Πτώση του τζίρου κατά 40% ή και μεγαλύτερη σημειώθηκε στις πωλήσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των εμπορικών καταστημάτων του Πειραιά στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις, εξαιτίας της κρίσης, ενώ μειώθηκε περαιτέρω η χρήση πλαστικού χρήματος.

Επιπλέον, το κλείσιμο επιχειρήσεων σε κεντρικούς και περιφερειακούς εμπορικούς δρόμους, είναι επίσης μία αρνητική εικόνα και δημιουργεί έντονο προβληματισμό και αρνητική ψυχολογία.

Αυτά προκύπτουν από έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς σχετικά με την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των τακτικών χειμερινών εκπτώσεων, η οποία διεξήχθη δειγματοληπτικά μεταξύ 150 καταστημάτων του Πειραιά.

Από την έρευνα διαφαίνεται ότι η πλειονότητα των καταστηματαρχών, σε ποσοστό 90% που συμμετείχαν στην έρευνα, ήταν δυσαρεστημένοι με τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των εκπτώσεων. Αναλυτικότερα: το 7% δήλωσε ότι ο τζίρος κυμάνθηκε στα ίδια επίπεδα με τον περσινό και μόνο το 3% δήλωσε άνοδο.

Το πλέον αξιόπιστο ποσοστό μείωσης του τζίρου που κατέγραψε η έρευνα του ΕΣΠ, όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, που φθάνει το 38% των ερωτηθέντων, είναι από 20% έως 40% και σε ορισμένους κλάδους του εμπορίου ακολουθεί με 33% η πτώση στο επίπεδο του 10%- 20%, ενώ 19% δήλωσαν πτώση μεγαλύτερη του 40%.

Η χρήση των πιστωτικών καρτών εμφανίζεται για την φετινή χειμερινή περίοδο δραστικά μειωμένη, γεγονός που ενδεχομένως οφείλεται στην υπερχρέωση των καρτών των καταναλωτών. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι το 67% των καταναλωτών χρησιμοποίησαν μετρητά για τις αγορές τους και το 33% έκανε συνδυασμό πιστωτικών καρτών και μετρητών, προφανώς λόγω εξάντλησης των πιστωτικών του ορίων.

Πολύ μεγάλο ποσοστό εμπορικών επιχειρήσεων απάντησε ότι θεωρεί πως το τελευταίο διάστημα η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τις πωλήσεις τους. Μάλιστα το 84% σε μεγάλο βαθμό, το 5% σε λιγότερο, ενώ μόνο το 3% θεωρεί ότι είναι ανεπηρέαστο από την κρίση.

Οι 40% από τις 150 εμπορικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα είναι αυτοαπασχολούμενοι, ενώ οι 55% από τους ερωτηθέντες πέραν της δικής τους ενασχόλησης με την επιχείρηση απασχολούν έως 5 εργαζόμενους και οι 5% απασχολούν πάνω από 5 άτομα προσωπικό.

Συγκριτικά Συμπεράσματα της Έρευνας 2010/2011

Η σύγκριση των αποτελεσμάτων της φετινής έρευνας με την αντίστοιχη περσινή καταδεικνύει, την αντιστροφή του κλίματος της αγοράς και της περιορισμένης εμπορικής κίνησης των εορτών που συνεχίστηκε και κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων. Είναι σημαντικό εδώ να επισημάνουμε, ότι η έρευνα βασίστηκε κατά 99% σε μικρές εμπορικές επιχειρήσεις που απασχολούν 0 έως 10 άτομα προσωπικό και αφορούν τις κατηγορίες ένδυσης, υπόδησης, λευκών ειδών, εποχιακών ειδών και ειδών οικιακής χρήσης.

Το ποσοστό του 10% των εμπόρων του Πειραιά που δηλώνει σχετικά ικανοποιημένο από την αγοραστική κίνηση στις χειμερινές εκπτώσεις μειώθηκε από το 21% της αντίστοιχης περιόδου του προηγούμενου έτους. Αναλυτικά το 3% δήλωσε αύξηση τζίρου και το 90% δήλωσε πτώση έναντι του 65% το 2010. Τα καταστήματα που κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα μειώθηκαν σε 7% έναντι του περσινού 18%.

Επίσης, παρά τα εντυπωσιακά ποσοστά των χειμερινών εκπτώσεων και τις γενναίες μειώσεις των αρχικών τιμών, δεν αποφύγαμε την πτώση των πωλήσεων, οι οποίες καθ΄όλη την διάρκεια των εκπτώσεων ήταν σταθερά χαμηλότερες από πέρσι και φάνηκε, όπως ήταν αναμενόμενο, ότι η οικονομική κρίση αποτυπώθηκε και στα αποτελέσματα της κίνησης των χειμερινών εκπτώσεων.

Η εικόνα του καταναλωτή, έδειχνε τη διστακτικότητα του λόγω έλλειψης ρευστότητας και τον φόβο του, από τις εξαγγελίες των συνεχών μέτρων.

Η χρήση των πιστωτικών καρτών και για το χειμώνα του 2011 περιορίστηκε εντυπωσιακά, ενώ οι αγορές με μετρητά αυξήθηκαν στο 67%, έναντι του 62% του 2010 και ο συνδυασμός μετρητών και πιστωτικών καρτών έφθασε το 33%. Επιβεβαιώνεται με αυτό τον τρόπο, ότι τόσο η ρευστότητα, όσο και η πιστοληπτική δυνατότητα των καταναλωτών έχει περιοριστεί δραστικά κατά το τελευταίο διάστημα.

Από την τηλεφωνική έρευνα αναφέρει ο ΕΣΠ ότι προέκυψε μία διάχυτη απογοήτευση από τις επιχειρήσεις, επίσης διαπιστώθηκε ότι, η οικονομική κρίση έχει δημιουργήσει αρνητική ψυχολογία τόσο στους εμπόρους, όσο και στο καταναλωτικό κοινό και μία αβεβαιότητα για το μέλλον.

Θετικό συμπέρασμα κρίνεται ότι για μία ακόμη φορά λειτούργησε ο θεσμός των εκπτώσεων, και ότι η υποχώρηση στις λιανικές πωλήσεις που παρουσιάζεται από το τέλος του 2008, συνεχίστηκε το 2009 και το 2010, αλλά διατηρήθηκε και κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, παρά την επιδότηση της κατανάλωσης με μεγάλες εκπτώσεις.

Τέλος ο ΕΣΠ θεωρεί απαραίτητο να αναγγελθούν μέτρα ανάπτυξης της αγοράς, ώστε να δοθεί ανάσα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πριν οδηγηθούν και άλλες σε κλείσιμο.