Η θάλασσα καταπίνει τις ακτές

Η θάλασσα καταπίνει τις ακτές

Η διάβρωση των ακτών αποτελεί σύγχρονη μάστιγα για το φυσικό περιβάλλον όπως αναφέρει και στο επιστημονικό του άρθρο ο Χρήστος Παπανικολόπουλος Μηχανολόγος και Αεροναυπηγός μηχανικός Αντιπρόεδρος ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Ελλάδας το πρόβλημα έχει επηρεάσει ήδη το ένα τρίτο των ακτών της Ελλάδας. Αιτίες για το φαινόμενο δεν αποτελούν μόνο φυσικοί παράγοντες αλλά και ο ανθρώπινος όπως οι παράνομες αμμοληψίες και οι αυθαίρετες κατασκευές στις παραλίες. 

Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο: 

«Δεκάδες στρέμματα παραλίας γίνονται θάλασσα κάθε χρόνο

Με αφορμή την έλευση του καλοκαιριού επανέρχεται στο προσκήνιο ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της σύγχρονης εποχής, αυτό της διάβρωσης των ακτών. Η Ελλάδα με συνολική έκταση 131.957 km2 και μήκος ακτών περί τα 15.021km έχει την μεγαλύτερη ακτογραμμή από όλες τις Μεσογειακές χώρες και το πρόβλημα υφίσταται ήδη στο ένα τρίτο σχεδόν των ακτών.

Σύμφωνα με την  Έκθεση Eurosion ήδη 20,000 χιλιόμετρα ακτογραμμής στην Ευρώπη έχουν επηρεασθεί ή αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα από την διάβρωση και οι ακτές υποχωρούν κάθε χρόνο κατά 0.5 έως 1 μέτρο, ενώ σε κάποιες σοβαρές περιπτώσεις μέχρι και 15 μέτρα. Ειδικά στην Αχαΐα το πρόβλημα είναι ορατό σε πάρα πολλές περιοχές όπου λόγω παράκτιων έργων έχουν εξαφανιστεί έως και 10 με 15 μέτρα ακτής και έχει φτάσει σε σημείο να καταστρέφονται δρόμοι και να δημιουργούνται προβλήματα συγκοινωνίας. Χαρακτηρίστηκα παραδείγματα αποτελούν οι παραλίες στο Ρίο, στον Άγιο Βασίλη, στην παραλία Πλατάνου και Κρυονερίου του Δήμου Ακράτας, στην παραλία Αιγείρας, στο Διακοπτό και σε πάρα πολλές άλλες παραλίες της Δυτικής Αχαΐας.

Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα διάβρωσης της ακτής στην Μεσόγειο και σε συνδυασμό με τις τεκτονικές κινήσεις, τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις κλιματικές αλλαγές με την άνοδο της στάθμης της θάλασσας κρίνεται επιτακτική η άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος. 
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο Πρόεδρος του ΕΛΚΕΘΕ, καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Συνολάκης, η διάβρωση των ακτών εκτός της περιβαλλοντολογικής διάστασης έχει και τεράστιες οικονομικές προεκτάσεις. Στην περιοχή των Χανίων χάνονται 20 στρέμματα τον χρόνο το οποίο οδηγεί σε απώλειες εσόδων 2.000.000 ευρώ περίπου από τουριστικές δράσεις. Αντίστοιχα στην συνολική ακτογραμμή της Ελλάδας υπάρχει ανάλογη απώλεια εσόδων.  Συνεπώς προστατεύοντας τις ακτές και το περιβάλλον δεν επιτελούμε μόνο την συνταγματική επιταγή και υποχρέωση του κράτους αλλά ταυτόχρονα συμβάλουμε και στην ανάπτυξη των περιοχών ειδικά εκείνων που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση (Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας).

Αιτίες της διάβρωσης των ακτών

Η διάβρωση των ακτών είναι ένα φυσικό φαινόμενο στο οποίο υπόκεινται οι ακτές λόγω των κυματικών καταιγίδων κατά τους χειμερινούς μήνες και αναπληρώνεται με φυσικές διεργασίες εναπόθεσης ιζήματος από ποτάμια και θαλάσσια ρεύματα, με αποτέλεσμα το πλάτος να παραμένει σταθερό. Το πρόβλημα όμως αρχίζει όταν διαταράσσεται η ισορροπία του φυσικού αυτού μηχανισμού από ανθρωπογενείς παρεμβάσεις και επηρεάζει την φυσική διεργασία αποκατάστασης του μήκους της ακτής εμποδίζοντας την παροχή φερτών υλικών προς τις ακτές. Τέτοιες παρεμβάσεις είναι η συνεχής και ανεξέλεγκτη αμμοληψία από τις παραλίες, οι συνεχείς απολήψεις υλικών από τους ποταμούς και τους χείμαρρους, η κατασκευή  κάθε μορφής έργου επί της ακτής χωρίς πλήρεις και ολοκληρωμένες ακτομηχανικές μελέτες, όπως λιμάνια, προβλήτες, τοίχοι αντιστηρίξεις δρόμων και οι αυθαίρετες κατασκευές κοντά στις παραλίες. Ταυτόχρονα οι φυσικές διεργασίες των τεκτονικών κινήσεων και των υποθαλάσσιων κατολισθητικών φαινομένων, όπως και το παγκόσμιο πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής με τα ακραία καιρικά φαινόμενα και την άνοδο της στάθμης της θάλασσας, έχουν καταστήσει το πρόβλημα της διάβρωσης  των ακτών τεράστιο και χρίζει άμεσης αντιμετώπισης. 

Καμία δράση του κράτους για την αντιμετώπιση του προβλήματος

Συγκεκριμένα η περιφερειακή ενότητα Αχαΐας η οποία με μήκος ακτών 140 km αποτελεί περίπου το 1% της συνολικής ακτογραμμής της Ελλάδας αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο πρόβλημα από το 1970 σε υπερθετικό βαθμό. Σε αυτό συνέβαλε η μεγάλη ανοικοδόμηση που ξεκίνησε την εποχή και η κατασκευή της εθνικής οδού Πατρών-Κορίνθου όπου η κύρια πηγή υλικών ήταν οι ποταμοί και οι χείμαρροι. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδος την τελευταία δεκαετία το φαινόμενο γίνεται εντονότερο λόγω του ότι σε πολλές περιοχές έχει φτάσει στο τελευταίο στάδιο και προκαλεί καταστροφές σε περιουσίες, σε παράκτιους δρόμους και υποδομές.  

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος δύο μελέτες είναι υπό εξέλιξη: 

1) «Μελέτη προστασίας ακτών Αιγιαλείας από διάβρωση» η οποία ξεκίνησε το 1999 και έχουν ολοκληρωθεί συγκεκριμένα τμήματα στα οποία έχουν γίνει και οι μελέτες περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων και μετά από 15 χρόνια κανένα κομμάτι δεν έχει δημοπρατηθεί.
 2) «Μελέτη αντιμετώπισης διάβρωσης ακτών Δυτικής Αχαΐας» η οποία ανατέθηκε το 2007 και  για να ολοκληρωθεί μετά την αλλαγή της νομοθεσίας, πρέπει να ανατεθούν  και να ολοκληρωθούν οι εδαφοτεχνικές μελέτες. Σήμερα έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι εκπόνησης των εδαφοτεχνικών μελετών και βρισκόμαστε στο στάδιο ανάθεσης του.

Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η αδράνεια και η κωλυσιεργία των πολιτικών της περιοχής μας σε συνδυασμό με τις χρονοβόρες διαδικασίες δημοπράτησης και ανάθεσης των μελετών, εντείνει το πρόβλημα στην περιοχή και μειώνει την χερσαία Ελλάδα κάθε χρόνο. Είναι απαραίτητη η συνεργασία της πολιτείας με την τοπική αυτοδιοίκηση ώστε να επισπευστούν οι διαδικασίες και να ξεκινήσουν άμεσα τα έργα προστασίας των ακτών».

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο