Γιατί παραμένει στα ύψη η βενζίνη, ενώ το πετρέλαιο πέφτει διεθνώς κατά 33%

Γιατί παραμένει στα ύψη η βενζίνη, ενώ το πετρέλαιο πέφτει διεθνώς κατά 33%

Ρεπορτάζ: Ντίνα Καραμάνου

Την πλήρη αντιστοιχία της μειωμένης τιμής του πετρελαίου, στην Ελλάδα «δεν θα την καταλάβουμε ποτέ».

Το λένε παράγοντες της αγοράς πετρελαιοειδών, που εξηγούν στο newpost, τον τρόπο με τον οποίο καθορίζονται στην Ελλάδα οι τιμές της βενζίνης.

«Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ διεθνώς η μείωση του αργού πετρελαίου έφτασε το 33% από τον περασμένο Ιούλιο, η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα μειώθηκε μόλις 9%», διαπιστώνει ο σύμβουλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων - Εμπόρων Καυσίμων, Δημήτρης Μακρυβέλιος.

Ένα ευρώ οι φόροι και... οι φόροι των φόρων 

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, όσο κι αν πέσει η τιμή του πετρελαίου, το πρώτο ευρώ της τιμής του λίτρου στην Ελλάδα θα παραμένει αμετάβλητο, καθώς είναι το σύνολο των φόρων, οι οποίοι, αντιστοίχως, δεν επηρεάζονται από την μείωση.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, που δεν είναι αναλογικός της τιμής, παραμένει, δηλαδή, αμετάβλητος όσο κι αν κοστίζει το καύσιμο, έχει τεθεί στα 0.67 ευρώ/λίτρο.
  • Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης έχει φόρο! Στα 0,67 λεπτά προστίθεται 23% ΦΠΑ.
  • Σε αυτά προστίθενται φόροι υπέρ των τελωνείων και ένας φόρος προς τον «Ειδικό Λογαριασμό Πετελαιοειδών», που έχει καταργηθεί!

Όλοι αυτοί οι φόροι και τα τέλη, φτάνουν το 63% της αξίας του καυσίμου στην Ελλάδα, που παραμένει αμετάβλητο.

Η διεθνής μείωση του κόστους, καθορίζει μόνο το υπόλοιπο 37% της τιμής που φτάνει στον Έλληνα καταναλωτή. 

Οι ισοτιμίες, οι πλειστηριασμοί και τα.... platts 

Για αυτό το 37% της τιμής που απομένει να καθοριστεί, τρεις είναι οι παράμετροι που λαμβάνονται υπόψιν:

  • Η διεθνής τιμή του πετρελαίου ανά βαρέλι (όπου «βαρέλι», εννοούμε 160 κιλά-και όχι λίτρα-αργού πετρελαίου)
  • Η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου
  • Το platts Μεσογείου

Τί είναι το platts; Μεταφέρουμε πιστά την περιγραφή του κ. Μακρυβέλιου:

«Στη Μεσόγειο κυκλοφορούν καράβια φορτωμένα με πετρέλαιο. Κάθε πρωί, οι εταιρείες (τα ΕΛΠΕ,  η BP κλπ), "χτυπάνε" το φορτίο τους σε έναν ιδιότυπο μεταξύ τους πλειστηριασμό.Ο πλειοδότης παίρνει το εμπόρευμα, αλλά καθορίζει και τον τρίτο παράγοντα της τιμής, το platts Μεσογείου».

Μέχρι εδώ, καθορίσαμε την αξία του πετρελαίου που φτάνει στο διυλιστήριο. Από εκεί μέχρι το βενζινάδικο, μεσολαβεί άλλη μια δύσκολη εξίσωση. 

Και στην βενζίνη το βάρος στους μεσάζοντες 

Οι επαγγελματίες των καυσίμων, κατηγορούν ο ένας τον άλλον: οι πρατηριούχοι τους εμπόρους, οι έμποροι τα διυλιστήρια

«Το δικό μου κέρδος, ανάλογα και με τον ανταγωνισμό, δεν ξεπερνά το 5%», λέει στο newpost ο Κυριάκος Καρτάνος, ιδιοκτήτης πρατηρίου και επί σειρά ετών συνδικαλιστής του χώρου. 

Όπως εξηγεί: «Στα 50 λίτρα βενζίνης, ο πελάτης θα πληρώσει περίπου 70 ευρώ. Από αυτά, δικά μου είναι τα 3,5 ευρώ. Δεν γνωρίζω σε ποια τιμή θα αγοράσω, μέχρι τη στιγμή που θα αγοράσω, θα το μάθω εκείνη την ώρα», λέει, αφήνοντας αιχμές για τους διακινητές των καυσίμων. 
 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο