ΕΛ.ΑΣ.: Αρχηγός εγκληματικής οργάνωσης λαθρεμπορίας καυσίμων ο Σπανός

ΕΛ.ΑΣ.: Αρχηγός εγκληματικής οργάνωσης λαθρεμπορίας καυσίμων ο Σπανός

Προθεσμία για να απολογηθούν κατά ομάδες, το Σάββατο 22, την Κυριακή 23 και τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου, πήραν από τον ανακριτή Πειραιά, οι 15 συλληφθέντες για την υπόθεση του μεγάλου κυκλώματος λαθρεμπορίας καυσίμων στο οποίο εμπλέκονται συνολικά 24 άτομα, ανάμεσά τους και ο πρόεδρος της ΕΤΕΚΑ και της ποδοσφαιρικής ομάδας Ατρόμητος Γιώργος Σπανός.

Έως τότε θα κρατούνται στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής.

Ο πρόεδρος της ΕΤΕΚΑ και του Ατρομήτου Γιώργος Σπανός, στον οποίο η Αστυνομία αποδίδει αρχηγικό ρόλο, θα απολογηθεί το Σάββατο.

Έξω από τα δικαστήρια Πειραιά είχαν συγκεντρωθεί δεκάδες συγγενείς των συλληφθέντων.

Μεταξύ των συλληφθέντων βρίσκονται ακόμη ο πρόεδρος συλλόγου υπαλλήλων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Μανώλης Χατζόπουλος, ένας ακόμη κρατικός υπάλληλος και μία συνταξιούχος δημόσια υπάλληλος, οι οποίοι φέρονται να ενημέρωναν το κύκλωμα για τα σημεία, όπου θα γίνονταν έλεγχοι ποιότητας καυσίμων.

Οι συλληφθέντες κατηγορούνται για λαθρεμπόριο καυσίμων, κακουργηματική απάτη σε βάρος ναυτιλιακών εταιρειών, νομιμοποίηση εσόδων απο εγκληματική δραστηριότητα, ενεργητική και παθητική δωροδοκία και κατάχρηση εξουσίας. Μεταξύ των εμπλεκομένων είναι ιδιοκτήτες πρατηρίων υγρών καυσίμων και στελέχη εταιριών διακίνησης πετρελαίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες,  το συνθηματικό ενημέρωσης που έπιασε ο κοριός της ΕΛ.ΑΣ. να λέει ο υπάλληλος του τελωνείου Ελευσίνας στον Γιώργο Σπανό, κάθε φορά που έβγαινε κλιμάκιο ελεγκτών στην περιοχή για ελέγχους στα βυτιοφόρα ήταν «Βγαίνει η μετεωρολογία».

Πώς δρούσε το κύκλωμα

Τα μέλη του κυκλώματος, μέσω της εταιρείας που εμπλέκεται στο λαθρεμπόριο, έκλεβαν το ναυτιλιακό πετρέλαιο, που προοριζόταν για ανεφοδιασμό πλοίων, με την συνεργασία των οδηγών βυτιοφόρων.

Οι οδηγοί έκλεβαν για τον εαυτό τους, ενώ εμπλέκεται στο κύκλωμα και μηχανικός πλοίου, που έστηνε δικό του «κόλπο», με μεγάλη ποσότητα πετρελαίου, που είχε παρακρατήσει και προσπαθούσε να το προωθήσει στην αγορά, μέσω των οδηγών, προσφέροντας ως αντάλλαγμα την αποκλειστική προμήθεια πετρελαίου για το πλοίο στο οποίο υπηρετούσε.

Το λαθραίο πετρέλαιο προωθούνταν στην αγορά, μέσω πρατηρίων καυσίμων (μέχρι στιγμής έχει εξακριβωθεί η «συνεργασία» 12 πρατηρίων) ενώ οι μοναδικοί χαμένοι ήταν οι ναυτιλιακές εταιρείες και το ελληνικό δημόσιο.

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, το κύκλωμα είχε διαθέσει παράνομα στην αγορά την τελευταία διετία, περίπου 4,5 εκατομμύρια λίτρα λαθραίου πετρελαίου και οι διαφυγόντες δασμοί και φόροι ξεπερνούν τα 3,5 εκατομμύρια ευρώ.

Στην υπόθεση, σύμφωνα με την δικογραφία που σχημάτισε η Ασφάλεια Δυτικής Αττικής, εμπλέκονται συνολικά 24 άτομα, από τα οποία 15 συνελήφθησαν και εννέα αναζητούνται.

Ως αρχηγός της εγκληματικής οργάνωσης φέρεται από την Αστυνομία, ο πρόεδρος της εταιρείας πετρελαιοειδών ΕΤΕΚΑ και πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας του Ατρομήτου Γιώργος Σπανός, μαζί με έναν υπάλληλο και ένα συνεργάτη της εταιρείας, οι οποίοι συνελήφθησαν.

Οι δύο κρατικοί υπάλληλοι, σύμφωνα με την Αστυνομία, έναντι αμοιβής, ενημέρωναν για ελέγχους στα πλοία που διέθετε η ΕΤΕΚΑ για την διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου, για προγραμματισμένους ελέγχους του ΥΠΕΚΑ ή άλλων συναρμόδιων υπηρεσιών.

Οι υπόλοιποι από τους συλληφθέντες είναι οδηγοί βυτιοφόρων, ένας χειριστής γεφυροπλάστιγγας στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, ο μηχανικός πλοίου και ένας πρατηριούχος, ενώ οι εννέα που αναζητούνται είναι κυρίως πρατηριούχοι και οδηγοί βυτιοφόρων.

Τα μέλη του κυκλώματος παρακρατούσαν το ναυτιλιακό πετρέλαιο μετά από ανεφοδιασμό πλοίων ναυτιλιακών εταιρειών και στη συνέχεια το διοχέτευαν στα συνεργαζόμενα πρατήρια υγρών καυσίμων, όπου, μετά από πρόσμιξη με πετρέλαιο κίνησης το διέθεταν και πάλι στην αγορά.

Η μεθοδολογία που ακολουθούσε το κύκλωμα ήταν σε διάφορα επίπεδα δράσης, σε όλη τη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής ναυτιλιακού καυσίμου.

Η μεθοδολογία του κυκλώματος

Πιο αναλυτικά, όπως προέκυψε από την έρευνα, αρχικά οι οδηγοί βυτιοφόρων της εταιρείας, κατά την μετάβασή τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων, σε όλη την επικράτεια, (πλοία ακτοπλοϊκών γραμμών, επαγγελματικά και ποντοπόρα) δεν παρέδιδαν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγράφονταν στα παραστατικά.

Το υπόλοιπο του πετρελαίου το επέστρεφαν στην εταιρεία και στη συνέχεια οι αρχηγοί της οργάνωσης το διέθεταν εκ νέου στο εμπόριο, μέσω των πρατηρίων υγρών καυσίμων. Σε πολλές περιπτώσεις, όμως, το ξαναπωλούσαν στους πλοιοκτήτες από τους οποίους το είχαν παρακρατήσει. Επιπλέον, οδηγοί των βυτιοφόρων, κατά την επιστροφή του παράνομα παρακρατηθέντος ναυτιλιακού καυσίμου, κρατούσαν και αρκετά μεγάλες ποσότητες για τον εαυτό τους, τις οποίες διέθεταν με χαμηλότερη τιμή σε συγκεκριμένους πρατηριούχους, αποκομίζοντας έτσι μεγάλα κέρδη.

Ο μηχανικός πλοίου, ο οποίος συνελήφθη, είχε παρακρατήσει για δικό του όφελος 11 τόνους ναυτιλιακό καύσιμο και προσπαθούσε να βρει τρόπο να το διαθέσει στους οδηγούς των βυτιοφόρων. Για να κλείσει την συμφωνία, δεσμευόταν ότι θα φρόντιζε για τον συνεχή ανεφοδιασμό του συγκεκριμένου πλοίου και ότι θα παρακρατούσαν 3 έως 4 τόνους καυσίμων την εβδομάδα.

Τα μέλη του κυκλώματος, για να ξεπερνούν τις διαδικασίες ελέγχου κατά την παράδοση στα ελλιμενισμένα πλοία των ποσοτήτων πετρελαίου που είχαν παραγγελθεί και να παραπλανούν τους αρμόδιους τελωνειακούς υπαλλήλους ή τους υπεύθυνους των πληρωμάτων για την παραλαβή του καυσίμου, χρησιμοποιούσαν διάφορα τεχνάσματα. Ένα από αυτά ήταν ότι σε προσυνεννόηση με συγκεκριμένο χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά οχήματα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις κατά την ζύγιση του βυτιοφόρου.

Οι πλασματικές μετρήσεις πραγματοποιούνταν με παρέμβαση από πριν στο λογισμικό των ηλεκτρονικών συστημάτων της γεφυροπλάστιγγας, έτσι ώστε να εμφανίζεται πάντα η ποσότητα της παραγγελίας. Για τη συνεργασία του ο χειριστής της γεφυροπλάστιγγας, ελάμβανε ως αμοιβή για κάθε μετρικό τόνο 150 ευρώ (ένας μετρικός τόνος πετρελαίου ισούται με 1.200 λίτρα).

Στη περίπτωση ,όμως, που ο αρμόδιος για την παραλαβή του καυσίμου συνεργούσε στην απάτη, στο να παραλάβει, δηλαδή, λιγότερη από την ποσότητα που αναγράφονταν στα παραστατικά, δεν γινόταν η ζύγιση ή κατέστρεφαν τα ζυγολόγια.
Σε άλλες περιπτώσεις γέμιζαν με νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου, αυξάνοντας έτσι το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.
Σε έρευνες που έγιναν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και σε «συνεργαζόμενο» πρατήριο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:

-8.000 λίτρα παρανόμως παρακρατηθέντος diesel κίνησης ναυτιλίας (marine diesel),
-5 βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων.
-18.400 ευρώ σε μετρητά.

Εκτιμάται ότι το μέγεθος της εγκληματικής δραστηριότητας του κυκλώματος είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που έχει προκύψει μέχρι στιγμής, γι' αυτό συνεχίζονται οι έρευνες προκειμένου να διερευνηθεί όλο το εύρος της λαθρεμπορίας καυσίμων και της απάτης σε βάρος ναυτιλιακών εταιρειών.

Τι υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΕΤΕΚΑ

Η ανακοίνωση του κ. Σπανού στην ιστοσελίδα της ΕΤΕΚΑ έχει ως εξής:

«Ο κ. Γιώργος Σπανός, με την ιδιότητά του τόσο ως πρόεδρος της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΤΕΚΑ ΑΕ», εταιρεία πανελλήνιας εμβέλειας, η οποία συνεισφέρει τα μέγιστα στην Εθνική μας Οικονομία καταβάλλοντας για φόρους, τέλη και εισφορές κάθε χρόνο ποσά άνω των 300.000.00 ευρώ, απασχολεί δε προσωπικό άνω των 150 ατόμων, αλλά και με την ιδιότητά τουως Πρόεδρος της «ΠΑΕ ΑΠΣ Ατρόμητος Αθηνών 1923»δηλώνει με όλη τη δύναμη της ψυχής του και με κάθε ειλικρίνεια -προσόν το οποίο τον διακρίνει σε όλη τη ζωή του- ότι οι εναντίον του αποδιδόμενες κατηγορίες τυγχάνουν ΕΩΛΕΣ και ΑΣΤΗΡΙΚΤΕΣ, ούτε καν τον αγγίζουν, ούτε βέβαια και την εταιρεία της οποίας προΐσταται, για αυτό το λόγο ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ ΑΜΕΣΩΣ και ΑΥΤΟΒΟΥΛΩΣ στην αρμόδια Υπηρεσία Ασφαλείας.

Άλλωστε σε αυτό το συμπέρασμα θα καταλήξει αβίαστα ο οποιοδήποτε μέσος συνετός άνθρωπος λάβει γνώση της όλης υπόθεσης.

Τονίζει δε ότι έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στη κρίση της Ελληνικής Δικαιοσύνης που θα έχει σαν συνέπεια να λάμψει η όλη ΑΛΗΘΕΙΑ με αποτέλεσμα να ΑΠΟΔΟΘΕΙ ΣΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΛΕΥΚΟΣ, όπως είναι μέχρι σήμερα πράγμα που θα του επιτρέψει να συνεχίσει μαζί με τους εκατοντάδες εργαζόμενους του την επιχειρηματική του δραστηριότητα στην Ελλάδα».

Η ΕΤΕΚΑ ιδρύθηκε το 1983 και την ίδια χρονιά εξαγόρασε τις εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών της ΕΛΒΥΝ στο Πέραμα. Σήμερα διαθέτει 270 πρατήρια καυσίμων στην Ελλάδα.

Ικανοποίηση βενζινοπωλών

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος εξέφρασε την ικανοποίησή της για την εξάρθρωση κυκλώματος λαθρεμπορίας και παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων.

Κατά την ΟΒΕ, το περιστατικό επιβεβαίωσε για μια ακόμη φορά τις καταγγελίες των πρατηριούχων ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων γνωρίζει νέες ημέρες δόξας. Θεωρεί, δε, ότι αν απομονωθούν αυτά τα φαινόμενα η πλειονότητα των πρατηριούχων θα χαίρουν της εκτίμησης των καταναλωτών.

Οι βενζινοπώλες τονίζουν ότι οι συνέπειες του λαθρεμπορίου/ παραεμπορίου δεν αφορούν μόνο τα δημόσια έσοδα αλλά πολλούς τομείς.

Με αφορμή την απεργία των εργαζομένων στα Διυλιστήρια, η ΟΒΕ ενημερώνει τους καταναλωτές ότι με την κάθετη μείωση της κατανάλωσης που επικρατεί δεν υπάρχει κανένας λόγος πανικού. Καύσιμα υπάρχουν στα πρατήρια και δεν χρειάζεται να τρέχουν να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους δημιουργώντας καταστάσεις πανικού.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο