Στα 20 δισ. ευρώ φτάνει σύμφωνα με εκτιμήσεις το παρεμπόριο στη χώρα μας και η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου και ζητάει να βελτιωθούν περαιτέρω οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, ιδίως στα μεγάλα λιμάνια, για να αυξηθεί ο αριθμός των δεσμευόμενων προϊόντων.

Επίσης, ζητά να προωθηθούν διεθνείς συνεργασίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου στη γενική του διάσταση και να προωθηθούν άμεσα καμπάνιες ενημέρωσης των καταναλωτών για τους κινδύνους που ενέχουν τα προϊόντα απομιμήσεων.

    Το παρεμπόριο στα ηλεκτρικά είδη φθάνει στο 10%, στα είδη δώρων (gadget) στο 15%, στα ποτά-καπνό περίπου στο 2,5%, ενώ στα τρόφιμα το ποσοστό ακόμη είναι μη μετρήσιμο.

    Ο κ. Κορκίδης τονίζει ότι πρέπει να υπάρξουν μέτρα για τη διασφάλιση του εισοδήματος του καταναλωτή και του μικρομεσαίου επιχειρηματία. Στην 4η ενημερωτική ημερίδα αντιμετώπισης του παρεμπορίου και παραποίησης προϊόντων, παρουσιάστηκαν και επισημάνθηκαν περιπτώσεις «γνήσιου και πλαστού», με βάση πραγματικά παραδείγματα.

    Σύμφωνα με την πρόσφατη Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για «την προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας από τα Τελωνεία της ΕΕ», η Ελλάδα δέσμευσε το 2009 21.990.722 τεμάχια προϊόντων απομιμήσεων, αριθμός που την τοποθετεί στην κορυφή του αντίστοιχου πίνακα στο σύνολο των κρατών μελών της ΕΕ. Ακολουθούν η Ολλανδία, με κατασχεμένα πέρυσι 17,9 εκατ. αντικείμενα, η Ιταλία με 12,9 εκατ. και η Βουλγαρία με 11,3 εκατ. Την ίδια στιγμή ο αριθμός των σχετικών υποθέσεων στις οποίες παρενέβησαν οι ελληνικές τελωνειακές αρχές την ίδια χρονιά ανέρχεται στις 253. Από τη σχέση ανάμεσα σε αυτά τα δύο μεγέθη προκύπτει ο εξαιρετικά δυναμικός χαρακτήρας της εισροής προϊόντων απομιμήσεων από τα ελληνικά λιμάνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το σύνολο των δεσμευμένων προϊόντων στην ΕΕ το 64,4% προέρχεται από την Κίνα, το 14.6% από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το 4.5% από την Αίγυπτο και το 4.1% από την Κύπρο.

    Τα δίκτυα διακίνησης προϊόντων απομιμήσεων είναι διεθνικά, αλληλοεπικαλύπτονται και με άλλες παράνομες δραστηριότητες, είναι διαρκώς εξελισσόμενα, λόγω της αξιοποίησης των Νέων Τεχνολογιών και εκμεταλλεύονται τα διάφορα ελεγκτικά κενά που εμφανίζονται σε κάθε χώρα.

    Στην Ελλάδα, τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι συνιστούν τα κύρια κέντρα διακίνησης, ενώ τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας είναι οι πρώτοι υποδοχείς των φορτίων, κυρίως, από την Ιταλία.