ψυχολογία που έχει δημιουργηθεί στο καταναλωτικό κοινό από την περιρέουσα ατμόσφαιρα δημοσιονομικής και οικονομικής κρίσης, ευθύνεται, σύμφωνα με τις απόψεις του εμπορικού κόσμου του Ρεθύμνου, περισσότερο και από τις μειώσεις μισθών και συντάξεων, για την κάθετη πτώση του τζίρου των επιχειρήσεων στη διάρκεια των φετινών χειμερινών εκπτώσεων". Αυτό επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στα αποτελέσματα ηλεκτρονικής δημοσκόπησης που πραγματοποίησε το Επιμελητήριο Ρεθύμνης, συνεχίζοντας την προσπάθεια καταγραφής της πορείας της επιχειρηματικότητας των μελών του και απολογισμού των πρόσφατων χειμερινών εκπτώσεων, ώστε να διαφανεί η τάση που υπάρχει για το παρόν και το μέλλον του θεσμού των εκπτώσεων.

Όπως δείχνει η έρευνα: "Σήμερα επιβεβαιώνεται η οικονομική θεωρία, σύμφωνα με την οποία οι αγοραστικές επιλογές των ατόμων καθορίζονται σε πολύ σημαντικό βαθμό από μη οικονομικά αίτια, όπως είναι οι προσδοκίες τους για την μελλοντική οικονομική τους κατάσταση".

Παράλληλα, όμως, τα στοιχεία παρουσιάζουν και τις αλλαγές συμπεριφοράς των καταναλωτών όπως, το ότι γυρίζουν την πλάτη στις πιστωτικές κάρτες και δε θέλουν να επιβαρυνθούν µε επιπλέον δανεισμό, ειδικά µε τα σημερινά τσουχτερά επιτόκια του πλαστικού χρήματος.

Επίσης, οι καταναλωτές πραγματοποιούν πλέον τις αγορές τους με βάση τις οικονομικές του δυνατότητες (ρευστότητα), ενώ οι αποφάσεις τους σχετικά με την καταναλωτική τους συμπεριφορά έχουν να κάνουν σε πολύ μεγάλο βαθμό με την αρνητική ψυχολογία τους.

Οι επιχειρηματίες φαίνεται πως αισιοδοξούν, παρά τις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και τον προβληματισμό τους έναντι του ότι: "Οι οριζόντιες περικοπές στις οποίες προέβη η κυβέρνηση πέρυσι στους μισθούς του δημόσιου τομέα και τις συντάξεις, σε συνδυασμό με τη μείωση του αγροτικού εισοδήματος και, κυρίως, με τη μεγάλη μείωση που παρουσίασε πέρυσι ο τουρισμός, μείωσαν δραματικά την αγοραστική δύναμη μεγάλης μερίδας του καταναλωτικού κοινού, δημιουργώντας έτσι και κάθετη πτώση του τζίρου στην αγορά".

Μία αισιοδοξία για αντιστροφή του αρνητικού κλίματος, η οποία στηρίζεται στις προβλέψεις για αύξηση του τουριστικού ρεύματος κατά τη φετινή περίοδο. Ο τουρισμός, όπως είναι γνωστό, αποτελεί τη "βαριά" βιομηχανία του Ρεθύμνου και της Κρήτης γενικότερα. "Το τουριστικό συνάλλαγμα ανέκαθεν επηρέαζε άμεσα και σημαντικά την αγοραστική κίνηση, γεγονός που προσφέρει στον εμπορικό κόσμο περιθώρια αισιοδοξίας μεσούσης της δημοσιονομικής και οικονομικής κρίσης", συμφωνα με το Επιμελητήριο.

Μάλιστα, περισσότεροι από τους μισούς επιχειρηματίες ευελπιστούν σε αύξηση των πωλήσεών τους, κατά τη διάρκεια της φετινής τουριστικής περιόδου. Ποσοστό 28% από αυτούς αναμένουν περαιτέρω μείωση των πωλήσεων, ενώ ένας στους πέντε αναμένει ότι οι πωλήσεις του θα παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα. Επιμένουν, όμως, πως απαιτούνται μέτρα για την καταπολέμηση της ύφεσης και την έξοδο από την κρίση, και πολιτικές που να αναγνωρίζουν τα προβλήματα ρευστότητας τα οποία αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις. "Εάν η κυβέρνηση δεν προχωρήσει άμεσα σε ριζικές τομές και μεταρρυθμίσεις, που θα δώσουν ελπίδα και προοπτική στον τόπο, θα βρεθούμε σε αδιέξοδο" υποστηρίζουν οι επιχειρηματίες.

Τέλος, σύμφωνα με τις απαντήσεις που δόθηκαν, οι εμπορικές επιχειρήσεις του Ρεθύμνου προσέφεραν σημαντικά ποσοστά εκπτώσεων στα προϊόντα τους, προσαρμοζόμενες στην μείωση της ζήτησης από πλευράς καταναλωτών. Τα ποσοστά εκπτώσεων που προσέφεραν οι περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις του δείγματος κυμάνθηκαν πάνω από40%, ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία, δηλαδή τρεις στις τέσσερις, οι ρεθεμνιώτικες επιχειρήσεις προσέφεραν ποσοστά εκπτώσεων υψηλότερα από τα περυσινά, σε ποσοστό 75%.