραρίου εργασίας στο Δημόσιο και κατά συνέπεια τον εντοπισμό των χρονίως απουσιαζόντων υπαλλήλων.

Είναι μάλλον απορίας άξιο κατά πόσο αποτελεσματικός μπορεί να κριθεί ένας μηχανισμός «επιτηρητή» για το ωράριο, όταν σε πολλά υπουργεία δεν τηρείται το συστήματα της κάρτας και πως είναι δυνατόν να ελεγχθεί η άφιξη και η αναχώρηση από την εργασία εκατοντάδων υπαλλήλων καθημερινά όταν οι… κοπανατζήδες έχαιραν πλήρους «στήριξης» των ανωτέρων τους. Σαφέστατα, η αποδοτικότητα και η συνέπεια ενός υπαλλήλου δεν λύνεται με επιτόπιους ελέγχους, όσο με την σωστή λειτουργία της κάθε υπηρεσίας.

Την ίδια στιγμή, υποστηρίζεται  ότι τον τελευταίο μήνα απολύθηκαν για σοβαρούς ποινικούς και πειθαρχικούς λόγους 104 δημόσιοι υπάλληλοι ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό από τον Ιούλιο του 2012 σε 204, ενώ οι υπάλληλοι που έχουν τεθεί σε αυτοδίκαιη αργία το ίδιο χρονικό διάστημα (Ιούλιος 2012 – Ιούλιος 2013) ανέρχεται σε 993.

Επιπλέον, το τελευταίο χρονικό διάστημα εξετάστηκαν στα Πειθαρχικά Συμβούλια, περίπου 500 υποθέσεις, εκ των οποίων οι 350 στα Πρωτοβάθμια Πειθαρχικά Συμβούλια το πρώτο εξάμηνο του έτους και οι υπόλοιπες 150 στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο, το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου 2013.

Αν και είναι σαφής η πρόθεση του κ. Μητσοτάκη να ξεμπλοκάρει ένα σχεδόν παράλυτο Δημόσιο με την επιτάχυνση των διαδικασιών στα Πειθαρχικά Συμβούλια, αμφίβολο παραμένει πως θα επιτευχθεί ο στόχος της απομάκρυνσης των συνολικά 7000 επιόρκων που η τρόικα είχε υπολογίσει και είχε ζητήσει από την ελληνική κυβέρνηση τον Μάρτιο, καθώς βρισκόμαστε ακόμα στους συνολικά 1.197 απολυμένους υπαλλήλους, ενώ πλέον το ενδιαφέρον φαίνεται να πέφτει στους… κοπανατζήδες.

Στην πραγματικότητα πάντως οι εν λόγω «δράσεις» του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης δεν φαίνεται να αλλάζει ιδιαίτερα την κατάσταση στο Δημόσιο από την άποψη της… δύσκαμπτης λειτουργίας του, της μειωμένης απόδοσης προς τον πολίτη λόγω γραφειοκρατίας και όσων συνεχίζουν να την «σκαπουλάρουν» καθώς οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση χρειάζονται περισσότερο χρόνο και συντονισμένη προσπάθεια όλων των υπουργείων. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, οι προτάσεις του σχεδίου του κ. Μητσοτάκη για την πειθαρχική ευθύνη των δημοσίων υπαλλήλων καθίστανται πραγματικά αναγκαίες.