Eπαναλειτουργεί ο αγωγός Θεσσαλονίκης - Σκοπίων

Eπαναλειτουργεί ο αγωγός Θεσσαλονίκης - Σκοπίων

Ο αγωγός πετρελαίου Θεσσαλονίκης-Σκοπίων, ο οποίος εδώ και ενάμισι χρόνο είναι σχεδόν ανενεργός, αναμένεται να επαναλειτουργήσει τον επόμενο μήνα, με τη διαφορά ότι θα μεταφέρει πλέον στα Σκόπια έτοιμα πετρελαϊκά προϊόντα (ντίζελ) και όχι αργό πετρέλαιο.

Το διυλιστήριο ΟΚΤΑ στα Σκόπια (ανήκει στον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων-ΕΛ.ΠΕ) εδώ και ενάμισι σχεδόν χρόνο (με εξαίρεση μία σύντομη περίοδο στο μεσοδιάστημα), διέκοψε τις εργασίες διύλισης, καθώς το διάστημα αυτό, λόγω των συνθηκών που δημιουργήθηκαν στην αγορά, η διύλιση αποδείχτηκε επιζήμια για την επιχείρηση.

Όπως ανέφεραν στελέχη των ΕΛ.ΠΕ, με το νέο σχεδιασμό και τη μετατροπή του αγωγού και τη μεταφορά τελικών πετρελαϊκών προϊόντων θα μειωθεί το κόστος, καθώς κάτι τέτοιο είναι προτιμότερο από το να μεταφέρονται οδικά και σιδηροδρομικά βενζίνες και πετρέλαιο στα Σκόπια από τη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας των Σκοπίων «Ντνέβνικ» (Dnevnik), το οποίο επικαλείται πηγές της ΟΚΤΑ, με το νέο σχεδιασμό δεν θα υπάρξει μείωση του προσωπικού του διυλιστηρίου, ενώ θα επανέλθει η κερδοφορία και θα εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της επιχείρησης.

Ο αγωγός, τον οποίο διαχειρίζεται η εταιρεία «ΒΑΡΔΑΧ ΑΕ» (Vardax SA), από την έναρξη της λειτουργίας του το 2002 μέχρι και πρόσφατα μετέφερε αργό πετρέλαιο από το διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ στη Θεσσαλονίκη μέχρι το διυλιστήριο ΟΚΤΑ στα Σκόπια.

Στη μετοχική σύνθεση της «ΒΑΡΔΑΧ ΑΕ» συμμετέχει η ΕΛΠΕΤ - ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ Α.Ε. (θυγατρική της ΕΛ.ΠΕ σε ποσοστό 63%) με ποσοστό 80% και το Δημόσιο της ΠΓΔΜ με ποσοστό 20%. «Η εταιρεία ΒΑΡΔΑΞ η οποία διαχειρίζεται τον αγωγό και στην οποία το κράτος (της ΠΓΔΜ)έχει μερίδιο 20% των μετοχών , εδώ και αρκετό καιρό δεν έχει έσοδα .Για το λόγο αυτό, διερευνήθηκαν οι δυνατότητες να μεταφέρει ο αγωγός ντίζελ και ήδη έχει δοθεί εντολή για τον καθαρισμό του αγωγού και τις τεχνικές αναπροσαρμογές» , δήλωσαν στην «Ντνέβνικ» από την ΟΚΤΑ.

Σχετικά με τη διακοπή των εργασιών διύλισης του αργού πετρελαίου, από την ΟΚΤΑ σημειώνουν ότι η διύλιση είναι ασύμφορη λόγω της παλαιάς τεχνολογίας του διυλιστηρίου με αποτέλεσμα να παράγεται 35% μαζούτ , το οποίο είναι ένα προϊόν με χαμηλή προστιθέμενη αξία και για την διάθεση του οποίου όλο και πιο δύσκολα βρίσκονται αγορές. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΟΚΤΑ, για την διύλιση κάθε τόνου αργού πετρελαίου δημιουργούνται ζημιές 70 με 75 δολάρια.

Επιπλέον, τα τελευταία δύο χρόνια, η τιμή του αργού πετρελαίου στην Ευρώπη έχει ακριβύνει λόγω των γεγονότων σε χώρες που αποτελούν παραδοσιακούς προμηθευτές ,όπως η Λιβύη και το Ιράν , οι δε εισαγωγές από το Ιράκ μειώθηκαν , η Ρωσία προτιμά περισσότερο να διαθέτει πετρέλαιο στην Ανατολή και οι Ηνωμένες Πολιτείες , οι οποίες ήταν μεγάλος εισαγωγέας βενζινών , έχουν τώρα δική τους παραγωγή . Την ίδια στιγμή, τα περιθώρια διύλισης διαμορφώθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα, με αποτέλεσμα να κλείσουν πολλά διυλιστήρια στην Ευρώπη.

Ο εκπρόσωπος του Δημοσίου της ΠΓΔΜ στη ΒΑΡΔΑΞ Α.Ε τάχθηκε κατά της μετατροπής του αγωγού πετρελαίου ώστε να μεταφέρει αυτός έτοιμα πετρελαϊκά προϊόντα, για συμβολικούς κυρίως λόγους.

«Η ΟΚΤΑ υπέβαλε αίτημα στην κυβέρνηση για την έγκριση της μετατροπής του αγωγού. Παρά το γεγονός ότι η θέση μας δεν μπορεί να επηρεάσει την τελική απόφαση , επειδή έχουμε μόνο το 20% των μετοχών στη " Vardaks ", ο εκπρόσωπος μας ψήφισε αρνητικά, κυρίως ως προληπτικό μέτρο, ώστε, σε μία άλλη συγκυρία, να μην χρησιμοποιηθεί αυτό ως επιχείρημα ότι η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει με τη διακοπή των εργασίων του διυλιστηρίου», δήλωσε στην «Ντνέβνικ» ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της ΠΓΔΜ Βλάντιμιρ Πέσεβσκι, σχετικά με τα σχέδια μετατροπής του αγωγού και τη διακοπή της παραγωγής πετρελαϊκών προϊόντων από το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ.

Ο κ.Πέσεβσκι σημείωσε ότι είναι γνωστό πως η ΟΚΤΑ,από την διύλιση του αργού πετρελαίου παράγει μεγάλες ποσότητες μαζούτ , το οποίο χρησιμοποιείται όλο και λιγότερο, ενώ η διύλιση δεν μπορεί να οργανωθεί εάν δεν μειωθούν τα αποθέματα μαζούτ . Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τον κ.Πέσεβσκι, υπάρχει επιχειρηματική λογική για την διακοπή των εργασιών διύλισης της ΟΚΤΑ , αλλά κάτι τέτοιο θα έχει επιπτώσεις στο ΑΕΠ της χώρας.

«Η διακοπή των εργασιών διύλισης του αργού πετρελαίου αναμένεται να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο ΑΕΠ , αλλά από την άλλη πλευρά , η λειτουργία του " Vardaks " μπορεί να επιφέρει μέρισμα στο κράτος, ενώ θετικό θα είναι και το γεγονός αν η ΟΚΤΑ γίνει και πάλι αποδοτική μονάδα » τόνισε ο κ. Πέσεβσκι.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο