Οι περισσότερες καταγγελίες που κάνουν οι καταναλωτές σχετίζονται με τον τραπεζικό χώρο, ακολουθούν οι ασφαλιστικές εταιρείες και στην τρίτη θέση βρίσκονται τα κέντρα αδυνατίσματος, όπως αναφέρει η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) σε ανακοίνωσή της, σημειώνοντας ότι το πρώτο τετράμηνο του 2011, αυξήθηκαν οι καταγγελίες που δέχτηκε η οργάνωση για τις παράνομες πρακτικές των κέντρων αδυνατίσματος. Η ΕΚΠΟΙΖΩ με ανακοίνωσή της υπενθυμίζει ότι έχει ήδη προβεί σε δεκάδες παρεμβάσεις υπέρ μελών της, ενώ πολλαπλάσιες είναι οι καταγγελίες που έχει λάβει το τελευταίο διάστημα.

Συνήθως, οι καταναλωτές διαμαρτύρονται για τις ακραία πιεστικές μεθόδους που χρησιμοποιούν οι υπάλληλοι των κέντρων, προκειμένου να τους προσελκύσουν στα γραφεία τους για να «ενημερωθούν» για τα προγράμματά τους. Η ενημέρωση όμως αυτή, όπως αναφέρει η ΕΚΠΟΙΖΩ, καταλήγει σε μια εντατική πλύση εγκεφάλου, προκειμένου να υπογράψουν συμβάσεις χιλιάδων ευρώ, που πληρώνονται μέσω καταναλωτικών δανείων και πιστωτικών καρτών.

"Και ενώ από τη μια αποτελεί έκπληξη και προκαλεί υποψίες το γεγονός ότι σε μια εποχή που η στρόφιγγα των δανείων έχει κλείσει, οι καταναλωτές χρεώνονται υπέρογκα ποσά μέσω τραπεζικών προϊόντων, από την άλλη, καμία εντύπωση δεν προκαλεί η εκμετάλλευση της άσχημης, εν μέσω κρίσης, ψυχολογικής κατάστασης των καταναλωτών από διάφορους επιτήδειους" σημειώνει η ΕΚΠΟΙΖΩ.

Τα κέντρα αδυνατίσματος υποπίπτουν σε σωρεία παραβάσεων τόσο του νόμου, όσο και των συναλλακτικών ηθών:

 1. Λαμβάνουν υπέρογκα ποσά ως προκαταβολή για υπηρεσίες που δεν έχουν ακόμα παράσχει.

2. Τις περισσότερες φορές δεν δίνουν αντίγραφα των συμβάσεων που συνάπτουν με τους καταναλωτές, ούτε βέβαια έντυπο υπαναχώρησης, όπως προβλέπεται από την υπουργική Απόφαση Ζ1-1262/2007.

3. Σπάνια χρεώνουν πλέον πιστωτικές κάρτες. Πείθουν τους υποψήφιους πελάτες τους, είτε να αναλάβουν μετρητά με την πιστωτική τους κάρτα, είτε να πάρουν καταναλωτικά δάνεια. Τους συνοδεύουν στην τράπεζα, εκταμιεύουν τα χρήματα, τα οποία λαμβάνει ο υπάλληλος του Κέντρου Αδυνατίσματος χωρίς να δώσει απόδειξη! (Η πρακτική αυτή βεβαίως εφαρμόζεται με την σύμπραξη και συνενοχή υπαλλήλων τραπεζών. Απόδειξη αυτού είναι ότι δεν πηγαίνουν σε οποιοδήποτε κατάστημα τράπεζας.)

4. Εκμεταλλεύονται αδύναμα άτομα (ηλικιωμένα, με άγνοια για τον τρόπο χρήσης των πιστωτικών καρτών και δανείων, άτομα με ελάχιστες γραμματικές γνώσεις, ή ακόμα και με ψυχοπνευματικά προβλήματα), τα οποία «φορτώνουν» με προγράμματα ύψους 50 και 60 χιλιάδων ευρώ!

Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, να μην παρασύρονται από διαφημίσεις και προσφορές, να προσέχουν τι υπογράφουν και να ζητούν πάντα αντίγραφο κάθε εγγράφου που βάζουν την υπογραφή τους.

Τέλος, να επικοινωνούν άμεσα με τις οργανώσεις καταναλωτών ή τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή για οποιαδήποτε απορία έχουν σχετικά με αυτές τις επιχειρήσεις και να μην δίδουν καμία εμπιστοσύνη σε προφορικές υποσχέσεις και διαβεβαιώσεις.

Παράλληλα, κρίνεται αναγκαίο να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή ώστε να οριστούν και να επιβάλλονται συγκεκριμένα και υψηλά πρόστιμα, σε περίπτωση που τα κέντρα αδυνατίσματος δέχονται προκαταβολές μεγαλύτερες του 2,5% του συνολικού τιμήματος, πριν την έναρξη των προγραμμάτων, κατά παράβαση της παραπάνω υπουργικής Απόφασης.