Διευκρινίσεις υπουργείου Υποδομών για τον αυτοκινητόδρομο «Μωρέας»

Διευκρινίσεις υπουργείου Υποδομών για τον αυτοκινητόδρομο «Μωρέας»

Σε διευκρινήσεις προχώρησε το υπουργείο Υποδομών με αφορμή δημοσιεύματα ότιδίνονται κι άλλα κονδύλια στους παραχωρησιούχους του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου -Σπάρτης- Καλαμάτας (ΜΩΡΕΑΣ).

Όπως διευκρινίζει το υπουργείο από το αρχικό πακέτο των 5 αυτοκινητοδρόμων παρέμενε παγωμένο μόνο το έργο του Μορέα, για το οποίο οι δανειστές, με πρώτη την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, διέκοψαν τη χρηματοδότηση της κατασκευής του έργου λόγω της μεγάλης υστέρησης των εσόδων, που δεν επαρκούν για την αποπληρωμή των δανείων, όπως και στα άλλα έργα.

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι, ότι το τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη παραμένει κλειστό αν και έχει υλοποιηθεί κατά 90%, καθώς επίσης είναι ημιτελή και τα έργα που ολοκληρώνουν τον περιφερειακό της Καλαμάτας.

Σύμφωνα με το υπουργείο, παρά τη μείωση της κυκλοφορίας στον Μορέα λόγω της οικονομικής κρίσης, είναι αδιαμφισβήτητη η αύξηση των μετακινήσεων προς την Μεσσηνία (κυρίως από Αθήνα και Τρίπολη).

«Δεν έχουμε καμιά αμφιβολία για τη θετική συνδρομή των έργων στην τοπική οικονομία και την ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας. Δεν μπορούμε λοιπόν να αφήσουμε τη Λακωνία εγκλωβισμένη, ούτε βέβαια να επιτρέψουμε τα έργα να παραμείνουν ημιτελή στην Καλαμάτα.

Κατόπιν πολύμηνων και σκληρών διαπραγματεύσεων με τους δανειστές, κατασκευαστές και τον παραχωρησιούχο του Μορέα, οι διαπραγματεύσεις κατέληξαν σε ένα πακέτο μέτρων, τα οποία πιστεύουμε ότι προστατεύουν το δημόσιο συμφέρον και εξασφαλίζουν την ολοκλήρωση του έργου και τη βιωσιμότητα του.

Το σύνολο των μέτρων θα ανακοινωθούν σύντομα, όταν ολοκληρωθούν πλήρως οι διαπραγματεύσεις, καθώς αναμένεται η γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την σκοπούμενη Τροποποίηση της Σύμβασης» υπογραμμίζει το υπουργείο Υποδομών.

Για την αποφυγή όμως κάθε παρεξήγησης υπογραμμίζεται, ότι το ποσό των 350 εκ. ευρώ που αναφέρεται σε διάφορα δημοσιεύματα, σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί αποζημίωση προς τον παραχωρησιούχο λόγω μειωμένων εσόδων. Το ποσό αυτό, αν ποτέ καταβληθεί, αποτελεί το ανώτατο ονομαστικό ποσό πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας, που αφορά αποκλειστικά και μόνο την κάλυψη των υποχρεώσεων του Έργου προς τις δανείστριες τράπεζες (που αφορούν την αποπληρωμή των δανείων) στην περίπτωση που τα μελλοντικά έσοδα των διοδίων, αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, δεν επαρκούν για την εξόφληση των δόσεων των δανείων.

Στο βαθμό που τα έσοδα αυτά ανακάμψουν, πράγμα που είναι και το πιθανότερο λόγω της προσδοκόμενης αύξησης του ΑΕΠ, τότε δεν θα καταβληθεί η επιδότηση ή μόνο ένα μέρος αυτής, διότι τα έσοδα θα επαρκούν για την αποπληρωμή των δανείων.

Αντίθετα, ο παραχωρησιούχος θα καταβάλει πρώτος, από δικούς του πόρους, επιπλέον ποσό ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ πριν ενεργοποιηθεί η υποχρέωση του Δημοσίου για την πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας, ενώ αναλαμβάνει και πρόσθετη υποχρέωση για άλλα 10 εκατομμύρια ευρώ στη συνέχεια. Η καταβολή επομένως πρόσθετης επιδότησης έχει ένα ανώτατο όριο, το οποίο συνδέεται αποκλειστικά με τα μελλοντικά έσοδα των διοδίων και την εξυπηρέτηση των δανείων από το 2015 και μετά έως το 2035.

Επισημαίνεται, ότι δεν προβλέπεται καμία αύξηση των επιτοκίων δανεισμού, το επιτοκιακό περιθώριο των οποίων παραμένει στο 1%, ποσοστό εξαιρετικά χαμηλό για την σημερινή πραγματικότητα δανεισμού έργων στην Ελλάδα.

Τέλος, δεν προβλέπεται η καταβολή πρόσθετης Χρηματοδοτικής Συμβολής εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου για την κατασκευή του έργου, πέραν της αρχικής προβλεπόμενης από τη Σύμβαση Παραχώρησης και βέβαια δεν θα υπάρχει καμία απολύτως επιβάρυνση των χρηστών από την Τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο