Προκλητικό δημοσίευμα του ΤIME: Ιδιωτικοποιήστε τους αρχαιολογικούς χώρους

Προκλητικό δημοσίευμα του ΤIME: Ιδιωτικοποιήστε τους αρχαιολογικούς χώρους

Eπιμέλεια: Σταυριανή Καραμανίδη

Με τον ισχυρισμό ότι η ιδιωτικοποίηση είναι η μοναδική… σωτηρία για τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το περιοδικό Time φιλοξενεί σε ένα εκτενές άρθρο του τις απόψεις του αμερικανού αρχαιολόγου Στίβεν Μίλλερ, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ, θεωρεί ανίκανο το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού.

Με τίτλο «Μπορεί η ιδιωτικοποίηση να σώσει τους θησαυρούς της αρχαίας Ελλάδας;», το περιοδικό αναπτύσσει, μέσω του Μίλλερ, μια σειρά επιχειρημάτων, για να υποστηρίξει ότι η κληρονομιά μας πρέπει να δοθεί προς εκμετάλλευση σε ιδιώτες.

Ο αρχαιολόγος, που ασχολείται τα τελευταία 40 χρόνια με ανασκαφές στη Νεμέα, παραδίδει προκλητικά «μαθήματα» για το πώς και τι να χρησιμοποιήσουμε από την πολιτιστική κληρονομιά μας για να διαφημιστούμε.

«Πολλά ευρήματα από ανασκαφές θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να προωθηθεί η αρχαία ελληνική κληρονομιά: Το μυθολογικό λιοντάρι της Νεμέας, που σκότωσε ο Ηρακλής στον πρώτο από τους επτά άθλους του, τα βάρη που σήκωναν αθλητές κατά τη διάρκεια αγώνων της αρχαιότητας, το μπρούτζινο άγαλμα του βρέφους Οφέλτη, ο θάνατος του οποίου λέγεται ότι ενέπνευσε τους αγώνες, που αποτελούσαν το "αντίπαλον δέος" εκείνων της Ολυμπίας», αναφέρεται στο δημοσίευμα, που καταλήγει:

«Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αντίγραφα των ευρημάτων της Νεμέας, τα οποία να πωλούνται ως σουβενίρ, αλλά το μουσείο πουλά αντίγραφα κυκλαδικών ειδωλίων –ενός τόπου που βρίσκεται 200 χιλιόμετρα μακριά- προκαλεί την… οργή του Μίλλερ», γράφει ο συντάκτης.

«Κανένα από αυτά δεν σχετίζεται με τη Νεμέα», σχολιάζει ο ίδιος ο αρχαιολόγος, καθώς δείχνει στον δημοσιογράφο «την ευτελή συλλογή σουβενίρ».

Παρόμοιο «εκνευρισμό» προκαλεί στον 72χρονο αρχαιολόγο, η εμπορική εκμετάλλευση των επισκεπτών. Όπως επισημαίνεται δεν υπάρχουν ξενοδοχεία και εστιατόρια για την εξυπηρέτηση των τουριστών.

«Το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού κάνει μερικά πράγματα πολύ καλά. Ξέρει να συζητεί και να διοργανώνει εκθέσεις. Οι άνθρωποί του όμως είναι πολύ κακοί επιχειρηματίες», σχολιάζει ο αρχαιολόγος.

Μαθήματα εμπορικής εκμετάλλευσης

Το Time, στη συνέχεια, γράφει για τη λύση, την οποία προτείνει ο αμερικανός αρχαιολόγος, που θεωρεί ότι θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα θωρακίσει τον αρχαιολογικό πλούτο της Ελλάδας από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης,  όπως το κλείσιμο αρχαιολογικών χώρων και μουσείων.

Σε μια λεπτομερή πρόταση που απέστειλε στην κυβέρνηση στα τέλη του περασμένου έτους, ο Μίλλερ προτείνει να επιτραπεί σε ιδιωτικές εταιρείες να αναλάβουν την εξέλιξη, την προώθηση και τη φύλαξη ορισμένων υποβαθμισμένων αρχαιολογικών χώρων, σε αντάλλαγμα με ένα μερίδιο κέρδους που θα προέρχεται από τους τουρίστες.

Η πρόταση, επισημαίνει το δημοσίευμα, «μπορεί να μη μοιάζει πια τόσο ριζοσπαστική, όταν η Ιταλία επιτρέπει σε εταιρεία ρούχων να σπονσοράρει το Κολοσσαίο, η Βρετανία ιδιωτικοποιεί υπηρεσίες σε διάσημα μουσεία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες νοικιάζουν στις ώρες εκτός λειτουργίας αρκετά ιστορικά κτίρια, την ώρα που οι προϋπολογισμοί μειώνονται».

Για την Ελλάδα όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά, όπως αναγνωρίζει και ο αρχαιολόγος: «Οποιαδήποτε πρόταση επιτρέψει στον τεράστιο πολιτιστικό πλούτο της Ελλάδας να φύγει από τα χέρια της κυβέρνησης, διαταράσσει το βαθιά ριζωμένο εθνικιστικό συναίσθημα μιας χώρας, σημαδεμένης από επανειλημμένες λεηλασίες από ξένα κράτη».

«Ωστόσο το βάθος της κρίσης, έχει ως συνέπεια, η εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στους θησαυρούς της Ελλάδας, να μην αποτελεί πλέον πολιτικό ταμπού, όπως κάποτε», συνεχίζει ο Μίλλερ, προσπαθώντας να πείσει για το επιχείρημά του.

Αποστομωτική η απάντηση του υπουργείου Πολιτισμού

Πάντως, ο υπουργός Πολιτισμού, Πάνος Παναγιωτόπουλος, τις απόψεις του οποίου φιλοξενεί το Time, ξεκαθαρίζει ορθά κοφτά, ότι η ελληνική πλευρά απορρίπτει το ενδεχόμενο να περάσει σε χέρια ιδιωτών η διαχείριση των αρχαιολογικών χώρων.

«Ο αρχαιολογικός πλούτος θα παραμείνει υπό τον κρατικό έλεγχο γιατί ανήκει στον ελληνικό λαό», λέει χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Αν και όπως σχολιάζει το περιοδικό, ο κ. Παναγιωτόπουλος, «δεν αποκλείει τη μεγαλύτερη συμμετοχή ιδιωτών σε άλλους τομείς και προσθέτει πως το κοινοβούλιο ψήφισε πρόσφατα ένα μέτρο που επιτρέπει σε εταιρείες τουρισμού να νοικιάζουν αρχαιολογικούς χώρους για μια εκδήλωση ή για συγκεκριμένες ώρες επίσκεψης. Οι επιχειρήσεις μπορούν τώρα να γυρίζουν τις διαφημίσεις τους με φόντο μνημεία στην Ελλάδα».

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο