Forbes: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα

Forbes: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα

Υπέρ της άμεσης επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα τάσσεται το περιοδικό Forbes με άρθρο της Λέιλα Αμινεντόλεχ, νομικού της εταιρείας Galluzzo & Amineddoleh με εξειδίκευση σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η αρθρογράφος μεταξύ άλλων τονίζει πως «ο Παρθενώνας αποτελεί ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα σύμβολα του δυτικού πολιτισμού και θεωρείται ως το κορυφαίο αρχιτεκτονικό επίτευγμα των αρχαίων Ελλήνων».

«Τα μισά περίπου αγάλματα από τη ζωφόρο του Παρθενώνα αφαιρέθηκαν το 1801-1802 από τον Λόρδο Έλγιν, όταν η Αθήνα βρίσκονταν υπό την οθωμανική κατοχή. Οι περισσότεροι ιστορικοί συμφωνούν ότι ο Έλγιν κατόρθωσε να αποσπάσει επίσημο διάταγμα (φιρμάνι) για την αφαίρεση των αγαλμάτων. Μολονότι το έγγραφο δεν διασώζεται σήμερα, μετάφραση από ιταλικό αντίγραφο υποδηλώνει ότι είχε δοθεί στον Έλγιν άδεια να αφαιρέσει "ορισμένα μάρμαρα" και όχι τη μισή ζωφόρο του Παρθενώνα. Ορισμένοι ιστορικοί υποστηρίζουν, επίσης, ότι δεν δόθηκε ποτέ επίσημη άδεια στον Έλγιν για την αφαίρεσή τους, καθώς δεν υπάρχουν τεκμήρια για την ύπαρξη του φιρμανιού. Αυτό που ξέρουμε είναι ότι η αφαίρεση των μαρμάρων έπληξε τον Παρθενώνα, ακόμη και εάν αυτό δεν ήταν στις προθέσεις του Έλγιν. Το 1816 το Βρετανικό Κοινοβούλιο αγόρασε τα Μάρμαρα και τα εξέθεσε στο Βρετανικό Μουσείο», αναφέρει.

Επίσης, στο άρθρο τονίζεται ότι «από την αρχή, αμφισβητήθηκε η νομιμότητα και η ηθική των πράξεων του Έλγιν, με πρώτο τον Λόρδο Μπάιρον που αποκάλεσε τον Έλγιν "άρπαγα". Το 1832 η Ελλάδα απέκτησε την ανεξαρτησία της, ενώ το 1937 ιδρύθηκε η Ελληνική Αρχαιολογική Σχολή, κατά την πρώτη συνεδρίαση της οποίας ο πρόεδρός της ζήτησε την επιστροφή των Μαρμάρων».

Ακόμη, προσθέτει ότι «για τους Έλληνες, τα Γλυπτά είναι το σύμβολο του πολιτισμού τους, της πολιτιστικής κληρονομιάς τους και του παρελθόντος τους. Στο ίδιο πνεύμα, ιστορικοί τέχνης και αρχαιολόγοι υποστηρίζουν ότι τα Γλυπτά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του αρχαίου ναού».

«Είναι αποκαρδιωτικό να βλέπεις τα Γλυπτά στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο, γνωρίζοντας ότι η αφαίρεσή τους κατέστρεψε ένα από τα κορυφαία επιτεύγματα της ανθρωπότητας» επισημαίνει και υπογραμμίζει η Αμινεντόλεχ ότι αν και η Ελλάδα δεν έχει πολλά νομικά επιχειρήματα για την επιστροφή των Γλυπτών, αυτά πρέπει να επιστρέψουν στην πατρίδα τους έστω και από ηθική άποψη. 

Επιπλέον, η νομικός υποστηρίζει πως στο Μουσείο της Ακρόπολης τα Γλυπτά θα έχουν μεγαλύτερη ασφάλεια. Αντίθετως, όπως γράφει, το Βρετανικό Μουσείο αν και υποστηρίζει ότι μόνο σε αυτό είναι προστατευμένα, η πρόσφατη μετακίνηση ενός αγάλματος που δανείστηκε το Μουσείο Ερμιτάζ, έθεσε σε κίνδυνο το γλυπτό. 

Ακόμα ένα στοιχείο που παραθέτει για να καταρρίψει τον ισχυρισμό του Βρετανικό Μουσείου  είναι ότι στο παρελθόν τα γλυπτά στο Λονδίνο υπέστησαν ζημιές όταν οι συντηρητές του αποφάσισαν να τα καθαρίσουν με μεταλλικά εργαλεία και λευκαντικά.

«Ο Παρθενώνας δεν είναι απλώς ένα μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά αποτελεί το σύμβολο της Ελλάδας και της δόξας της Αθήνας» καταλήγει η Λέιλα Αμινεντόλεχ.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο