Το ευέλικτο σύστημα μεταφοράς, που στηρίζεται στην υπηρεσία μετακίνησης κατοίκων πόρτα - πόρτα, με ταξί, εφαρμόζεται πιλοτικά στο δήμο Καστοριάς, εδώ και περίπου δύο μήνες, με στόχο να εξυπηρετήσει δημότες που ζουν σε αραιοκατοικημένες περιοχές ή σε οικισμούς όπου δεν υπάρχει εξυπηρέτηση με λεωφορείο.

Τα τελευταία χρόνια οι ευέλικτες υπηρεσίες μεταφοράς κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος σε ευρωπαϊκές και ελληνικές επαρχιακές πόλεις, καθώς προσφέρουν συμπληρωματικές λύσεις στην παροχή δημόσιων μεταφορικών υπηρεσιών, εξυπηρετώντας μη προγραμματισμένες ανάγκες μετακίνησης, σε χρονικές περιόδους χαμηλής αλλά και αυξημένης ζήτησης, αλλά και συγκεκριμένες κατηγορίες επιβατών (π.χ. ΑμεΑ, ηλικιωμένους, φοιτητές, τουρίστες, κλπ.).

Μετά τα παραδείγματα της Καβάλας και της Χρυσούπολης, η υπηρεσία μεταφοράς με ταξί, πόρτα - πόρτα, εφαρμόζεται και στην πόλη της Καστοριάς, με σκοπό να συνεχιστεί μέχρι και τον Ιούνιο. Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, που αναπτύσσει το πρόγραμμα, με την υποστήριξη του δήμου και τη συνεργασία του τοπικού Συνεταιρισμού των Ταξί, έχουν θέσει σε εφαρμογή την υπηρεσία, που λειτουργεί με βάση την ζήτηση, αλλά σε πολύ χαμηλότερο κόστος από ότι θα πλήρωνε κανείς την ιδιωτική χρήση του ταξί.

Οι χρήστες πρέπει να κάνουν κράτηση το αργότερο μια μέρα πριν την ημέρα της μετακίνησης και να επιβεβαιώσουν την κράτησή μόλις οριστικοποιηθεί η διαδρομή που θα ακολουθηθεί. Οι μετακινήσεις που έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά (ώρα αναχώρησης και διαδρομή) ομαδοποιούνται και συνδυάζονται. Για την τιμολόγηση της υπηρεσίας η περιοχή εξυπηρέτησης έχει χωριστεί σε εφτά ζώνες και το κόστος της υπηρεσίας είναι προκαθορισμένο (από ένα έως πέντε ευρώ) με βάση τη ζώνη προέλευσης και τη ζώνη προορισμού της μετακίνησης.

«Το σύστημα δεν έχει ακόμη την αναμενόμενη ζήτηση» αναφέρει ο υπεύθυνος της Ερευνητικής Ομάδας Συστημάτων Μεταφορών του ΑΠΘ, καθηγητής Αριστοτέλης Νανιόπουλος και επισημαίνει ότι είναι απαραίτητες παρεμβάσεις από την πλευρά του υπουργείου Μεταφορών, όπως η θεσμική κατοχύρωση ή η απαγόρευση μονοπωλίων, ώστε να διευκολυνθούν τέτοιου είδους πρωτοβουλίες. Στόχος της υπηρεσίας είναι να μπορέσει να διατηρηθεί στη συνείδηση των κατοίκων και να καταστεί οικονομικά βιώσιμη, χωρίς επιδοτήσεις από την πολιτεία.

Το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα FLIPPER

H Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων Μεταφορών του Α.Π.Θ. παρουσίασε σήμερα σε ανοιχτή εκδήλωση στην Καστοριά, το ευρωπαϊκό πρόγραμμα FLIPPER, στο οποίο συμπράττουν 11 φορείς χωρών της ΕΕ για την ανάπτυξη ευέλικτων μεταφορικών υπηρεσιών.

Τους 11 συνεργαζόμενους φορείς αποτελούν τοπικές αρχές, εταιρίες μεταφορικών υπηρεσιών και πανεπιστήμια από 9 χώρες της Ε.Ε. Χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα INTERREG IVC και ξεκίνησε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 2008. Ασχολείται με την έρευνα, την ανταλλαγή εμπειριών, την μεταφορά καλών πρακτικών και την επωφελή για όλους συνεργασία αναφορικά με την εφαρμογή των ευέλικτων συστημάτων μεταφοράς σε πόλεις, περιφερειακές περιοχές και μικρές πόλεις. Συντονιστής του έργου είναι η Δημόσια Μεταφορική Αρχή της Μπολόνια της Ιταλίας.