Την τακτική των προσφορών φαίνεται ότι θα ακολουθήσει την πασχαλινή περίοδο η πλειοψηφία των εμπορικών επιχειρήσεων ως αντίδοτο στην οικονομική κρίση, που πλήττει τη χώρα το τελευταίο διάστημα. Εκπρόσωποι καταναλωτικών Οργανώσεων εκτιμούν ότι το έντονο ανταγωνιστικό κλίμα, που επικρατεί στην αγορά, θα οδηγήσει σε εκλογικευμένες τιμές σε πλήθος προϊόντων, που θα λειτουργήσουν προς όφελος των καταναλωτών.

Από την άλλη πλευρά, εκπρόσωποι της αγοράς αναφέρουν ότι και το εορταστικό ωράριο, που ισχύει ήδη, είναι ένας άλλος λόγος, που θα παροτρύνει το καταναλωτικό κοινό να ξεκινήσει άμεσα έρευνα αγοράς για τα πασχαλινά ψώνια του ανάμεσα σε ποιοτικά και οικονομικά προϊόντα και σε αρκετά προσιτές τιμές για την τσέπη του.

Προσφορές για την προσέλκυση καταναλωτών

Με δεδομένη την υπάρχουσα οικονομική κατάσταση, πολλές επιχειρήσεις προχώρησαν ήδη σε σημαντικές προσφορές για την τόνωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος των καταναλωτών. Τα γραπτά μηνύματα (sms), τα διαφημιστικά έντυπα, τα sites των εταιρειών, είναι κάποιοι από τους τρόπους που επιλέγουν οι εταιρείες να επικοινωνήσουν στο καταναλωτικό κοινό τις οικονομικές ευκαιρίες, που του προσφέρουν, ενόψει της πασχαλινής περιόδου.

"Σύμφωνα με τιμοληψίες στα σούπερ μάρκετ, στις κεντρικές αγορές, καθώς και στα ανεξάρτητα καταστήματα τροφίμων, τα κρέατα εμφανίζονται φθηνότερα κατά 3% και τα λαχανικά κατά 5%", δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), για το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού.

Ειδικότερα, με προσφορές έως και 40% σε 80 με 100 προϊόντα μπορούν να επωφεληθούν οι καταναλωτές στην ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ, από τις 14 Απριλίου έως και 15 ημέρες. Με αρκετά συμφέρουσες τιμές "υποδέχεται" το Πάσχα και η εταιρεία Praktiker Hellas, η οποία προτείνει για αγορά ψησταριές, μοτέρ και σετ εργαλείων ψησίματος, από 12 ευρώ, για την προετοιμασία του οβελία.

Όσον αφορά την αγορά κρέατος, υπάρχει αβεβαιότητα για το που θα κυμανθούν οι τιμές των αμνοεριφίων τη Μεγάλη Εβδομάδα, σύμφωνα με τον κ. Μιχάλη Τσιφάκη, πρόεδρο της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδας, συμπληρώνοντας ότι το αρνί εφέτος αναμένεται να λείψει από την ελληνική οικογένεια, καθώς, όπως λένε οι κρεοπώλες, οι γειτονικές χώρες, που μας προμήθευαν με ζώντα ζώα (Βουλγαρία, Αλβανία, κλπ), δεν είναι σε θέση να καλύψουν την ελληνική ζήτηση, αφού σχεδόν το σύνολο της παράγωγής τους έχει απορροφηθεί από την Τουρκία σε πολύ υψηλές τιμές, καθόλη τη διάρκεια του χειμώνα.

Ο κ. Τσιφάκης αναφέρει ότι παρατηρείται μια ανοδική τάση της τιμής των αρνιών από τα Σκόπια, η οποία έως τώρα διαμορφώνεται στα 7 έως 7,99 ευρώ το κιλό από 5,50 έως 6 ευρώ την αντίστοιχη περυσινή εορταστική περίοδο. Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν και αποκλίσεις των τιμών προς τα πάνω στα αρνιά από τα Σκόπια. Ενδεικτικά, επισημαίνει περίπτωση κρεοπωλείου, που πωλούσε την μία ημέρα 7,49 ευρώ το κιλό και την αμέσως επόμενη η τιμή είχε "σκαρφαλώσει" στα 7,99 ευρώ.

"Το καλύτερο θα ήταν ο καταναλωτής, αν είναι αποφασισμένος να αγοράσει αρνί και του το επιτρέπει η αγοραστική δύναμή του, να το κάνει όσο το δυνατόν νωρίτερα", υπογραμμίζει ο κ. Τσιφάκης, καθώς, κατά την εκτίμησή του, οι τιμές τη Μεγάλη Εβδομάδα ενδέχεται να αυξηθούν.

Από την πλευρά του, ο κ. Νίκος Τσεμπερλίδης, πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), δηλώνει ότι θα δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα στην αγορά, αν ευσταθούν οι πληροφορίες, που αναφέρουν ότι οι Έλληνες κτηνοτρόφοι προτίθενται να πουλήσουν σχεδόν σε διπλάσια τιμή από πέρυσι.

Σχετικά με τις τιμές των οπωροκηπευτικών, εκεί παρατηρούνται υψηλές τιμές στις πατάτες και τις ντομάτες και πλέον είναι ακριβότερες κατά 9% και 6,7%, αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών για τα σούπερ μάρκετ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τιμή της εισαγόμενης πατάτας είναι ακριβότερη κατά περίπου 43%, σε σχέση με πέρυσι, λόγω των ελλείψεων, που παρατηρούνται, διεθνώς.

Όπως δηλώνει ο κ. Τσιφάκης, η τιμή της πατάτας (Αιγύπτου και Ελλάδας) είναι από 0,90 λεπτά του ευρώ έως 1,05 ευρώ, ενώ η τιμή της πατάτας Κύπρου είναι ακόμα πιο υψηλή. Ο ίδιος προτρέπει τους καταναλωτές για την αγορά των μαναβικών ειδών να προτιμούν τις λαϊκές αγορές και κυρίως, τις μεσημβρινές ώρες, όπου οι τιμές μειώνονται.

Αγοραστική διάθεση για λαμπάδες και παιδικά είδη

Παρόλο που οι καιροί είναι οικονομικά δύσκολοι, αυτό το γεγονός δεν φαίνεται να πτοεί τους νονούς και τις νονές, που, όπως κάθε χρόνο, έτσι και εφέτος είναι διατεθειμένοι να προβούν στις απαραίτητες αγορές, για να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες των ανυπόμονων βαφτιστηριών τους.

"Υπάρχει διάθεση να αγοράσουν λαμπάδες, παιχνίδια, σοκολατένια αβγά και ότι άλλο θα μπορούσε να προσφέρει χαρά στους μικρούς πρωταγωνιστές των εορτών, ενόψει του Πάσχα", δηλώνει ο πρόεδρος γνωστής αλυσίδας καταστημάτων παιχνιδιών και παιδικών ειδών κ. Γιώργος Μουστάκας, προσθέτοντας ότι από το περασμένο Σάββατο 9 Απριλίου, η κίνηση στα καταστήματα Μουστάκας είναι ικανοποιητική. Όπως επεσήμανε, σε αυτό συνέβαλε και η ενέργεια της επιχείρησης να προσφέρει στους καταναλωτές δωροεπιταγή 20% της αξίας που αγόραζαν, αρκεί να ψώνιζαν πάνω από 50 ευρώ.

"Για το διάστημα μέχρι το Πάσχα, οι τιμές, που "τρέχουν", είναι φθηνές και για τις λαμπάδες κυμαίνονται από 5 έως 40 ευρώ", σημειώνει ο κ. Μουστάκας, υπογραμμίζοντας ότι είναι αρκετοί αυτοί που επιλέγουν την ακριβότερη λαμπάδα των 40 ευρώ, που συνοδεύεται από κάποιον γνωστό ήρωα κινουμένων σχεδίων ή από κάποιο παιχνίδι. Η εκτίμησή του είναι ότι η εμπορική κίνηση θα κορυφωθεί τις επόμενες ημέρες και κυρίως, τη Μεγάλη Εβδομάδα, ενώ η πασχαλινή περίοδος θεωρεί ότι θα "κλείσει" με θετικό πρόσημο για την αγορά των παιδικών ειδών.

