Ανάβει... φωτιές η διδασκαλία των Θρησκευτικών

Ανάβει... φωτιές η διδασκαλία των Θρησκευτικών
Γράφει η Αναστασία Γαλάνη
 
Την κατηγορηματική διαβεβαίωση ότι «το νέο Πρόγραμμα Σπουδών αφορά στη θρησκευτική αγωγή και όχι στην εκκλησιαστική κατήχηση», δίνει το υπουργείο Παιδείας με έγγραφό του στη Βουλή σε μια προσπάθεια να εξισορροπήσει τις αντίθετες «φωνές» μέσα στη Βουλή για το ύφος των Θρησκευτικών στο νέο Λύκειο.

Από τη μία το υπουργείο επιχειρεί να διασφαλίσει τον μη εκκλησιαστικό χαρακτήρα του μαθήματος σε μια σύγχρονη κοινωνία και από την άλλη να καθησυχάσει θεολόγους και συλλόγους γονέων που ζητούν να μην χαθεί ο ορθόδοξος θεολογικός χαρακτήρας του μαθήματος. 

Το έγγραφο αρχικά διαβιβάστηκε στη Βουλή τον Ιούλιο έπειτα από αναφορά που είχε κατατεθεί στη Βουλή από την Πανελλήνια Ένωση Γονέων Χριστιανική Αγωγή-Τμήμα Τρικάλων και ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Ηλία Βλαχογιάννη για την επιβολή πανθρησκειακής διδασκαλίας και αλλοίωσης του πραγματικού χαρακτήρα του μαθήματος. Ταυτόχρονα, το υπουργείο γίνεται αποδέκτης κριτικής και από εκσυχγρονιστικές φωνές που καταγγέλουν θρησκοληψία στα σχολεία. Είναι προφανές ότι  η επικαιροπιοιημένη διαβεβαίωση του υπουργείου έρχεται να απαντήσει στο... αλαλούμ που έχει προκληθεί για το μάθημα των Θρησκευτικών.

Οι... προτάσεις της κυρίας Ρεπούση

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ, Μαρία Ρεπούση, είχε ζητήσει να καταργηθούν τα Θρησκευτικά- εκφράζοντας την γενικότερη άποψη της ΔΗΜΑΡ- προκαλώντας αντιδράσεις.  Πιο συγκεκριμένα, η κυρία Ρεπούση είχε ζητήσει από την επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, να γίνει προαιρετική η διδασκαλία των Θρησκευτικών στα ελληνικά σχολεία και να σταματήσει η «ορθόδοξη κατήχηση». Σε διαφορετική περίπτωση, προτείνει να αλλάξει η ύλη του συγκεκριμένου μαθήματος και από Θρησκευτικά να γίνει «θρησκειολογία όπως ήταν σε παλαιότερα σχέδια επι υπουργίας της Άννας Διαμαντοπούλου».

Υπουργείο Παιδείας: Θρησκευτική αγωγή και όχι κατήχηση

Στο έγγραφο διευκρινίζεται ότι «η πρόταση του νέου Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά παρουσιάζει ένα μάθημα ανοιχτό και πλουραλιστικό, που διατηρεί τον γνωσιακό και παιδαγωγικό χαρακτήρα που είχε ως τώρα, αλλά επιπλέον λαμβάνει υπόψη τις μορφωτικές ανάγκες των σύγχρονων μαθητών και εμπλουτίζεται με περισσότερα στοιχεία για τις χριστιανικές παραδόσεις της Ευρώπης και τις άλλες μεγάλες θρησκείες». Όπως αναφέρει και ο υφυπουργός Παιδείας Συμεών Κεδίκογλου, «οι συντεταγμένες αυτές διαμορφώνουν ένα πρόγραμμα θρησκευτικού μαθήματος το οποίο ξεκινά και έχει επίκεντρο την ελληνορθόδοξη παράδοση του τόπου, την παράδοση της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας.

Όπως επίσης αναφέρεται «κέντρο, αφετηρία και πρωταρχικό μέλημα του μαθήματος είναι η Ορθόδοξη πίστη και ζωή αλλά οφείλει και πρέπει να έχει ορίζοντα αναφοράς και διαλόγου και με τις άλλες χριστιανικές κατανοήσεις, τις άλλες θρησκευτικές παραδόσεις και τις σύγχρονες φιλοσοφικές ή άλλες μορφές πνευματικότητας».

Ο υφυπουργός Παιδείας κάνει γνωστό ότι οι βασικές Θεματικές Ενότητες που αφορούν την Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη θα επικεντρώνονται στην ορθόδοξη δογματική διδασκαλία, τη λατρεία, την πίστη και την οργάνωση της Εκκλησίας, τους αγίους της Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς και τα πρόσωπα που εξέφρασαν την πίστη τα νεότερα χρόνια μέχρι τις ημέρες μας, τα κείμενα της Αγίας Γραφής, καθώς και τα πατερικά και αγιολογικά κείμενα, τα σύγχρονα θέματα ζωής που προσεγγίζονται σε σχέση με τη μαρτυρία της Ορθόδοξης Παράδοσης, τα κύρια ιστορικά γεγονότα και την πορεία του Χριστιανισμού με έμφαση στην Ορθόδοξη παράδοση και την σχέση του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού.

Θα διδιάσκονται και άλλες θρησκείες αλλά με... μέτρο

Για τις αναφορές που θα γίνονται στις άλλες θρησκείες, ο υφυπουργός αναφέρει πως αυτές θα γίνονται «όπου αυτό κρίνεται σκόπιμο» και πάντως «σε ποσοστό όχι άνω του 10% επί της συνολικής διαπραγματευόμενης ύλης κάθε θεματικής ενότητας». Οι μαθητές δεν καλούνται να μελετήσουν σε βάθος άλλες θρησκείες αλλά απλώς να εντάξουν στο πεδίο των θρησκευτικών τους γνώσεων κάποια ακόμη στοιχεία για τις θρησκείες αυτές με δεδομένο κιόλας ότι οι θρησκειολογικές αναφορές στα βιβλία θρησκευτικών υπάρχουν ήδη από τη δεκαετία του ΄60 στο Γυμνάσιο ενώ στο Δημοτικό ήδη με τα ισχύοντα βιβλία του 2003-2006.
 
«Το Πρόγραμμα Σπουδών δεν μπορούσε να μη λάβει σοβαρά υπόψη του, ότι στον σύγχρονο κόσμο οι μαθητές έχουν πολλές ευκαιρίες να πληροφορηθούν-συχνά με ανορθόδοξο τρόπο έως και επιζήμιο- από πολλές πηγές (τηλεόραση-βιντεοπαιχνίδια κινηματογράφος-διαδίκτυο), δεδομένα που αφορούν στην πίστη και στη λατρεία ανατολικών κυρίως θρησκειών και των ποικίλων παραφυάδων τους, όπως εμφανίζονται στον δυτικό κόσμο», τονίζεται στο έγγραφο του υπουργείου Παιδείας για να καταλήξει ότι «επομένως, ένα σοβαρό σχολικό μάθημα Θρησκευτικών, που αισθάνεται τον παλμό των εξελίξεων στη σύγχρονη κοινωνία, δεν θα ήταν δυνατό να αδιαφορήσει για την σωστή και υπεύθυνη ενημέρωση των μικρών μαθητών με στόχο την αποφυγή της παραπληροφόρησης και των συνεπαγόμενων κινδύνων».
 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο