Χωρίς προβλήματα κύλησε η πρώτη μέρα των πανελλαδικών εξετάσεων. Οι 110.000 και πλέον υποψήφιοι για περίπου 75.000 θέσεις στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, κλήθηκαν να γράψουν στο μάθημα της έκθεσης για το θέμα του Διαδικτύου. Η διαδικασία και το πρόγραμμα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, με μήνυμά της, έστειλε ευχές για καλή επιτυχία στις προσπάθειες των υποψηφίων. «Η νέα πορεία που ξεκινάτε», τόνισε «θα είναι γεμάτη προκλήσεις και ευκαιρίες για όλους. Θα ήθελα, για ακόμα μια χρονιά, να ευχαριστήσω τους εκπαιδευτικούς σε όλη τη χώρα, που στηρίζουν τα παιδιά σε αυτή την προσπάθειά τους, καθώς και όλους τους διοικητικούς υπαλλήλους του υπουργείου, που εργάζονται για την καλή οργάνωση των εξετάσεων».

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Β. Κουλαϊδής, επισκέφθηκε την Ευαγγελική Σχολή στη Νέα Σμύρνη και ευχήθηκε στους μαθητές καλή επιτυχία.

Το θέμα που επέλεξε η επιτροπή για την έκθεση έχει ως εξής :

Είναι δεδομένο ότι το διαδίκτυο έφερε μια πιο ισότιμη πρόσβαση στη γνώση. Ζούμε ένα κύμα εκδημοκρατισμού της γνώσης. Παλιότερα, για να δει κανείς τη βιβλιοθήκη του Κέμπριτζ, έπρεπε να ταξιδέψει χιλιάδες χιλιόμετρα. Σήμερα, μπορεί να βρει τα βιβλία της από το γραφείο του. Παλιότερα, έπρεπε να έχει κάποιος λεφτά για να παρακολουθήσει μαθήματα του ΜΙΤ. Σήμερα, έρχονται διαδικτυακά στο σπίτι του.

Σ’ αυτόν τον υπαρκτό εκδημοκρατισμό της γνώσης ορθώνονται τρεις γκρίνιες: Η μία είναι η άρνηση της τεχνολογίας, εξαιτίας των πιθανών κινδύνων που έχει η ανάπτυξή της. Ο Πολ Βιρίλιο, για παράδειγμα, έγραψε την "Πληροφοριακή Βόμβα". Είναι σίγουρος ότι η κοινωνία της γνώσης ενέχει κινδύνους, αλλά άγνωστους. Δεν τους ξέρει, αλλά... υπάρχουν. Η δεύτερη γκρίνια έχει να κάνει με τα "παιδάκια της Αφρικής". Το ακούμε για κάθε νέα τεχνολογία: «Τι να το κάνω εγώ το εμβόλιο για το Αλτσχάιμερ, όταν τα παιδιά της Αφρικής δεν έχουν ούτε ασπιρίνη για τον πυρετό;». Το επιχείρημα έχει εν μέρει λογική. Πραγματικά «τι να το κάνεις το εμβόλιο για το Αλτσχάιμερ, αν δεν έχεις Αλτσχάιμερ;». Αν όμως αποκτήσεις, το πρώτο που ξεχνάς είναι τα "παιδάκια της Αφρικής". Η τρίτη γκρίνια έχει να κάνει με το διαβόητο "ψηφιακό χάσμα". Βέβαια, καμιά τεχνολογία, καμιά επιστημονική επανάσταση δεν διαχέεται αμέσως σε όλη την υφήλιο. Ο Γουτεμβέργιος τύπωσε την πρώτη Βίβλο το 1455, ωστόσο στην Ελλάδα η τυπογραφία ήρθε στις αρχές του 19ου αιώνα. Όσο για το τυπωμένο βιβλίο, ακόμη πασχίζουμε να γίνει κτήμα του ελληνικού λαού. Το σημαντικό, όμως, είναι ότι η επανάσταση έγινε και ακόμη προχωρεί. Εξάλλου, αυτοί που μιλούν για ψηφιακό χάσμα στην Αφρική πρέπει να αναλογιστούν ποιο είναι το τυπογραφικό χάσμα του δυτικού κόσμου με την Αφρική.

Πολύ περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να μετέχουν ισότιμα στην κοινωνία της γνώσης και πλέον όχι μόνον ως αναγνώστες, αλλά και ως συγγραφείς. Στον κυβερνοχώρο, οικονομικά και τεχνολογικά, όλοι βρίσκονται στο ίδιο σημείο εκκίνησης. Στο διαδίκτυο, το άρθρο ενός δημοσιογράφου είναι εξίσου προσβάσιμο με το άρθρο ενός πιτσιρίκου. Δηλαδή, τα δίκτυα επικοινωνιών ισοπεδώνουν παλιές ιεραρχίες της βιομηχανικής κοινωνίας και απομένει να δούμε αν θα συνθέσουν νέες. Στον κυβερνοχώρο λειτουργεί καθένας σύμφωνα με τις ανάγκες του και τις δυνατότητές του. Αυτό όμως δημιουργεί έναν κατακερματισμό της εμπειρίας που τρομάζει πολλούς. Η κοινότητα χρειάζεται την κοινή εμπειρία για να είναι κοινότητα. Από την άλλη, όλη αυτή η πληθώρα διαθέσιμων πληροφοριών μετατρέπεται σε άγχος. «Πληροφοριακό άγχος» το ονομάζουν κάποιοι ψυχολόγοι: «να προλάβω να δω το ένα, να διαβάσω το άλλο, να μη χάσω το τρίτο, ώστε να μην είμαι εκτός θέματος και εκτός της κοινότητας όπου ζω και λειτουργώ». Αυτό το άγχος είναι λογικό να υπάρχει και να μεγεθύνεται, όσο μεγαλώνει το ποσό των πληροφοριών που όλοι έχουμε διαθέσιμες.

Όλα αυτά είναι πραγματικά, αλλά το ίδιο θα έλεγε κι ένας μοναχός του Μεσαίωνα βλέποντας την πλημμύρα των αιρετικών κειμένων που άρχισαν να βγαίνουν από τις τυπογραφικές μηχανές. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η πληροφορική επανάσταση είναι σε μετάβαση και κάθε επανάσταση σε μετάβαση διασπείρει σύγχυση. Το παλιό δεν έχει πεθάνει και το καινούριο δεν έχει γεννηθεί.

Πάσχος Μανδραβέλης. Από τον ημερήσιο τύπο (διασκευή).

Ο "χάρτης" των Πανελλαδικών

Οι πανελλαδικές εξετάσεις συνεχίζονται το Σάββατο 14 Μαΐου με Βιολογία, Φυσική, Μαθηματικά Και Στοιχεία Στατιστικής, και Ιστορία (Γενικής Παιδείας). Την Δευτέρα 16  Μαΐου οι μαθητές εξετάζονται σε  Νεοελληνική Λογοτεχνία και Μαθηματικά (Κατεύθυνσης), ενώ την Τετάρτη 18 Μαΐουσε Ιστορία, Βιολογία, Χημεία, Βιοχημεία και Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Κατεύθυνσης).

Την Παρασκευή 20 Μαΐουοι υποψήφιοι θα εξεταστούν στα Αρχαία Ελληνικά και τη Φυσική( Κατεύθυνσης). Στη συνέχεια, την Δευτέρα 23 Μαΐου έχει προγραμματιστεί η εξέταση στα Λατινικά, Χημεία, Ηλεκτρολογία και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (Κατεύθυνσης).

Τέλος, η αυλαία για τις Πανελλαδικές πέφτει την Τετάρτη 25 Μαΐου με την εξέταση του μαθήματος Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (Μάθημα Επιλογής).

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, συνολικά 74.440 μαθητές θα εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από τους 110.000 υποψήφιους που θα εξεταστούν. Αξίζει να σημειώθει σε περισσότερους από 3.000 υπολογίζονται οι μαθητές, που δεν θα συμμετάσχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις.

Όπως κάθε χρόνο, οι βαθμολογίες των εξεταζόμενων θα ανακοινωθούν τέλη Ιουνίου και οι βάσεις εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, φέτος η εξεταστική επιτροπή δεν αποκλείεται να ακολουθήσει και μάλιστα με μεγαλύτερη προσήλωση, θέματα κλιμακούμενης δυσκολίας. Οι καθηγητές εκτιμούν ότι τα θέματα -όπως και πέρσι- θα είναι με δυσκολίες που θα κλιμακώνονται, ώστε να γίνεται ευκολότερη η επιλογή των καλύτερων.

Ταυτόχρονα, 24 τμήματα πανεπιστημίων δεν θα δεχθούν υποψηφίους από φέτος.

Το ποσοστό 10% των υποψηφίων παλαιοτέρων ετών, που έμπαιναν στη διαδικασία της επιλογής, χωρίς να δώσουν εξετάσεις, θα εφαρμοστεί και φέτος, αλλά για τελευταία χρονιά, αφού από τον επόμενο χρόνο αυτή η δυνατότητα καταργείται και όποιος επιθυμεί να ενταχθεί και πάλι στην επιλογή για μία θέση στα ανώτατα ιδρύματα, θα πρέπει να συμμετάσχει εκ νέου στις πανελλήνιες εξετάσεις.

Επιπλέον, το μηχανογραφικό δελτίο με τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι για να μπουν στη διαδικασία της επιλογής, δεν έχει εκδοθεί και αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες, να μην συμπεριλαμβάνει τμήματα με βάση τη ζήτηση και τη δυναμική τους. Δηλαδή, τμήματα τα οποία είχαν ελάχιστους υποψήφιους τα προηγούμενα χρόνια και ελάχιστους διδάσκοντες, ενδεχομένως δεν θα περιλαμβάνονται στο μηχανογραφικό δελτίο.

Υπενθυμίζεται ότι η επιλογή των υποψηφίων για τις σχολές και τα τμήματα, που δήλωσαν προτίμηση, γίνεται με βάση το σύνολο των μορίων, που προκύπτουν από το άθροισμα των γινομένων του Γενικού Βαθμού Πρόσβασης της βεβαίωσης, των βαθμών πρόσβασης των δύο μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας και κατά φθίνουσα σειρά έως ότου καλυφθεί ο αριθμός θέσεων κάθε σχολής ή τμήματος.

Οι  απολυτήριες εξετάσεις για τα μαθήματα που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας για την Γ΄ τάξη των ημερήσιων και τη Δ΄ τάξη των εσπερινών Γενικών Λυκείων θα ξεκινήσουν στις 27-5-2011 και θα διενεργηθούν με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα που καταρτίζει το κάθε λύκειο χωριστά.

Οι απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις ημερήσιων και εσπερινών ΕΠΑΛ σε επίπεδο σχολικής μονάδας θα ξεκινήσουν στις 2-6-2011 και θα διενεργηθούν με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα που καταρτίζει το κάθε λύκειο χωριστά.

H προθεσμία διεξαγωγής Υγειονομικής Εξέτασης και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α.) θα είναι από την Τετάρτη 8-6-2011 μέχρι και την Τετάρτη 22-6-2011.