Σε προσφορές 20% σε όλα τα είδη έχουν προχωρήσει και τα καταστήματα Ζαχαριάς ΑΕ. Η επιχείρηση έδωσε τη δυνατότητα μειωμένων αγορών κατά 20% στους καταναλωτές της το προηγούμενο Σάββατο και αυτή η ενέργεια θα επαναληφθεί το προσεχές Σάββατο 16 Απριλίου.

Με το "σταγονόμετρο" οι αγορές

Αποφασισμένοι να προβούν στις απαραίτητες πασχαλινές αγορές εμφανίζονται οι καταναλωτές, θέτοντας "φρένο" στις αλόγιστες σπατάλες του παρελθόντος. Η έρευνα αγοράς πλέον θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για την αγορά οποιουδήποτε προϊόντος.

"Έχω αρχίσει ήδη να ελέγχω τις τιμές στα κρεοπωλεία της γειτονιάς μου. Το μόνο κριτήριό μου εφέτος θα είναι η τιμή σε συνδυασμό με την ποιότητα", δηλώνει ο Θοδωρής Αντωνίου, αγρότης, διευκρινίζοντας ότι αναλόγως με το πώς θα διαμορφωθούν οι τιμές, θα εξαρτηθεί και η ποσότητα τροφίμων, που θα αγοράσει.

Στο ίδιο μήκος κύματος, θα κινηθεί και η Μαρία Γρηγορίου, ιδιωτική υπάλληλος. "Έχω θέσει ήδη όριο τιμών ακόμα και στις πασχαλινές αγορές μου, κάτι που δεν συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια", δηλώνει η καταναλώτρια. "Εκεί, όμως, που δεν θα υπολογίσω τόσο πολύ τα έξοδα, είναι στα δώρα για το βαφτιστήρι μου. Από μια πρώτη ματιά, διαπιστώνω ότι υπάρχει ποικιλία επιλογών για όλα τα βαλάντια", επισημαίνει η Μαρία Γρηγορίου.

Διαφοροποιημένες οι συνθήκες από πέρυσι

Τη δική τους μάχη για την προσέλκυση των καταναλωτών δίνουν όλοι οι κλάδοι του λιανεμπορίου, σε μία περίοδο όπου τα δεδομένα έχουν αλλάξει εις βάρος της αγοραστικής τους ικανότητας.

"Το θέμα της κατανάλωσης στην αγορά συνεχίζει να παρουσιάζει πτώση της τάξης του 15% με 20% από πέρυσι", παρατηρεί ο κ. Κορκίδης, ενώ τονίζει ότι οι έμποροι δεν περιμένουν κάτι θεαματικό, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, καθώς η εορταστική αγορά συμπεριλαμβάνεται στη γενική εικόνα, που επικρατεί, μέσα στην αβεβαιότητα και την κακή ψυχολογία όλων.

Κατά τα λεγόμενα του κ. Τσιφάκη, αυτό που έχει αλλάξει, λόγω των νέων οικονομικών συνθηκών, είναι η συμπεριφορά των καταναλωτών, οι οποίοι στρέφονται σε βασικές αγορές, αλλά και σε φθηνότερα προϊόντα, γεγονός που δεν πρέπει να παραβλέψουν οι έμποροι. "Αυτό που παρατηρείται είναι μία έντονη προσπάθεια από μέρους τους να μειώσουν τις τιμές, προκειμένου να πετύχουν ό,τι καλύτερο για τους καταναλωτές", σχολιάζει ο κ. Τσιφάκης, υπογραμμίζοντας ότι η νέα οικονομικά κατάσταση έχει διαμορφώσει το πρότυπο του συνειδητοποιημένου καταναλωτή.

Κατά την άποψή του, το καταναλωτικό κοινό θα περιορίσει δραστικά τις αγορές του και θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο να μην αγοράσει για το Πάσχα ολόκληρο το αρνί, αλλά μικρότερες ποσότητες αυτού.