Κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος στις δαπάνες για τη μεταφορά των μαθητών διαπιστώνει έρευνα του Ινστιτούτου Μεταφορών. Είναι χαρακτηριστικό πως σε κάποιες περιπτώσεις, με βάση τα 500 ευρώ ανά μαθητή, που προβλέπει ο νόμος, το κόστος ξεπερνά τα... 3.500 ευρώ ανά μαθητή το χρόνο.

Αναλυτικότερα, μόνο στους νομούς Πρεβέζης, Λευκάδας, Ημαθίας και Δωδεκανήσου το κόστος μεταφοράς ανά μαθητή «συμπλέει» με ό,τι λέει ο νόμος, δηλ. τα 500 ευρώ. Από εκεί και πέρα, μεταξύ 500-1.000 ευρώ κυμαίνεται το κόστος στους νομούς Λακωνίας, Ηλείας, Κορίνθου, Αττικής (πλην Αθηνών), Φωκίδας, Τρικάλων, Λάρισας, Πιερίας, Καστοριάς, Πέλλης, Θεσσαλονίκης, Σερρών, Ξάνθης, Ροδόπης, Χίου, Λασιθίου, Ηρακλείου, Χανίων, Ζακύνθου και Κέρκυρας. Από 1.000-1.500 στους νομούς Αργολίδας, Αχαϊας, Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Μαγνησίας, Καρδίτσας, Άρτας, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Φλωρίνης, Χαλκιδικής, Δρας, Έβρου, Λέσοβυ, Κυκλάδων, Κεφαλληνίας και Πειραιώς. Από 1.500-2.000 ευρώ στους νομούς Μεσσηνίας, Αιτωλοακαρνανίας, Εύβοιας, Κιλκίς και Ρεθύμνου. Από 2.000-2.500 ευρώ στην Αθήνα (!) και στους νομούς Αρκαδίας, Ευρυτανίας, Θεσπρωτίας και Σάμου. Στην κορυφή, με κόστος από... 3.500-4.000 ευρώ το χρόνο ανά μαθητή, βρίσκονται οι νομοί Γρεβενών και Καβάλας.

Σύµφωνα µε την έρευνα του ΙΜΕΤ, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συντελούν στις εξωφρενικές αποκλίσεις και το υπέρογκο κόστος για τη μεταφορά των μαθητών, μεταξύ των οποίων, η περιγραφή δροµολογίων χωρίς χιλιόµετρα -σε αρκετές περιπτώσεις ο τρόπος που υπολογίζονται τα χιλιόμετρα αμφισβητείται-, n ανεπαρκής ή ανύπαρκτη αντιστοίχιση αριθµού µαθητών σε δροµολόγιο και κατεύθυνση, n περιγραφή δροµολογίων χωρίς αναφορά στη σχολική µονάδα και ο διαφορετικός τρόπος υπολογισμού του κόστους μεταφοράς σε κάθε -πρώην πλέον- Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.

Να σημειωθεί πως η δαπάνη για τη μεταφορά των μαθητών έχει περάσει λόγω «Καλλικράτη» προσωρινά στις αιρετές περιφέρειες και από 1-07-11 οριστικά στους νέους δήμους.